×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

آیا تبصره ماده 6 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 1399، بند یک ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 را نسخ کرده است؟

نظریه-مشورتی

آیا تبصره ماده 6 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 1399، بند یک ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 را نسخ کرده است؟

چنانچه نسخ نشده باشد و مجازات قانونی جرم زیر نود روز حبس باشد، آیا جزای نقدی بند یک ماده 3 قانون فوق، به عنوان مجازات قانونی و اصلی، ملاک صلاحیت مرجع رسیدگی‎کننده است؟

اولا تبصره ذیل ماده 37 قانون مجازات اسلامی اصلاحی سال 1399 ناظر به موردی است که مجازات قانونی جرم بیش از نود و یک روز حبس است و دادگاه با اعمال کیفیات مخففه (الزاما یا اختیارا) حکم به حبس کمتر از نود و یک روز صادر کند که در این صورت، این مجازات به مجازات جایگزین مربوط تبدیل می‎شود. ثانیا با توجه به حذف عبارت «حداکثر مجازات کمتر از نود و یک روز حبس و یا» از بند یک ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، به موجب ماده 15 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری مصوب سال 1399، جرایمی که مجازات قانونی آنها تا سه ماه حبس است (حبس تعزیری درجه هشت)، از شمول بند مذکور خارج است و مرتکبان این جرایم طبق مواد 65 و 68 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 و رای وحدت‎رویه شماره 746 مورخ 29 دی سال 1394 به مجازات جایگزین حبس محکوم می‎شوند. ثالثا طبق ماده 15 قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، فقط عبارت «حداکثر مجازات کمتر از نود و یک روز حبس» از بند یک ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین حذف شده و بقیه عبارت بند مذکور نسخ نشده و به قوت و اعتبار خود باقی است.

آیا توهین به مراجع بزرگ تقلید طبق ماده 513 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 از باب توهین به مقدسات اسلام قابل مجازات است؟ اگر مطابق این ماده قابل مجازات نیست، مستند قانونی بیان کنید.

منظور از «مقدسات اسلام» در ماده 513 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375، اشخاص، اشیا و اموری است که جزء ارکان یا ضروریات دین اسلام باشد و انکار آنها مستلزم انکار دین و اهانت به آنها مستلزم اهانت به اساس دین اسلام باشد و تمام مذاهب اسلامی در مقدس بودن آنها اتفاق نظر داشته باشند؛ همانند ذات احدیت، قرآن مجید، پیامبر اکرم، کعبه و ... ؛ بنابراین اموری که هر چند بر اساس موازین اسلامی قابل احترام و باارزشند، اما نمی‎توان آنها را «مقدس» شمرد، در تعریف «مقدسات اسلام» جای نمی‎گیرند؛ همانند پدر و مادر، معلم، آبروی مومن، قبور صلحا و اولیاء و ... . بر این اساس و با عنایت به تفسیر مضیق نصوص کیفری و لحاظ قاعده درأ، «مراجع تقلید» هرچند قابل احترام و تکریمند، اما توهین به آنها به طور خاص جرم‎انگاری نشده و مشمول عمومات توهین به افراد در قوانین کیفری است. بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات «اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن» و همچنین «اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید» که توهین به مراجع مسلم تقلید را مستقل از مقدسات اسلام ذکر کرده، موید این برداشت است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.