×

بیمه سرنشین چیست ؟

بیمه سرنشین چیست ؟

در صورتی که راننده خودروی مقصر دچار صدمه شود، از محل بیمه شخص ثالث، امکان جبران وجود ندارد و در این‎گونه موارد، غرامت جانی و بدنی وارده، از محل تعهدات سرنشین و تا سقف تعهد سرنشین مندرج در متن بیمه‎نامه قابل جبران است

بیمه-سرنشین-چیست-؟ وکیل 

در صورتی که راننده خودروی مقصر دچار صدمه شود، از محل بیمه شخص ثالث، امکان جبران وجود ندارد و در این‎گونه موارد، غرامت جانی و بدنی وارده، از محل تعهدات سرنشین و تا سقف تعهد سرنشین مندرج در متن بیمه‎نامه قابل جبران است.

در صورتی که راننده خودروی مقصر دچار صدمه شود، از محل بیمه شخص ثالث، امکان جبران وجود ندارد. بنابراین خسارتی از محل بیمه‎نامه شخص ثالث به فرد مذکور تعلق نمی‎گیرد. در این‎گونه موارد، غرامت جانی و بدنی وارده، از محل تعهدات سرنشین و تا سقف تعهد سرنشین مندرج در متن بیمه‎نامه قابل جبران است که شامل فوت، نقص عضو و هزینه‎های پزشکی می‎شود.

اکثر تعهدات سرنشین همراه با بیمه‎نامه شخص ثالث و در یک کارت بیمه‎نامه عرضه می‎شود و دیگر لازم نیست بیمه‎نامه جداگانه خریداری شود.

به همه بیمه‎گذاران توصیه می‎شود با توجه به ماهیت تعهدات سرنشین و خسارات قابل جبران با این تعهدات به شرح فوق، ‌برای خرید تعهدات قابل قبول و مورد نظر خود اقدام کنند؛ به‎گونه‎ای که به هنگام نیاز، بیمه‎گر نسبت به جبران خسارات و غرامت‎های سنگین اقدام کند.

 نکات مهم در رابطه با بیمه سرنشین

غرامت فوت و نقص عضو در بیمه سرنشین، ارتباطی به تعهدات بیمه شخص ثالث ندارد و بر اساس قانون دیات محاسبه نمی‎شود. به همین دلیل به خریداران بیمه‎نامه توصیه می‎شود که تعهدات سرنشین را به میزان کافی خریداری کنند تا در هنگام حادثه، جبران‎کننده مناسبی باشد.

خسارت سرنشین از لحظه‎ای که مصدوم یا متوفی، قدم در رکاب اتومبیل گذاشته تا لحظه‎ای که از اتومبیل پیاده نشده است را شامل می‎شود.

اگر مصدوم تحت درمان قرار گیرد، هزینه‎های پزشکی وی پس از تایید توسط پزشک معتمد شرکت بیمه حداکثر تا میزان تعهدات بیمه‎نامه برای هزینه‌های پزشکی (که حداکثر معادل یک‎دهم تعهدات فوت و نقص عضو است) قابل پرداخت خواهد بود.

چنانچه تعداد افراد داخل وسیله نقلیه در زمان وقوع حادثه بیش از ظرفیت مندرج در بیمه‎نامه باشد، خسارت به نسبت ظرفیت، به مصدومان و فوت‎شدگان پرداخت می‎شود. لذا رانندگان وسائط نقلیه توجه داشته باشند که از سوار کردن افراد اضافه بر ظرفیت وسیله نقلیه خود خودداری کنند تا ضمن جلوگیری از هرگونه تشدید خطر و ضرر و زیان برای سرنشینان، در مواقع جبران خسارت توسط بیمه‌گر، با مشکل مزبور مواجه نشوند.

همه زیان‎دیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکت‎ها) باشند، شخص ثالث نامیده می‎شوند و خسارت‎های مالی وارده به کلیه اموال منقول و غیرمنقول متعلق (تحت مالکیت) اشخاص ثالث جبران می‎شود.

هر زیان‎دیده‎ای که آسیب جانی یا مالی ببیند، شخص ثالث است؛ به جز راننده مسئول حادثه که به عنوان سرنشین محسوب می‎شود. سرنشین فردی است که از لحظه سوار شدن تا پیاده شدن، بر اثر حوادث وسیله نقلیه آسیب ببیند.

همه زیان‎دیدگان ناشی از وسایل نقلیه موتوری زمینی (اعم از زیان جانی و مالی) خواه اشخاص حقیقی یا اشخاص حقوقی (شرکت‎ها) باشند، شخص ثالث نامیده می‎شوند.

خسارات مالی عبارت است از خسارت‎های وارده به همه اموال منقول و غیرمنقول متعلق (تحت مالکیت) شخص ثالث.

خسارت جانی نیز منحصرا مربوط به آسیب‎های جانی و صدمات وارده به جسم آدمی است؛ نه موجودات دیگر. خسارت جانی شامل دیه جرح + دیه فوت + دیه نقص عضو + هزینه درمان است.

 سایر انواع بیمه‎ها

در تعریف بیمه باید گفت که سازوکاری است که در آن، بیمه‎گر ملزم است زیان‎های احتمالی بیمه‎شونده را در نظر بگیرد و در صورت بروز مشکلات، آن را جبران کند یا خدمت مشخصی را به وی ارائه دهد.

در قرارداد بیمه، دو طرف وجود دارند که یکی بیمه‎گذار و دیگری بیمه‎گر نامیده می‎شود و بیمه‌‎گر وظیفه دارد ریسک مشخصی را از بیمه‎گذار بپذیرد و در حالت کلی بیمه‎گر، یک شخص حقوقی است که وظایف گوناگونی دارد و در مقابل انجام وظایف خود، حق بیمه دریافت می‎کند. لازم به ذکر است که بیمه‎گذار می‎تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

بیمه‏ها در حالت کلی، به دو دسته بیمه‎های بازرگانی و بیمه‎های اجتماعی تقسیم می‎شوند.

بیمه‎های اجتماعی شامل بیمه‌های اجباری و بیمه‌هایی هستند که باید از لحاظ قانونی درنظر گرفته شوند و مثلاً کارفرما، در بسیاری از مواقع موظف است نیروهای خود را بیمه کرده و حق بیمه آنها را بپردازد.

اکثر بیمه‎های مورد استفاده مردم، از نوع اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی، مهمترین مرجع بیمه‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

در بیمه‎های اجتماعی، حق بیمه به صورت درصدی از دستمزد تعیین شده، اما در بیمه‎های بازرگانی، حق بیمه با توجه به ریسک تعیین می‎شود.

به گزارش گروه حقوقی یاسا، در کنار دو دسته کلی بیمه‎های بازرگانی و بیمه‎های اجتماعی، بیمه‏های مختلف دیگری نیز وجود دارند.

بیمه عمر، نوعی از بیمه است که با توجه به آن، بیمه‎گر متعهد می‎شود پس از فوت بیمه‏شده یا ابتلای وی به بیماری خاص یا حتی زنده ماندن پس از سن خاصی، مبلغ حق بیمه‎ای که بیمه‎گذار به مدت معینی پرداخت کرده است، به‎صورت مستمر یا یک‎جا به وی یا فرد تعیین‎شده از طرف وی، پرداخت کند.

در بیمه حمل‎ونقل کالا، بیمه‎گر متعهد می‎شود که اگر کالا در هنگام جابه‎جایی از بین برود یا خسارتی به آن وارد شود، خسارت را تا حد معینی جبران کند.

نام بیمه شخص ثالث، به‎طور دقیق عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث است و خسارت‎های مرتبط با اشخاص ثالث را در بر می‎گیرد. منظور از شخص ثالث، فردی است که بر اثر وقوع حوادث مرتبط با وسایل نقلیه موتوری مثل خودرو یا موتورسیکلت آسیب می‎بیند؛ به‎جز راننده مسبب حادثه اعم از اینکه در داخل یا خارج از وسیله نقلیه باشند.

بیمه آتش‎سوزی، یکی دیگر از اقسام بیمه است که طی آن بیمه‎گر تعهد می‎کند اگر برای دارایی یا ساختمان یا دیگر موارد مذکور در قرارداد بیمه، بر اثر آتش‎سوزی یا صاعقه یا انفجار مشکلی پیش بیاید یا از بین برود،  تمام یا قسمتی از آن را جبران کند. این بیمه، مواردی مانند سیل، طوفان، تگرگ، زلزله و سرقت را نیز دربرمی گیرد.

بیمه درمان به‎منظور جبران یا تامین هزینه‎های درمانی، اعم از بستری یا سرپایی است. از متداول‎ترین پوشش‎های بیمه درمان، می‎توان به بیمه تکمیلی درمان اشاره کرد که هزینه‎هایی را علاوه بر تعرفه‎های بیمه‎های اجتماعی مانند خدمات درمانی تامین اجتماعی، پرداخت می‎کند.

بیمه دریایی یا بیمه کشتی نیز خطرهای مربوط به حمل‎ونقل دریایی را دربر می‎گیرد و در حالت کلی، سهم اندکی از بازار را داراست و فقط دو درصد از بیمه‎های غیرعمر، به این نوع بیمه اختصاص دارد. این بیمه در حالت کلی، تامین‏کننده خسارات مربوط به بدنه کشتی، محموله، ناحیه درون دریا و مسئولیت آن است.

بیمه مهندسی نیز انواع مختلفی دارد و به بیمه مهندسی تمام‎خطر پیمانکاران، بیمه عیوب اساسی و پنهان، بیمه مهندسی تجهیزات الکترونیک، بیمه ماشین‎آلات پیمانکاری و بیمه مهندسی تمام‎خطر نصب تقسیم می‎شود.

همچنین بیمه پول به این منظور استفاده می‏شود که اگر اسکناس، چک بانکی، سکه یا هر وجهی از پول که بر اثر انفجار یا آتش‎سوزی، صاعقه، سرقت و غیره از بین بروند یا خسارتی به آنها وارد شود، بیمه‎گر آن را جبران کند و ریسک آن را بپذیرد. این نوع بیمه نیز به دو دسته بیمه پول در صندوق و بیمه پول در گردش تقسیم می‎شود.

با زیاد شدن کسب‎وکارها و فعالیت‎های متنوع در جامعه، رشته‎های مختلفی به بیمه مسئولیت، به عنوان یکی دیگر از انواع بیمه ها اضافه شده و در حالت کلی در بیمه مسئولیت مدنی، مهمترین تضمین بیمه‎گر، جبران خسارت مالی و جانی در خصوص مسئولیت‎های مدنی بیمه‎گذار است.

در قرارداد بیمه بدنه اتومبیل نیز بیمه‎گر تعهد می‎کند که اگر خسارت‌هایی بر اثر واژگونی، صاعقه، آتش‎سوزی یا انفجار و غیره به اتومبیل وارد شود، آنها را جبران کند. بیمه بدنه اتومبیل شامل پوشش‎های اصلی بدنه و پوشش‎های تکمیلی و اختیاری آن می‎شود.

بیمه اعتباری، در رابطه با دیون و دریافت وام و لیزینگ موضوعی مانند پشتیبان عمل می‎کند و ریسک عدم بازپرداخت مطالبات بیمه‎ گذار از وام‎گیرندگان یا خریداران کالاهایی که به صورت اقساطی به فروش می‎رود را پوشش می‎دهد. در حالت کلی، بسیاری از شرکت‎های بیمه‎گر، صدور این بیمه را در دستور کار خود قرار نمی‎دهند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.