×

نظریه مشورتی

نظریه مشورتی

شخص «الف» به پرداخت مبلغی وجه در حق شخص «ب» محکوم شده است و پس از قطعیت دادنامه و صدور اجراییه، محکوم‎له، ملکی از محکوم به دادگاه معرفی می‎کند و دادگاه چهار دانگ از شش‎دانگ ملک را که کفاف محکوم‎به را می‎کند، به مزایده می‎گذارد و دادگاه مالکیت این چهاردانگ را به نام شخص «ج» به عنوان برنده مزایده منتقل می‎کند

نظریه-مشورتی وکیل 

شخص «الف» به پرداخت مبلغی وجه در حق شخص «ب» محکوم شده است و پس از قطعیت دادنامه و صدور اجراییه، محکوم‎له، ملکی از محکوم به دادگاه معرفی می‎کند و دادگاه چهار دانگ از شش‎دانگ ملک را که کفاف محکوم‎به را می‎کند، به مزایده می‎گذارد و دادگاه مالکیت این چهاردانگ را به نام شخص «ج» به عنوان برنده مزایده منتقل می‎کند.

پس از این مراحل، کاشف به عمل می‌آید شرکت ثالثی سابقا مستاجر ملک محکوم بوده و قرارداد آنها نیز مشمول قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1356 بوده است و شرکت ثالث از طریق رأی دادگاه، محکوم را در سال 1393 به تنظیم سند رسمی اجاره محکوم کرده و اجاره‌‎نامه رسمی نیز منعقد شده است.

همچنین محکوم از سهامداران شرکت ثالث مستاجر است. شرکت ثالث با مسئولیت محدود است و محکوم برنده مزایده مالک چهار دانگ مشاع اعم از عین و منافع است. اکنون برنده مزایده به جهت آن که ملک همچنان در تصرف محکوم و شرکت مستاجر است، دادخواست مطالبه اجرت‌المثل ایام تصرف از تاریخ انتقال سند به نام برنده مزایده تقدیم کرده است. آیا مزایده به درستی برگزار شده است؟ با توجه به اینکه محکوم مالک منافع نیست، آیا مکلف به پرداخت اجرت‎المثل در حق برنده مزایده است؟ تکلیف مزایده و سند منتقل‎شده به نام برنده مزایده چیست؟

در فرض سؤال که پس از برگزاری مزایده و انتقال سند به نام برنده، معلوم شده است که ملک در اجاره شخص ثالث (شرکت) بوده، مادام که از سوی برنده مزایده که ذی‎نفع است، تعرضی نسبت به این موضوع نشده، موجبی برای ورود دادگاه و ابطال مزایده نیست. پس از انتقال ملک به برنده مزایده، وی قائم‎مقام موجر و دارای تمام حقوقی است که موجر سابق نسبت به عین مستأجره داشته و در هر حال، مطالبه اجرت‎المثل ایام تصرف از ثالث و محکوم‎علیه منتفی است

با امعان نظر به قانون بیمه عمر به‎ویژه ماده 24 این قانون که مقرر می‎دارد «وجه بیمه عمر که باید بعد از فوت پرداخته شود، به ورثه قانونی متوفی پرداخته می‎شود، مگر اینکه در موقع عقد بیمه یا بعد از آن در سند بیمه، قید دیگری شده باشد که در این صورت وجه بیمه متعلق به کسی خواهد بود که در سند بیمه اسم برده شده است»؛ و همچنین ماده 25 قانون فوق‌الذکر که بیان می‎کند «بیمه‌گذار حق دارد ذی‎نفع در سند بیمه عمر خود را تغییر دهد؛ مگر آن که آن را به دیگری انتقال داده و بیمه‎نامه را هم به منتقل‎الیه تسلیم کرده باشد»، چنانچه بیمه‎گذار در زمان حیات از کلماتی عام همچون افراد مستحق یا مستضعف استفاده کند، تشخیص مصداق این کلمات با کدام مرجع است؟

در فرض سؤال که مشخصات ذی‎نفع بیمه عمر ذکر نشده و بیمه‎گذار عناوینی چون افراد مستحق و مستضعف را به عنوان ذی‌نفع بیمه ذکر کرده است، با عنایت به حکم مقرر در صدر ماده 24 قانون بیمه مصوب سال 1316، ذکر مشخصات ذی‎نفع وجه بیمه عمر در سند بیمه‎نامه ضروری است. لذا وجه بیـمه بر اساس مـاده مـذکور در اخـتیار ورثه قرار می‎گیرد تا در راستای اراده بیمه‎گذار، اقدام کنند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.