×

مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

مراحل رسیدگی به انحصار وراثت در شورای حل اختلاف

انحصار وراثت مراحل متعددی دارد که اولین مرحله آن صدور گواهی فوت متوفی و سپس مراجعه به شورای حل اختلاف و دادن دادخواست انحصار وراثت است

مراحل-رسیدگی-به-انحصار-وراثت-در-شورای-حل-اختلاف وکیل 

انحصار وراثت مراحل متعددی دارد که اولین مرحله آن صدور گواهی فوت متوفی و سپس مراجعه به شورای حل اختلاف و دادن دادخواست انحصار وراثت است.

انحصار وراثت مراحل متعددی دارد که اولین مرحله آن صدور گواهی فوت متوفی است که ثبت احوال به صورت الکترونیکی آن را ثبت می‌کند و شناسنامه متوفی باطل می‌شود.

بعد از این نوبت به مراجعه به شورای حل اختلاف و دادن دادخواست انحصار وراثت است. سپس باید به همراه فرم دریافتی از شورای حل اختلاف به دفتر ثبت اسناد مراجعه کرد تا صحت وراث توسط دو شخص دیگر تایید شود. مرحله بعد مراجعه به اداره مالیات برای مشخص شدن مالیات بر ارث است. در نهایت با همه مدارک جمع‎آوری‎شده، برای صدور گواهی انحصار وراثت به شورای حل اختلاف مراجعه می‌کنیم.

انحصار وراثت از امور حقوقی است و رسیدگی به امور حقوقی در مراجع قضایی انجام می‌گیرد. مرجع قضایی که مسئولیت رسیدگی به دادخواست انحصار وراثت را دارد، شورای حل اختلاف است.

وراث متوفی یا وکیل آنها باید بعد از دریافت گواهی فوت به شورای حل اختلاف آخرین شهری که محل زندگی متوفی بوده، مراجعه کنند. در این مرحله باید فرم دادخواست را تکمیل و به همراه مدارک شناسایی وراث، گواهی فوت متوفی، عقدنامه و وصیت‎نامه متوفی به شورا تحویل دهند.

طبق ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی، دعاوی راجع به ترکه متوفی اگرچه خواسته، دین یا مربوط به وصایای متوفی باشد، تا زمانی که ترکه تقسیم نشده است، در دادگاه محلی اقامه می‌شود که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران، آن محل بوده و اگر اخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یادشده در صلاحیت دادگاهی است که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه آن بوده است. در صورتی که اموال متوفی ارزشی کمتر از پنجاه میلیون تومان داشته باشد شورا بدون چاپ آگهی در روزنامه کثیرالاانتشار بقیه مراحل را پیش می‌برد. اگر ارزش اموال بیشتر از پنجاه میلیون تومان باشد آگهی به هزینه وراث چاپ می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.