×

شرایط استفاده از قسامه

شرایط استفاده از قسامه

یک وکیل پایه‎یک دادگستری با تشریح موارد استفاده از قسامه گفت قسامه یک امر استثناست که در راستای حفظ خون افراد بی‌گناه مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی اتفاق می‌افتد که ادله دیگری جز «لوث» وجود نداشته باشد

شرایط-استفاده-از-قسامه وکیل 

یک وکیل پایه‎یک دادگستری با تشریح موارد استفاده از قسامه گفت: قسامه یک امر استثناست که در راستای حفظ خون افراد بی‌گناه مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمانی اتفاق می‌افتد که ادله دیگری جز «لوث» وجود نداشته باشد.

سید مهران ریاضی‌مند با تشریح موارد استفاده از قسامه اظهار کرد: قسامه یک امر استثناست که در راستای حفظ خون افراد بی‌گناه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: قسامه فقط در مورد جرایم علیه تمامیت جسمانی افراد پذیرفته ‌است.

این وکیل پایه‎‏یک دادگستری خاطرنشان کرد: این جرایم شامل جرایمی می‌شود که مجازات آنها یا قصاص یا دیه است که شامل قتل و ایجاد جراحت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: علاوه بر موارد ذکرشده، نوع و خصوصیت جنایت را نیز می‌توان با قسامه اثبات کرد و می‌توان اثبات کرد جنایتی که واقع شده، عمدی یا غیرعمدی است.

ریاضی‌مند تصریح کرد: قسامه زمانی پیش می‌آید که دو شرط رعایت شود؛ شرط اول این است که «لوث» فراهم شود. یعنی اینکه ظن قوی وجود داشته باشد و شرط دوم این است که باید همراه با قرائن قوی باشد. از آنجایی که قسامه یک امر استثناست، زمانی اتفاق می‌افتد که ادله دیگری جز «لوث» وجود نداشته باشد.

این وکیل پایه‎یک دادگستری با بیان اینکه علم قاضی اولین و محکم‌ترین دلیل از میان تمام دلایل و حتی مهمتر از اقرار است، گفت: در حدود و تعزیرات قسامه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: نصاب قسامه در مورد قتل عمدی ۵۰ قسم و در مورد قتل شبه‎عمد و خطای محض ۲۵ قسم است. بر اساس قانون مجازات اسلامی، در مورد قسامه فردی که قرار است سوگند یاد کند، چه مرد و چه زن باشد تفاوتی نمی‌کند. ریاضی‌مند عنوان کرد: البته اشخاصی که قصد شرکت در قسامه را دارند حتما باید از بستگان نسبی یا سببی مدعی یا مدعی‌علیه باشد و در صورت عدم وجود افراد لازم برای سوگند یاد کردن، خود مدعی یا متهم می‌توانند سوگند یاد کنند. وی با بیان اینکه قسامه در آخرین ادله اثبات دعوی در امور کیفری قرار می‌گیرد، گفت: همان‌ قدر که حرمت خون یک مومن در قانون ارزشمند است، همان قدر نیز حرمت نریختن خون یک شخص غیرمجرم ارزشمند است. این وکیل پایه‎یک دادگستری تاکید کرد: باید توجه داشت که یاد کردن سوگند، دارای مسئولیت حقوقی است و اگر کسی خلاف واقع اقدام به سوگند یاد کردن در دادگاه کند، بر اساس قانون، مجازات خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.