×

نکات حقوقی قرارداد شراکت

نکات حقوقی قرارداد شراکت

شراکت در کار عموما زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای آغاز کار در مغازه، کفایت نمی‌کند گاهی پیش می‌آید که یک فرد دارای سرمایه نقدی نه چندان زیادی است و در کار یا زمینه‌ای خاص نیز مهارت و تحصص ندارد در این حالت فرد برای از دست ندادن سود آینده، برای خود به‌دنبال شریک می‌گردد

نکات-حقوقی-قرارداد-شراکت

شراکت در کار عموما زمانی اتفاق می‌افتد که حضور فرد به تنهایی برای آغاز کار در مغازه، کفایت نمی‌کند. گاهی پیش می‌آید که یک فرد دارای سرمایه نقدی نه چندان زیادی است و در کار یا زمینه‌ای خاص نیز مهارت و تحصص ندارد. در این حالت فرد برای از دست ندادن سود آینده، برای خود به‌دنبال شریک می‌گردد.

شراکت از نگاه قانون

شرکت، یکی از عقود و قرارداد‌هایی است که به طور خاص در قانون مدنی مشخص شده است و اصطلاحاً به این دسته عقود، عقود معین می‌گویند.

با توجه به ماده ۵۷۱ قانون مدنی و مواد بعد از آن می‌توان گفت شرکت عبارت است از «درآمیختن سهم‎الشرکه نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به‎نحو مشاع، به‎منظور انتفاع، طبق قرارداد».

مطابق این تعریف، به نقش حساس و مهم وجود قرارداد مشارکت به‌عنوان نخستین مرحله شکل‌گیری و نظم‌بخشیدن به توافقات و تعیین مسیر آینده رفتار شرکا در موضوع مشارکت می‌رسیم.

نمونه قرارداد شراکت با عنوان مشارکت مدنی شناخته می‌شود و از جمله نمونه‌های قرارداد شراکت بین دو نفر است. طبق تعریف ارائه‎شده در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، مشارکت مدنی به معنای درآمیختن سرمایه و دارایی‌های نقدی یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، به منظور انتفاع و تقسیم سود است. به‌عبارتی تعهدی است که دو یا چند نفر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه است. از این روی، این قرارداد برای مشارکت در موضوعات مختلف و گوناگونی کاربرد دارد و مربوط به همکاری و شراکت در انواع اصناف مربوط به فروشگاه‌های آفلاین (بازرگانی و تجاری و غیره) به‎طور مثال قرارداد شراکت مغازه بین دو نفر است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از مهمترین اقداماتی که باید قبل از شروع شراکت‎تان انجام دهید، این است که نمونه قرارداد مشارکت در فروشگاه یا هر نوع کار دیگری را حتما تهیه کنید. در نخستین قدم، باید موضوع مشارکت و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود. حتما مشخصات شرکا در نمونه قرارداد شراکت ذکر شود. موضوع مهمی که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است که باید به تفصیل در قرارداد ذکر شود.

به عنوان مثال آورده یکی از شرکا برای شراکت در فروشگاه می‌تواند سرمایه نقدی، و آورده طرف دیگر می‌تواند کار و تخصص وی در زمینه‌ای خاص باشد.

مقدار سرمایه و سهم سود هر یک از طرفین باید به طور واضح مشخص و سپس نحوه پرداخت و تقسیم سود و زیان شراکت بیان شود.

همچنین میزان سهم هر یک از طرفین در مورد هزینه‌های جاری و مصرفی را نباید در نمونه قرارداد شراکت فراموش کرد.

هر قرارداد شراکت، دارای مدت زمان معینی است که پس از طی آن، قرارداد خود به خود فسخ شده و پس از آن قابل استناد نیست. بنابراین حتما باید در قرارداد مشارکت، تاریخ آغاز و پایان همکاری ذکر شود.

از آنجایی که تعهدات و وظایف شرکا یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید قرارداد شراکت، آن را دربربگیرد، این تعهدات باید به‎نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند. یعنی شرایط یک‎طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که شریک دغدغه این را داشته باشد که سهم او تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود.

اخذ مجوز‌های لازم برای انجام موضوع شراکت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قبل از راه‎اندازی کسب و کار و آغاز به مشارکت، باید از راه‌های قانونی آن مطلع شوید. نخستین مرحله برای ورود به این حیطه دریافت پروانه کسب است. این پروانه، مجوزی برای شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه است که برای آغاز کار در محل مشخص یا جواز کسب معین، به‌صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی اهدا می‌شود و بدون دریافت آن، کار شما غیرقانونی محسوب می‌شود.

متن قرارداد شراکت باید دقیق بوده و از لفظ‌های قانونی و حقوقی استفاده شود. اگر می‌خواهید در شراکت‌تان از بروز اختلاف بین خود و شریک‎تان جلوگیری کنید، قبل از هر کاری باید ابهامات را رفع کنید.

از آوردن عبارات دوپهلو و مبهم خودداری کنید و متن قرارداد را به‌گونه‌ای بنویسید که وظایف و تعهدات هرکدام به‌طور شفاف مشخص باشد.

قبل از امضای نمونه قرارداد مشارکت تجاری، حتما آن را بخوانید.

با امضای نمونه قرارداد مشارکت تجاری، فرد نسبت به آنچه که در آن ذکر شده است، متعهد می‌شود.

پس باید قبل از امضای قرارداد به طور کامل تعهدات و وظایف ذکرشده در آن قرارداد را مطالعه کرده و سپس اقدام به امضای آن کنید.

بنابراین اگر شرکایی دارید که می‌خواهید با کمک یکدیگر شراکت خود را شروع کنید، حتما قرارداد مشارکت را دریافت کنید.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.