×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

شــــــخص «الف» دادخواستی به خواسته مطالبه اجرت‎المثل ملک را مطرح و میزان خواسته را علی‎الحساب مبلغ 210 میلیون ریال تقویم و بر اساس مبلغ تقویم‎شده هزینه دادرسی را پرداخت کرده است

نظریه-مشورتی وکیل 

شــــــخص «الف» دادخواستی به خواسته مطالبه اجرت‎المثل ملک را مطرح و میزان خواسته را علی‎الحساب مبلغ 210 میلیون ریال تقویم و بر اساس مبلغ تقویم‎شده هزینه دادرسی را پرداخت کرده است.

دادگاه پس از جلسه اول رسیدگی قرار ارجاع موضوع به کارشناس صادر و کارشناس منتخب ارزش ریالی خواسته خواهان را تا زمان اجرای قرار کارشناسی مبلغ یک میلیارد ریال تعیین و محاسبه کرده است. دادگاه در نهایت دعوای خواهان را وارد ندانسته و حکم بر بی‎حقی خواهان صادر کرده است؛ در این فرض، هزینه تجدیدنظرخواهی چه میزان است؟ آیا باید بر اساس تقویم اولیه خواهان در دادخواست بدوی تعیین و محاسبه شود یا بر اساس مبلغ تعیین‎شده توسط کارشناس منتخب دادگاه؟

مستفاد از بند 14 ماده 3 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 با اصلاحات و الحاقات بعدی، در مواردی که قیمت خواسته در دعاوی مالی در هنگام تقدیم دادخواست معلوم نیست، تقویم خواسته عملا امکان‎پذیر نیست و هزینه دادرسی به‎طور علی‎الحساب وفق جدول تعرفه خدمات قضایی ابلاغ‎شده از طرف ریاست قوه‎قضاییه، پرداخت می‎شود و مبلغ قطعی آن پس از تعیین قیمت خواسته توسط دادگاه و پس از صدور حکم دریافت می‎شود. بنابراین تقویم خواسته به صورت علی‎الحساب یا عناوین مشابه از حیث هزینه تجدیدنظرخواهی، مؤثر در مقام نیست و هزینه تجدیدنظرخواهی بر اساسی مبلغی که دادگاه پیش از صدور حکم به عنوان بهای خواسته تعیین می‎کند، محاسبه و وصول می‎شود.

همان‎گونه که مستحضرید به منظور حفظ و استمرار خدمات قضات که دارای شرایط بازنشستگی هستند، در سال 1389 مجوزی از مقام معظم رهبری به‎منظور بهره‎گیری از خدمات آنها اخذ و به استناد آن مشمولان واجد شرایط با اعلان تمایل یا تعهد سه سال خدمت، مازاد پاداش خدمت دریافت کردند؛ از طرفی زمان پرداخت پاداش خدمت طبق ماده یک قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‎های ضروری به کارکنان دولت مصوب سال 1375 با اصلاحات بعدی به هنگام بازنشستگی مقرر شده است. خواهشمند است در خصوص زمان پرداخت مابه‎التفاوت پاداش پایان خدمت صدور حکم بازنشستگی قطعی (منفک شدن از قوه) اعلام نظر کنید.

مستفاد از قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‎های ضروری به کارکنان دولت مصوب سال 1375 با اصلاحات بعدی و ماده 49 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 با اصلاحات بعدی، پاداش پایان خدمت حداکثر تا 30 سال خدمت کارکنان محاسبه و پرداخت می‎شود و با فرض پرداخت پاداش خدمت یادشده به قضات واجد شرایط بازنشستگی با مجوز خاص مقام معظم رهبری، پرداخت مبالغ دیگر تحت عنوان «مابه‎التفاوت زمان پرداخت با زمان صدور حکم بازنشستگی» به لحاظ انتفای موضوع به جهت پرداخت قبلی پاداش مزبور، فاقد توجیه قانونی است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.