×

وکیل متخصص در وکالت دعاوی دیه در تهران

وکیل متخصص در وکالت دعاوی دیه در تهران

وکیل متخصص در وکالت دعاوی دیه در تهران

وکیل-متخصص-در-وکالت-دعاوی-دیه-در-تهران وکیل 

دیه مالی است که در قبال جنایت های غیر عمد و همچنین در جنایت های عمدی که به هر نحو قصاص ندارد باید به فرد آسیب دیده پرداخت شود. وکیل دیه مال معین و به قولی مقدر است که با توجه به شرایط روز میزان آن تعیین می شود و زمانی که جنایت غیر عمد اتفاق افتاده باشد یا اگر جنایت عمدی باشد و شخص آسیب دیده یا اولیای دم به جای قصاص درخواست دریافت دیه کنند پرداخت می شود.

دیه شرایط و ویژگی های خاص خود را دارد که از طریق وکیل دیه می توانید مشاوره حقوقی دیه را دریافت کنید.

مرجع صالح رسیدگی به موضوع دیه:

پرونده ی دیه در دادگاه کیفری مورد رسیدگی قرار می گیرد و نیازی هم به پرداخت هزینه اضافی نمی باشد و اگر این کار توسط وکیل دیه صورت گیرد به راحتی صورت خواهد پذیرفت اما ممکن است بخاطره نا آگاهی فرد آسیب دیده این موضوع را در دادگاه حقوقی مطرح کند که هم باید هزینه ی جداگانه بدهد و هم این که نیاز به تنظیم دادخواست دارد.

تفاوت دیه و ارش چیست؟

دیه همانطور که گفته شد مالی است که مقدر است اما ارش ، نوعی دیه است که غیر مقدر می باشد و با توجه به میزان آسیبی که به شخص آسیب دیده رسیده است مشخص می شود و در این مورد نظر پزشکی قانونی و کارشناسان نیز گرفته خواهد شد.

-یکی از مواردی که حائز اهمیت می باشد این است که زمانی که جنایتی رخ می دهد فرد متهم اثبات کند که این جنایت به صورت غیر عمد یا شبه عمد اتفاق افتاده است تا دادگاه حکم به پرداخت دیه بدهد وگرنه شخص به  قصاص محکوم خواهد شد. این جا هم باز شما اهمیت استفاده از وکیل دیه و گرفتن مشاوره حقوقی دیه را مشاهده می کنید.

نحوه محاسبه دیه

محاسبه دیه ای که باید پرداخت شود بر اساس عوامل مختلفی می باشد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم. هنچنین در صورت رخ دادن هر کدام پس از اثبات، فرد آسیب دیده می تواند دیه دریافت نماید. با کمک یک وکیل پایه یک دادگستری می توانید این امور را به راحتی به انجام برسانید.

 1) نوع صدمه و آسیب وارد شده

محاسبه دیه در درجه اول بسته به نوع صدمه دارد. به عنوان مثال دیه قتل  با جراحت و هر کدام از جراحت ها بسته به اینکه در کدام قسمت از بدن فرد باشد با یکدیگر تفاوت دارد. نوع صدمه نیز به چهار قسم می باشد:

قتل:

دیه کامل تعلق می گیرد.

اعضای بدن:

بر طبق قانون مجازات اسلامی از بین برن هر کدام از اعضای بدن یک فرد مانند گردن، بینی و یا هر قسمت دیگر ملزم به پرداخت دیه کامل می باشد و از بین بردن هر کدام از اعضای جفت مانند چشم، دست، پا و .. ملزم به پرداخت نصف دیه می باشد و بنا به از بین بردن یک جفت از این اعضا دیه کامل تعلق می گیرد.

منافع:

منظور حواس پنج گانه و انتظاراتی که از هر کدام داریم می باشد. مانند انتظار دیدن از چشم. در صورتی که هر کدام از این حواس از بین برود به شخص دیه کامل تعلق می گیرد.

جراحات:

جراحت همان زخم بر روی بدن انسان می باشد. طبق ماده 709 قانون مجازات اسلامی دیه جراحت بر سر و صورت وارد شده است. یکی از آن ها عنوان حارصا را دارد که خراش پوست بدون خونریزی می باشد و به موجب آن یک صدم دیه کامل تعلق می گیرد. اگر در هر جایی از بدن غیر از سر و صورت جراحت وترد شود یک صدم دیه معین آن عضو، دیه حارصه تعیین می گردد.

2) جنسیت

بر اساس قانون اسلامی جنسیت قربانی از عوامل مهم در تعیین میزان دیه می باشد. بر این اساس دیه به قتل رسیدن زن نصف دیه قتل مرد می باشد. و اگر مورد قتل نبود و و اعضا و منافع و یا جراحت بود تا جایی که کمتر از یک سوم دیه کامل باشد دیه زن و مرد برابر می باشد و در صورتی که از این حد تجاوز کند دیه زن نصف دیه مرد تعیین می گردد. درقانون جدید در صورتی که مجنی جنایت بر علیه مرد نباشد، تفاوت دیه تا سقف کامل دیه مرد توسط صندوق تامین خسارت های بدنی تحت نظر بیمه مرکزی ایران تامین می گردد.

3) زمان و مکان ارتکاب جرم

در این مورد فلسفه ای با نام تغلیظ دیه وجود دارد. به این صورت که هر گاه اقدام بر قتل فردی در 4 ماه قمری محرم و رجب و ذی‌القعده یا ذی‌الحجه صورت بپذیرد و یا در محوده ی حرم مکه ی مکرمه رخ بدهد برای حفظ حرمت های ماه های حرام و حریم مکه مکرمه باید علاوه بر دیه ی نفس یک سوم دیه نیز پرداخت شود. یعنی دیه کامل به علاوه یک سوم دیه کامل.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.