×

دسترسی غیرمجاز به داده های الکترونیک

دسترسی غیرمجاز به داده های الکترونیک

دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک عبارت است از رخنه غیرقانونی به سامانه کامپیوتری حفاظت‎شده توسط شخص یا اشخاصی که مجاز به استفاده از آن نیستند

دسترسی-غیرمجاز-به-داده-های-الکترونیک

دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک عبارت است از رخنه غیرقانونی به سامانه کامپیوتری حفاظت‎شده توسط شخص یا اشخاصی که مجاز به استفاده از آن نیستند.

دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک عبارت از رخنه غیرقانونی به سامانه کامپیوتری حفاظت‎شده توسط شخص یا اشخاصی است که مجاز به استفاده از آن نیستند. این عمل گاهی در زبان فنی، هک یا رخنه‎گری هم  نامیده می‎شود. با این حال هک دقیقا به معنای دسترسی غیرمجاز نیست.

هک به شیوه‎ای رخنه در سامانه رایانه‎ای است که در نفس خود بزه نیست و در میان متخصصان علوم رایانه به هنر هک معروف است. در هر حال چنانچه دسترسی از طرق غیرقانونی باشد، بزه دسترسی غیرقانونی محقق شده است.

جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎ها می‎تواند به نوعی مادر اغلب جرایم رایانه‎ای باشد. با این وجود اگر بتوان شکستن حریم اطلاعات و حفاظت‎‌شدگی آنها را به جبر و قهر دانست، می‎توان این جرم را در حقوق سنتی با جرم هتک حرمت منازل غیر یا ورود به عنف به ملک دیگری مشابه دانست.

مبنای جرم‎انگاری جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک

مبنای جرم‎انگاری جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎ها، ابتدا مبنای اخلاقی است. به این معنا که حقوق، احترام به حریم اشخاص را ضروری می‎داند و از این رو، گرچه ورود به داده‎های افراد بدون ضرر باشد، اما به جهت نقض حریم خصوصی اشخاص، جرم‎انگاری شده است.

علاوه بر این ارزش سامانه‎های رایانه‎ای به جهت داده‎های درون آن است و ورود به این سامانه‎ها، ارزش محرمانگی را از بین می‌برد.

 ماهیت جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک

گفتیم که دسترسی غیرمجاز، می‎تواند مادر بیشتر جرایم رایانه‎ای باشد. در قیاس با جرایمی مانند کلاهبرداری اینترنتی یا تروریسم سایبری، دسترسی غیرمجاز یک عمل مقدماتی و در راستای انجام جرم اصلی محسوب می‎شود. حال پرسش آنجاست که آیا دسترسی غیرمجاز و کلاهبرداری اینترنتی، دو جرم جداگانه با مجازات جداگانه هستند؟

به نظر می‎رسد که پاسخ این پرسش، مثبت باشد و اگرچه ورود غیرمجاز در راستای جرم کلاهبرداری بوده، اما شامل مقررات تعدد جرم است و مجازات دو جرم اعلام می‎شود.

 مجازات جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎ها

بر اساس ماده یک قانون جرایم رایانه‎ای، هر کس به‎طور غیرمجاز به داده‎ها یا سامانه‎های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد، به حبس از 91 روز تا یک سال یا جزای نقدی از 5 میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

این ماده در برگیرنده مجازات جرم دسترسی غیرمجاز عام است. چون در همین قانون نوع خاصی از دسترسی غیرمجاز پیش‎بینی شده است که به داده‎های سری ارتباط دارد. بر اساس ماده 4 قانون جرایم رایانه‎ای، هر کس به قصد دسترسی به داده‎های سری موضوع ماده 3 این قانون، تدابیر امنیتی سامانه‎های مخابراتی یا رایانه‎ای را نقض کند، به حبس از 6 ماه تا دو سال یا جزای نقدی از 10 میلیون تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. گرچه این ماده در بخش جاسوسی رایانه‎ای آمده، اما از جهت ارکان جرم با بزه دسترسی غیرمجاز تفاوتی ندارد.

مرتکب جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌ها چه فردی است؟

مرتکب بزه غیرمجاز، هر فردی می‎تواند باشد. اما به صورت حرفه‎ای، تنها افرادی قادر به انجام این بزه هستند که تسلط مناسبی بر رایانه و هک داشته باشند. بنابراین مرتکبان این جرم عموماً افرادی باهوش و توانا محسوب می‎شوند.

 موضوع جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک

موضوع این جرم، داده یا سامانه‎های کامپیوتری و مخابراتی است. بزه‎دیده این جرم می‏تواند شخص حقیقی یا حقوقی یا خصوصی یا عمومی باشد.

اما اگر موضوع جرم، از داده‎ها و اطلاعات سری باشد، مرتکب به مجازات ماده 4 قانون جرایم رایانه‎ای محکوم خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که موضوع این جرم، داده‏‎های سری نیست، بلکه سامانه‎هایی است که در آنها داده‏های سری وجود دارد.

بنابراین اگر شخصی به قصد دسترسی وارد سامانه‎هایی شود که داده‎های سری را نگهداری می‎کنند، اگرچه به داده سری دست پیدا نکند، اما مجازات دسترسی به داده‎های سری را خواهد داشت.

بنابراین قصد دسترسی غیرمجاز به داده‎های سری برای ارتکاب جرم مزبور کفایت کرده و لزومی ندارد که مرتکب حتما به داده‎های سری دست پیدا کند.

جرم دسترسی به داده‎های سری، نیازمند وجود سوءنیت است. یعنی اگر دسترسی شخص به داده‎ها مجاز بوده یا او از سری بودن آنها بی‎اطلاع باشد، بزه دسترسی به اطلاعات سری تحقق پیدا نکرده است.

رکن مادی جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌های الکترونیک

رکن مادی یا رفتار مادی جرم دسترسی غیرمجاز، دسترسی یا توانایی بهره‎گیری یا دسترسی از سامانه یا داده و مفهومی کلی‎تر از رخنه‎گری است. رخنه‏گری یا هک تنها در مواردی محقق می‎شود که به اطلاعات حفاظت‎شده دسترسی پیدا شود، اما جرم دسترسی به داده‎ها ممکن است در مورد سامانه‎های حفاظت‌شده یا نشده باشد.

نحوه شکایت از جرم دسترسی غیرمجاز به داده‎‌ها

برای شکایت از این جرم باید ادله اثبات وجود داشته باشد. معمولا ادله اثبات جرم دسترسی غیرمجاز توسط کارشناسان مربوطه احراز شده یا توسط نهادهای مرتبط یا امنیتی کشف می‎شود.

مرجع رسیدگی به جرم دسترسی غیرمجاز، دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم رایانه‎ای بوده و ضابط مربوطه، پلیس فضای تبادل اطلاعات یا فتاست.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.