×

اصلاح و رای حکم دادگاه

اصلاح و رای حکم دادگاه

در قانون آیین دادرسی مدنی، روش هایی برای اعتراض به رای صادرشده توسط دادگاه همچون تجدیدنظرخواهی، واخواهی، اعاده دادرسی و فرجام خواهی پیش بینی شده است

اصلاح-و-رای-حکم-دادگاه وکیل 

در قانون آیین دادرسی مدنی، روش هایی برای اعتراض به رای صادرشده توسط دادگاه همچون تجدیدنظرخواهی، واخواهی، اعاده دادرسی و فرجام خواهی پیش بینی شده است.

ممکن است رایی که دادگاه صادر کرده است، با موازین قانونی منطبق بوده اما به دلایلی، صرفا در نگارش آن، اشتباهی رخ داده باشد. در چنین مواردی می توان از دادگاه صادرکننده رای، اصلاح رای دادگاه را درخواست کرد. در صورتی که دادگاه چنین اشتباهی را ملاحظه کند یا ذی نفع حکم این اشتباه را تشخیص دهد، حکم دادگاه تصحیح خواهد شد.

علاوه بر روش های عادی و فوق العاده اعتراض به رای دادگاه، در ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی تصحیح رای دادگاه لازم و ضروری است. بر اساس این ماده ، هرگاه در تنظیم و نوشتن رأی دادگاه سهو قلم رخ دهد، مثلا از قلم افتادن کلمه‌ ای یا زیاد شدن آن یا اشتباهی در محاسبه صورت گرفته‌ باشد، تا وقتی که از آن درخواست تجدیدنظر نشده، دادگاه رأساً یا به درخواست ذی‌ نفع، رأی را تصحیح می‌ کند.

  شرایط تصحیح رای دادگاه

از جمله شرایط تصحیح رای دادگاه بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، آن است که اصلاح حکم دادگاه در مواردی به عمل می آید که اشتباهی املایی یا نگارشی در متن رای صادرشده ملاحظه شود یا در اعداد و ارقام، اشتباه محاسبه ای صورت گرفته باشد؛ ولی اساس حکم مورد تایید باشد.علاوه بر این، تصحیح رای می تواند به تقاضای ذی نفع باشد یا اینکه خود دادگاهی که رای را صادر کرده است، با ملاحظه اشتباه در رای، آن را تصحیح کند.نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، آن است که تصحیح رای دادگاه تا زمانی امکان پذیر است که از رای صادرشده تقاضای تجدیدنظرخواهی نشده باشد. چرا که در صورت تجدیدنظرخواهی از رای، دادگاه تجدیدنظر رای صادرشده را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت لزوم آن را تصحیح می کند.

 آثار تصحیح رای دادگاه

بر اساس ماده 309 قانون آیین دادرسی مدنی، از جمله آثار تصحیح رای دادگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:رأی تصحیح شده به طرفین ابلاغ خواهد‌ شد. علاوه بر این، رأی دادگاه در قسمتی که مورد اشتباه نبوده در صورت قطعیت، اجرا خواهد شد. در مواردی هم که اصل حکم یا قرار دادگاه قابل واخواهی یا تجدیدنظر یا فرجام است، تصحیح آن نیز در مدت قانونی، قابل واخواهی یا‌ تجدیدنظر یا فرجام خواهد بود.علاوه بر این، چنانچه رأی مورد تصحیح به واسطه واخواهی یا تجدیدنظر یا فرجام نقض شود، رأی اصلاح شده نیز از اعتبار خواهد افتاد.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.