×

داوری در طلاق

داوری در طلاق

طبق قانون، در همه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش، موضوع را به داوری ارجاع کند

داوری-در-طلاق

طبق قانون، در همه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش، موضوع را به داوری ارجاع کند.

بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده فعلی، «در همه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش، موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رأی صادر کند و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.»

بنابراین همانطور که ملاحظه می‎شود، در تمامی مواردی که طلاق به درخواست زوج یا زوجه به‎صورت یک‌طرفه درخواست می‎شود، ارجاع موضوع به داوری برای ایجاد صلح و سازش الزامی است و  تنها موردی که ارجاع به داوری الزامی نیست، طلاق توافقی است.

 هدف تعیین داور

با دقت نظر در متن ماده ۲۷ درمی‎یابیم که هدف از داوری در طلاق، فراهم کردن زمینه ایجاد صلح و سازش مابین زوجین است. از این جهت، قانونگذار ارجاع به داوری را صرفاً در طلاق‎های یک‎طرفه، لازم و ضروری دانسته است. چه‎بسا در طلاق به درخواست یکی از زوجین، طرف دیگر حاضر به ادامه زندگی مشترک بوده و تمایلی به جدایی و طلاق نداشته باشد. از رو، قانونگذار به‎منظور ایجاد صلح و سازش و انصراف متقاضی طلاق (در طلاق‎های یک طرفه)  داوری  را الزامی دانسته است.

البته همانطور که گفته شد، در طلاق توافقی نیازی نیست موضوع به داوری ارجاع شود که دلیل آن تا حدود زیادی روشن است، زیرا طرفین توافق بر طلاق داشته و اصرار بر ادامه زندگی مشترک و ایجاد زمینه صلح و سازش مدنظر قانونگذار نیست.

 آیا نظر داوران برای دادگاه قطعی و لازم‌الاجراست؟

در اینجا این پرسش مطرح می‎شود که آیا نظر داوران برای دادگاه قطعی و لازم‌الاجراست؟ که در پاسخ باید گفت بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده، دادگاه رای خود را با توجه به نظر داوران صادر می‎کند، اما نظر داوران برای دادگاه قطعی و لازم‎الاجراء نیست و دادگاه می‎تواند با ذکر دلیل، نظریه داوری را رد کند.

شرایطی که داوران باید داشته باشند، شامل تاهل؛ داشتن حداقل 30 سال سن و آشنا بودن به مسایل شرعی، خانوادگی و اجتماعی است.

 نحوه انتخاب داوران

نحوه انتخاب داوران نیز به این صورت است که بر اساس ماده ۲۸ قانون حمایت خانواده، ابتدا زوجین باید ظرف یک هفته، فرد دارای شرایط را از بین اقارب خود به دادگاه معرفی کنند و در صورتی که زوجین قادر به معرفی داور واجد شرایط از بین اقارب خود نباشند، می‎توانند داور خود از بین افراد واجد صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند.

البته اگر زوجین به طور کلی توانایی معرفی داور را نداشته باشند، می‎توانند با مراجعه به شعبه مربوطه و طی لایحه‎ای، مراتب را به اطلاع دادگاه رسانده و از دادگاه درخواست تعیین داور کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.