×

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

نحوه استعلام ممنوع الخروجی

شاید تا به حال شنیده باشید که یک فرد به دلیل ارتکاب جرم یا دلایل دیگر مثل سربازی و مواردی از این دست، ممنوع‎الخروج شده و دیگر نمی‎تواند به مدت محدود یا تا آخر عمرش از کشور خارج شود این ممنوعالخروج شدن به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید تا تعریف و دلایل ممنوع‎الخروجی، نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی و مواردی دیگر را بررسی کنیم

نحوه-استعلام-ممنوع-الخروجی وکیل 

شاید تا به حال شنیده باشید که یک فرد به دلیل ارتکاب جرم یا دلایل دیگر مثل سربازی و مواردی از این دست، ممنوع‎الخروج شده و دیگر نمی‎تواند به مدت محدود یا تا آخر عمرش از کشور خارج شود. این ممنوعالخروج شدن به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد. تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید تا تعریف و دلایل ممنوع‎الخروجی، نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی و مواردی دیگر را بررسی کنیم.

 ممنوع الخروجی چیست؟

ممنوع‏الخروجی به این مفهوم است که فردی که چنین حکمی برایش صادر شده، قادر نیست از کشور خود خارج شود که این منع از خروج می‎تواند به دلایل مختلفی صورت گیرد.

فردی که ممنوع‎الخروج شده، در حالت عادی از آن اطلاع پیدا نمی‎کند و به این صورت نیست که برایش پیامک یا هر پیام دیگری به این منظور ارسال شود، بلکه از طریق بستری که مربوط به استعلام آن است، می‎تواند ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود را فهمیده و دلیل آن را متوجه شود.

اگر فردی ممنوع‎الخروج باشد اما از قبل اطلاع نداشته باشد، هنگام خروج از کشور به او اجازه خروج داده نشده و مهر خروج در پاسپورتش درج نمی‎شود. این وضعیت باعث سردرگمی شخص می‎شود. بنابراین بهتر است افراد، پیش از اقدام برای سفر به کشورهای خارجی، از ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود اطمینان حاصل کرده و استعلام ممنوع‎الخروجی را با استفاده از روشی که در ادامه ذکر می‎کنیم، بگیرند.

 دلایل ممنوع‎الخروجی افراد

به طور کلی، ممنوع‎الخروج شدن افراد به دلایل مختلفی می‎تواند صورت گیرد که در ادامه عمده‎ترین دلایلی را که افراد به دلیل آن ممنوع‎الخروج می شوند، بیان می‎کنیم:

1- فردی که دارای بدهی بانکی باشد و به همین منظور، دادگاه او را محکوم کند و حکم جلب وی صادر شده باشد.

2- فردی که خروجش از کشور به اراده شخص دیگری مثل پدر یا همسرش محول شده باشد و آن فرد اجازه خروج از کشور را به او ندهد.

3- افرادی که خروجشان از کشور، مخالف مصلحت جمهوری اسلامی باشد و به موجب اعلام مقامات، اجازه خروج از مرزهای کشور را دارا نباشند.

4- فردی که سابقه کلاهبرداری، تکدی‎گری، سرقت و… را در کشور خارجی داشته باشد.

5- کسی که بدهکار مالیاتی برای مبلغ بیش از پانصد میلیون تومان باشد.

6- شخصی که به تشخیص دادگاه صالح، خروجش از کشور به ضرر منافع ملی باشد.

در ذیل همه این موارد، می‎توان اشاره کرد که مثلا فردی که برای فرار از پرداخت مهریه، قصد خروج از کشور را دارد نیز از جمله مصادیق موارد ذکرشده به شمار می‎رود.

 نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی افراد

در گذشته روش‎های مختلفی برای استعلام ممنوع‎الخروجی وجود داشت که البته هر کدام از آنها نیازمند مراجعه حضوری بود و افراد باید برای استعلام ممنوع‎الخروجی به اداره مربوطه می‎رفتند. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، با راحت‏ترین روش می‎توان ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن را بررسی کرد و استعلام گرفت.

امروزه شما می‎توانید به جای مراجعه به اداره گذرنامه و طی کردن مراحل سخت و زمان‎بر، از طریق سایت exit ban ممنوع‎الخروج بودن یا نبودن خود را بررسی کنید و در کمتر از یک دقیقه متوجه دارا بودن یا نبودن منع برای خروج شوید و در صورت ممنوع‎الخروج بودن، دلایل آن را بررسی و مشاهده کرده و برای رفع آن اقدام کنید.

نحوه استعلام ممنوع‎الخروجی از طریق سایت exit ban به این صورت است که شما اطلاعات خواسته‎‌شده را در آن را وارد کرده و در کمتر از یک دقیقه استعلام می‎گیرید.

البته شایان ذکر است که اگر فردی به دلایل قضایی ممنوع‎الخروج شده باشد، می‎تواند به سامانه ثنا مراجعه و ابلاغیه‎های مربوط به آن را بررسی کند و از این طریق از آن اطلاع یابد.

 چگونه می‎توان به ممنوع‎الخروج بودن اعتراض کرد؟

به گزارش پایگاه خبری یاسا، پس از اینکه دادگاه بررسی‎های لازم برای ممنوع‎الخروج بودن را انجام می‎‌دهد، حکم آن را صادر می‎کند.

این حکم تا 6 ماه اعتبار دارد. (به این معنا که اگر 6 ماه از صدور آن حکم بگذرد و قرار ممنوع‎الخروج بودن آن فرد در طی این مدت تمدید نشده باشد، دیگر نمی‎توان آن فرد را ممنوع‎الخروج محسوب کرد و منعی برای خروجش وجود نخواهد داشت. اما در حالت کلی، این حکم قابل تمدید است و دادگاه می‎تواند آن را تمدید کند) و فردی که علیه او حکم صادر شده است، می‏تواند تا 20 روز پس از آن، نسبت به آن حکم اعتراض کند.

اعتراض به حکم، بسته به اینکه حکم توسط بازپرس صادر شده باشد یا دادگاه، در مراجع صالح مختلفی انجام می‎گیرد.

اگر قرار ممنوع‎الخروجی توسط بازپرس صادر شود، در دادگاه صالح می‎توان نسبت به آن اعتراض کرد. اما اگر قرار ممنوع‎الخروجی توسط دادگاه صادر شده باشد، فرد محکوم می‎تواند در دادگاه تجدیدنظر استان، نسبت به آن اعتراض کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.