×

موارد پایان یافتن کار مدیر ساختمان

موارد پایان یافتن کار مدیر ساختمان

با افزایش آمار آپارتمان نشینی، قانونگذار قوانین مختلفی را برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و مسایل آپارتمان نشینی و حفظ آرامش و قانون مداری پیرامون این موضوع وضع کرده است به این دلیل که زندگی آپارتمان نشینی مجموعه کوچکی از جامعه است که باید با اصول و ضوابط قانونی شکل بگیرد و ساکنان این آپارتمان ها نیز موظف به رعایت قوانین هستند

موارد-پایان-یافتن-کار-مدیر-ساختمان وکیل 

با افزایش آمار آپارتمان نشینی، قانونگذار قوانین مختلفی را برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و مسایل آپارتمان نشینی و حفظ آرامش و قانون مداری پیرامون این موضوع وضع کرده است. به این دلیل که زندگی آپارتمان نشینی مجموعه کوچکی از جامعه است که باید با اصول و ضوابط قانونی شکل بگیرد و ساکنان این آپارتمان ها نیز موظف به رعایت قوانین هستند.

اما امروزه پرونده های زیادی در خصوص آپارتمان ها در مراجع قضایی مطرح است؛ مانند عدم پرداخت شارژ ساختمان و یا تغییر در ظاهر ساختمان و تعمیرات ساختمان و موضوعاتی از این قبیل که با توافق میان ساکنان قابل حل است.

راهکاری که برای پیشگیری از این قبیل مشکلات اندیشیده شده، انتخاب مدیر ساختمان است که با توجه به تعداد ساکنان و بزرگی ساختمان ها، یک یا چند مدیر انتخاب می شوند تا قوانین و مقررات را اعمال کنند. به عبارت دیگر، مالکان یا ساکنان، فرد یا افرادی را برای مدت محدود تحت عنوان مدیر ساختمان یا هیات مدیره انتخاب می کنند تا به نمایندگی از اعضا بتوانند بهترین تصمیم را اتخاذ کنند. اما گاهی قبل از پایان یافتن مدت مدیریت ساختمان، مدیر یا هیات مدیره مایل یا قادر به ادامه وظیفه خود نیستند یا توسط مالکان عزل می شوند.موارد پایان ماموریت مدیر یا هیات مدیره ساختمان در قانون تملک آپارتمان ها بیان شده است. بر طبق ماده 16 این قانون، «در صورت استعفا، فوت، عزل و حجر مدیر یا مدیران قبل از انقضای مدت، مجمع عمومی فوق العاده به منظور انتخاب جانشین تشکیل خواهد شد.»در ادامه به بررسی هر یک از عوامل پایان ماموریت مدیر ساختمان می پردازیم.استعفای مدیر: اگر فردی که به عنوان مدیر یا یکی از اعضای هیات مدیره انتخاب شده است، به هر دلیلی نتواند به ماموریت خود ادامه دهد، می تواند استعفای خود را اعلام کرده و از سمت خود در ساختمان کناره گیری کند. بدین ترتیب قبل از پایان یافتن مدت مدیریت می تواند استعفا دهد.

عزل مدیر: اگر مالکان به هر دلیلی قبل از پایان مدت مدیریت مدیر، قصد برکناری مدیر از مدیریت ساختمان را داشته باشند، بر اساس ماده 16 قانون تملک آپارتمان ها می توانند در مجمع عمومی، مدیر یا هیات مدیره را منعزل کنند؛ البته باید تقصیر و کوتاهی مدیر احراز شود تا این اختیار را داشته باشند و پس از منعزل کردن وی، انتخاب دوباره انجام می شود.فوت مدیر: فوت یا مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی دارد و قوانین مختلفی در این مورد تصویب شده است. بدیهی است که اگر مدیر فوت کند، سمت و ماموریت وی به عنوان مدیر ساختمان خاتمه می یابد و مجمع عمومی فرد دیگری را برای مدیریت ساختمان انتخاب می کند.محجور شدن مدیر: یکی دیگر از عوامل برکناری مدیر، محجور شدن وی است. حجر در حقوق به این معناست که کسی به حکم قانون، از اینکه بتواند امور خود را به طور مستقل و بدون دخالت دیگری، اداره کند، منع شده باشد و قانونا اجازه انجام این کار نداشته باشد و به کسی که در انجام برخی از امور خود چه مالی و چه غیرمالی منع شده باشد، محجور می گویند. بر همین اساس مشخص است که اگر فردی در طول مدت مدیریت محجور شود، از سمت مدیریت خود برکنار خواهد شد.در صورت وقوع هر یک از عوامل فوق، مجمع عمومی به صورت فوق العاده تشکیل شده و مدیر جدید انتخاب می شود. به دلیل اهمیت داشتن مدیر در ساختمان، مجمع عمومی متشکل از مالکان به صورت فوق العاده و سریع تشکیل می شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.