×

آثار صدور حکم تبرئه برای متهم

آثار صدور حکم تبرئه برای متهم

تبرئه در لغت به معنای منزه شدن از شبهه و تهمت است و در اصطلاح حقوقی نیز، به این معناست که رفع اتهام، با صدور حکم برائت یا قرار منع تعقیب از جانب قاضی صورت بگیرد

آثار-صدور-حکم-تبرئه-برای-متهم وکیل 

تبرئه در لغت به معنای منزه شدن از شبهه و تهمت است و در اصطلاح حقوقی نیز، به این معناست که رفع اتهام، با صدور حکم برائت یا قرار منع تعقیب از جانب قاضی صورت بگیرد.

تبرئه شدن به معنای پاک شدن از هرگونه گناه و اتهامی است و اگر قاضی به بی‎گناهی متهم مطمئن شود، حکم برائت او را صادر خواهد کرد. این موضوع آثاری برای متهم و شاکی به همراه خواهد داشت.

به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، در صورتی که بی گناهی متهم به اثبات برسد، در هر مرحله ای که باشد، چه در مرحله دادسرا و چه در دادگاه، قرار منع تعقیب و حکم برائت او صادر خواهد شد.

به دنبال صدور حکم برائت متهم، آثاری برای طرفین اصحاب دعوا ایجاد خواهد شد. اولا مطابق قانون آیین دادرسی کیفری، امکان جبران خسارات برای متهم فراهم می‎شود. ثانیا به موجب قانون مجازات اسلامی، او می‎تواند به دلیل اتهام خلاف واقعی که به او نسبت شده بود، علیه شاکی به علت جرم افترا شکایت کرده و درخواست اعاده حیثیت کند.

 اصل برائت

در اصول حقوقی، اصلی به نام برائت وجود دارد که اصل را بر بی‎گناهی تمام انسان‎ها می‎داند، مگر آن که با وجود دلایل و مستندات قانونی، خلاف آن به اثبات برسد.در اصل 37 قانون اساسی نیز این موضوع مطرح شده که اصل، بر برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود، مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت شود.اما ممکن است یک افترا، یک گزارش خلاف واقع یا شهادتی دروغ سبب شود که فردی ماه‎ها یا سال‎های متمادی در حبس باشد و پس از مدت طولانی، تبرئه شود. در این حالت، هرچند فرد تبرئه شده، اما از جهات زیادی به او خسارت وارد شده است. بنابراین حق جبران آن را از کسانی که مسبب آن بوده‎اند، خواهد داشت.در ماده 698 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 نیز امکان اعاده حیثیت، برای افراد پیش‎بینی شده است.همچنین به موجب ماده یک قانون مسئولیت مدنی، اگر به حیثیت و آبروی افراد خسارت وارد شود، باید جبران شود و از این جهت، میان خسارات مادی و معنوی، تفاوتی وجود ندارد.

 شرایط تبرئه شدن

 تبرئه شدن متهم، می‎تواند در محضر دادسرا یا دادگاه باشد. اگر بازپرس در انجام تحقیقات مقدماتی خود، متوجه بی‎گناهی متهم شد یا دلیل کافی برای نسبت اتهام به او پیدا نکرد، قرار منع تعقیب صادر خواهد کرد و رسیدگی در همین مرحله متوقف می‎شود.اما اگر قاضی در روند دادگاه و بررسی پرونده و تحقیقات صادره از دادسرا متوجه بی‎گناهی متهم شد، حکم برائت او را ابلاغ خواهد کرد.البته باید چند شرط وجود داشته باشد تا قاضی بتواند برای فرد، حکم برائت صادر کند:

نخست اینکه عمل مورد انتساب جرم نباشد. مثلا شرط تحقق شرایط جرم شهادت دروغ، حضور در محضر دادگاه است و اگر کسی در کلانتری شهادت دروغ بدهد، این عمل ، جرم نیست.

شرط دوم، غیرقابل انتساب بودن جرم به متهم است؛ به عنوان مثال سرقت از منزل شخصی را به یک نفر نسبت دادند و او را به این اقدام متهم کردند؛ این در حالی است که حضور وی در منزل شخص مورد نظر، ممکن نبوده و متهم در زمان سرقت در مغازه خود بوده است و علاوه بر او چند نفر دیگر در مغازه حضور داشته‎اند.عدم کفایت ادله و مدارک در جهت مجرم بودن متهم، شرط دیگر تبرئه شدن است. به این معنا که بر اساس ادله‎ای که شاکی ارائه داده است و نیز تحقیقات صورت‎گرفته توسط دادسرا و دادگاه، مدارکی کافی، دال بر اتهام ایشان وجود ندارد.

 آثار تبرئه شدن

اگر پرونده ای در دادسرا، در حال رسیدگی باشد و بازپرس، بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، به جرم نبودن عمل ارتکابی یا فقدان ادله کافی برای انتساب جرم به متهم دست یابد، به موجب ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری، قرار منع تعقیب صادر می‎کند. در این حالت رسیدگی به پرونده در همین مرحله، متوقف می‎شود.اما اگر قاضی در مرحله دادگاه، بعد از بررسی پرونده به این نتیجه برسد که فعل صورت‎گرفته توسط متهم، جرم نیست یا ادله کافی برای انتساب جرم به او وجود ندارد، حکم برائت متهم را ابلاغ می‏کند.زمانی که حکم برائت متهم صادر شود، چون از جهاتی به متهم پرونده، خساراتی وارد شده و آبرو و حیثت وی مورد آسیب قرار گرفته است، به موجب ماده 512 قانون آیین دادرسی کیفری، شخصی که به موجب حکم قطعی، برائت حاصل کند، می‎تواند حداکثر ظرف 6 ماه از تاریخ ابلاغ رای، از دادگاه صادرکننده حکم نخستین درخواست کند که حکم برائت از محل اعتبارات مربوط به قوه‎قضاییه در یکی از روزنامه‏های کثیرالانتشار منتشر شود.بنابراین یکی از آثار حکم برائت متهم، اعلام عمومی از طریق انتشار روزنامه کثیرالانتشار است.

​​​​​​​همچنین به موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری، که مقرر می‎کند: «اشخاصی که در جریان تحقیقات مقدماتی و دادرسی به هر علت بازداشت می‎شوند و از سوی مراجع قضایی، حکم برائت یا قرار منع تعقیب در مورد آنان صادر شود، می‎توانند با رعایت ماده (۱۴) این قانون خسارت ایام بازداشت را از دولت مطالبه کنند.» بنابراین متهم نیز به این دلیل، خساراتی که از اتهام شاکی وارد شده است، می‎تواند به‎موجب ماده 255 قانون آیین دادرسی کیفری مطالبه کند.بر اساس ماده 698 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1375 نیز، اگر فردی به اشخاص حقیقی یا حقوقی، عملی خلاف واقع نسبت بدهد، علاوه بر اعاده حیثیت باید به حبس دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود. بنابراین در اینجا نیز متهم به علت انتساب جرمی که به او شده است، می‎تواند با استناد به این ماده قانونی، علاوه بر جبران خسارات علیه شاکی به علت وقوع جرم افترا شکایت کند.در ماده یک قانون مسئولیت مدنی نیز آمده است که هرکس که عمدا یا در نتیجه بی‎احتیاطی به حیثیت یا هر حق شخص دیگری لطمه بزند، باید خسارت وارده را جبران کند.در اینجا نیز شاکی به علت اتهام غیرواقع خود باید خسارات معنوی یا مادی وارده به متهم که بر اثر اتهام وی بوده است را جبران کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.