×

آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟

آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟

عقد نکاح سبب می شود که زوجین در مقابل یکدیگر حقوق و تکالیفی را به عهده داشته باشند که یکی از این تکالیف متقابل، حق دریافت نفقه توسط زن است که البته در مقابل این تکلیف، زن موظف به تمکین در مقابل مرد خواهد شد

آیا-به-زن-ناشزه-نفقه-تعلق-می-گیرد؟

عقد نکاح سبب می شود که زوجین در مقابل یکدیگر حقوق و تکالیفی را به عهده داشته باشند که یکی از این تکالیف متقابل، حق دریافت نفقه توسط زن است که البته در مقابل این تکلیف، زن موظف به تمکین در مقابل مرد خواهد شد.

بر اساس قانون مدنی، در صورتی که زن از تمکین در برابر شوهر خودداری کرده باشد، به وی ناشزه گفته می شود. اما سوال مهمی که ممکن است مطرح شود، آن است که آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟ و نیز اینکه تکلیف نفقه زن ناشزه چیست؟

 نفقه

یکی از مهمترین تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده مرد قرار می گیرد، تامین نیازهای مادی همسر خود است که به آن نفقه می گویند. به موجب ماده 1106 قانون مدنی، در عقد دائم پرداخت نفقه زن بر عهده شوهر است.در ماده 1107 قانون مدنی نیز این پرسش که نفقه زن شامل چیست، پاسخ داده شده که بر اساس آن، نفقه زوجه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، خوراک، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج.در مقابل وظیفه ای که مرد از بابت پرداخت نفقه به همسر خود دارد، زن مکلف به تمکین در مقابل همسر خود است. تمکین از شوهر را می توان به دو نوع تمکین خاص و تمکین عام از شوهر تقسیم کرد که تمکین عام به معنای اطاعت از شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی است و تمکین خاص به معنای پاسخگویی به نیازهای متعارف زناشویی مرد است. در صورتی که زن از انجام این تکلیف در مقابل همسرش خودداری کند، در اصطلاح به وی ناشزه گفته می شود.

 نفقه زن ناشزه

همان گونه که اشاره شد، در مقابل تکلیف مرد به پرداخت نفقه زن، زن نیز مکلف به تمکین از شوهر است. بنابراین در صورتی که زن از همسر خود تمکین نکند، حقی بابت دریافت نفقه نخواهد داشت. به عبارت دیگر، به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد.اما نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، آن است که در برخی از موارد، بر اساس قانون مدنی، زن مجاز به عدم تمکین در مقابل همسر است؛ مانند زمانی که تمکین از شوهر برای زن ضرر جانی یا شرافتی داشته باشد یا خود مرد اسباب عدم تمکین زن را فراهم کرده باشد یا زن به حق حبس خود استناد کند. در چنین شرایطی، نه تنها عدم تمکین از سوی زن موجب تحقق نشوز زن نمی شود، بلکه حق دریافت نفقه نیز به قوت خود
باقی است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.