×

افزایش مهریه بعد از عقد امکان پذیر است ؟

افزایش مهریه بعد از عقد امکان پذیر است ؟

یک وکیل پایه‎یک دادگستری با بیان اینکه زمانی که برای زن مهرالمسمی تعیین شده باشد، زن یا شوهر نمی‌توانند پس از ازدواج در قالب عقد، میزان مهریه را افزایش دهند، گفت این در حالی است که شوهر می‎تواند در صورت تمایل، مالی را در قابل عقود هبه یا صلح، به همسرش منتقل کند

افزایش-مهریه-بعد-از-عقد-امکان-پذیر-است-؟ وکیل 

یک وکیل پایه‎یک دادگستری با بیان اینکه زمانی که برای زن مهرالمسمی تعیین شده باشد، زن یا شوهر نمی‌توانند پس از ازدواج در قالب عقد، میزان مهریه را افزایش دهند، گفت: این در حالی است که شوهر می‎تواند در صورت تمایل، مالی را در قابل عقود هبه یا صلح، به همسرش منتقل کند.

صلاح یوسفی درباره مهریه اظهار کرد: مهریه یا صداق، مالی است که زن در پی عقد ازدواج، مالک آن می‌شود. تعیین میزان مهریه در عقد دائم شرط صحت عقد نیست؛ یعنی ممکن است زمانی که ازدواج دائم صورت می‌گیرد مهریه‌ای برای زوجه تعیین نشده باشد یا این مهر به علل مختلفی باطل باشد که در این صورت خللی به عقد ازدواج وارد نمی‏شود.

وی ادامه داد: در این شرایط مطابق ماده ۱۰۸۷ قانون مدنی، زن و شوهر پس از جاری شدن صیغه عقد می‌توانند با توافق خود، مالی را به عنوان مهر تعیین کنند که به آن مهرالمسمی می‌گویند، اما اگر زوجین درباره مهریه توافق نکنند، ممکن است به زوجه مهرالمثل تعلق گیرد.

این وکیل پایه‎یک دادگستری گفت: مهرالمثل مطابق ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی تعیین می‌شود، یعنی بر اساس مواردی مانند جایگاه خانوادگی زن، صفات و شرایط وی میزان، مهریه او مشخص می‌شود.

وی در گفت‎وگو با  باشگاه خبرنگاران بیان کرد: اما در اکثر ازدواج‌ها، میزان صداق پیش از جاری شدن صیغه عقد مشخص می‌شود که به این نوع صداق، مهرالمسمی می‌گویند. زمانی که برای زن مهرالمسمی تعیین شده باشد، زن یا شوهر نمی‌توانند پس از ازدواج در قالب عقد، میزان مهریه را افزایش دهند، اما اگر زن از مقدار مهریه راضی نباشد، می‌تواند مال مورد نظر را در صورت موافقت همسرش در قالب عقد دیگری از او بخواهد.

یوسفی تصریح کرد: برای مثال زن می‌تواند از همسرش بخواهد که مالی را در قالب عقد هبه به او ببخشد. بر اساس ماده ۷۹۵ قانون مدنی، هبه عقدی است که یک فرد مالی را به صورت رایگان به شخص دیگری تملیک می‌کند. یعنی آن مال را به وی می‌بخشد؛ بنابراین اگر شوهر با بخشیدن مال به همسرش موافق باشد می‌تواند این کار را در قالب عقد هبه انجام دهد.

این وکیل پایه‎یک دادگستری در خصوص اینکه به جز عقد هبه، زوجه در چه قالب دیگری می‌تواند از همسرش مالی را دریافت کند گفت: صلح در لغت به معنای سازش و در اصطلاح حقوقی عقدی است که به موجب آن هر نوع مال یا منفعت آن به کسی تملیک می‌شود. بنابر این زن در صورت رضایت همسرش می‌تواند از وی بخواهد مالی را در قالب عقد صلح به او انتقال دهد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.