×

مراحل اعلام مفقودی چک

مراحل اعلام مفقودی چک

در صورت گم شدن چک، صاحب آن ابتدا باید به بانک مراجعه کند و دستور عدم پرداخت چک را بدهد و سپس برای شکایت از چک مفقودی به شورای حل اختلاف یا دادسرا مراجعه و گواهی مفقودی صادره و برگه اعلام شکایت از چک مفقودشده را مجددا به بانک ارایه کند دادگاه در صورت احراز مفقودی چک، آن را ابطال خواهد کرد

مراحل-اعلام-مفقودی-چک وکیل 

در صورت گم شدن چک، صاحب آن ابتدا باید به بانک مراجعه کند و دستور عدم پرداخت چک را بدهد و سپس برای شکایت از چک مفقودی به شورای حل اختلاف یا دادسرا مراجعه و گواهی مفقودی صادره و برگه اعلام شکایت از چک مفقودشده را مجددا به بانک ارایه کند. دادگاه در صورت احراز مفقودی چک، آن را ابطال خواهد کرد.

زمانی که یک برگه چک، تکمیل شده و از دسته چک جدا می‎شود، آن چک، در حکم پول است و دارنده چک، در صورت ارایه آن به بانک می‎تواند وجه چک را وصول کند. بنابراین احتیاط در حفظ و نگهداری چک، بسیار مهم است. با همه این‎ها ممکن است، یک برگه چک، مفقود شود یا به واسطه سرقت، جعل، یا از طریق کلاهبرداری، به دست دیگری بیفتد.در این شرایط، اگر اقدامات لازم و صحیح صورت نگیرد، احتمال سوءاستفاده از چک، و ایجاد مشکلات عدیده برای افراد وجود دارد. به همین علت، پس از گم شدن چک یا مفقودی آن به هر علتی، صادرکننده چک باید اقدام به اعلام مفقودی چک کند که این موضوع، دارای مراحلی است.از آنجایی که با گم شدن چک، بیم سوءاستفاده از آن می‎رود، صاحب چک، باید، بلافاصله اقدام به اعلام مفقودی چک و طی کردن مراحل اعلام مفقودی چک کند.

مراجعه به بانک و پر کردن فرم درخواست دستور عدم پرداخت از جانب بانک، از مراحل اعلام مفقودی چک است که اعتبار این دستور، صرفا به مدت یک هفته است.همچنین مراجعه به مراجع قضایی صالح، در مهلت یک هفته و اقدام برای گرفتن گواهی مربوط به مفقودی چک و تقاضای رسیدگی به مساله مفقودی چک، مرحله بعدی اعلام مفقودی چک است. درخواست رسیدگی به گم شدن چک و صدور گواهی مفقودی چک، باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک  قضایی، به دادگاه، ارسال شود.مرحله بعدی اعلام مفقودی چک، ارایه گواهی مفقودی چک صادره از مراجع قضایی صالح و برگه اعلام شکایت، به بانک، جهت تمدید مهلت دستور عدم پرداخت است.

 دستور عدم پرداخت به بانک

طبق ماده 14 قانون صدور چک، بعد از گم شدن چک، صادرکننده، باید به بانک، کتبا دستور عدم پرداخت بدهد. بانک بعد از بررسی هویت دستوردهنده، در صورتی که کسی، چک را به بانک ارایه دهد، از پرداخت وجه آن، خودداری کرده و با ذکر علت، اقدام به صدور گواهی عدم پرداخت می‎کند.بنابراین، اولین مرحله از مراحل اعلام مفقودی چک، این است که صادرکننده، به بانک مراجعه کند تا در فرم مخصوصی که بانک به او می‎دهد، دستور کتبی عدم پرداخت بدهد.در این وضعیت، بانک، برای مدت یک هفته، حساب را مسدود می‎کند که در این مدت، صادرکننده برای تمدید این مهلت باید به مراجع قضایی مراجعه و گواهی مفقودی چک را جهت ارایه به بانک، دریافت کند.

 مراجعه به مراجع قضایی

مرحله بعدی از مراحل اعلام مفقودی چک که صادرکننده چک برای اعلام مفقودی و گم شدن چک، بر عهده دارد، این است که ظرف یک هفته‎ای که بانک، حساب او را مسدود کرده است، به مراجع قضایی صالح، مراجعه و بعد از اعلام گم شدن چک و تشکیل پرونده، گواهی مربوط به مفقودی چک را از مرجع قضایی دریافت کند.لازم به ذکر است که مرجع صالح برای اعلام مفقودی و گم شدن چک، در حالت عادی و تا مبلغ 500 میلیون ریال، شورای حل اختلاف و مبلغ بیشتر از آن، دادگاه عمومی است.البته باید در نظر داشت، مراجعه به ورای حل اختلاف، منحصر به زمانی است که چک، گم شده است، ولی اگر چک، سرقت یا جعل شده باشد، باید در دادسرا، اقامه دعوی کرد؛ حتی اگر مبلغ چک، کمتر از 500 میلیون ریال باشد.

ارایه گواهی به بانک

مرحله بعدی از مراحل اعلام مفقودی چک، این است که بعد از دریافت گواهی مفقودی چک از مرجع صالح، باید حداکثر ظرف مدت یک هفته از دستور عدم پرداخت، گواهی دریافتی از مرجع قضایی، به بانک تسلیم شود.اگر فرد متقاضی، این گواهی را به بانک ارایه ندهد، بانک، بعد از گذشت یک هفته، در صورت تقاضای دارنده چک، وجه چک مفقودشده را به دارنده چک، پرداخت خواهد کرد. بعد از ارایه گواهی اعلام مفقودی چک به بانک، بانک موظف است، وجه چک را تا زمانی که تکلیف پرونده، در مرجع رسیدگی مشخص نشده است، در یک حساب مسدود، نگه دارد و از پرداخت وجه چک، به دارنده آن امتناع کند. در صورتی که دادگاه، موضوع مفقودی بودن چک را احراز کند، ممکن است، حکم بر ابطال چک مفقودی، صادر کند.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.