×

موارد قانونی توقیف دادخواست

موارد قانونی توقیف دادخواست

زمانی که دادخواست توسط مدیر دفتر دادگاه پذیرفته می شود، مهلتی تعیین می شود که خواهان ایرادات آن را برطرف کند که به این امر توقیف دادخواست گفته می شود

موارد-قانونی-توقیف-دادخواست وکیل 

زمانی که دادخواست توسط مدیر دفتر دادگاه پذیرفته می شود، مهلتی تعیین می شود که خواهان ایرادات آن را برطرف کند که به این امر توقیف دادخواست گفته می شود.

زمانی که شرایط نگارش دادخواست به صورتی که در قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است رعایت و انجام نشود، دادخواست و روند رسیدگی به آن دچار مشکل می شود؛ ولی اگر ایرادی که به دادخواست گرفته می شود، از نوع ایرادهایی باشد که به صورت موردی در مواد 53 الی 55 این قانون بیان شده است، دادخواست توقیف می شود.به عبارت دیگر، زمانی که دادخواست توسط مدیر دفتر دادگاه پذیرفته می شود، مهلتی تعیین می شود که خواهان ایرادات آن را برطرف کند که به این امر توقیف دادخواست گفته می شود و موارد توقیف دادخواست نیز در مواد 53، 54 و 55  قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است.

  موارد توقیف دادخواست طبق قانون

موارد توقیف دادخواست طبق قانون آیین دادرسی مدنی در صورتی انجام می شود که یکی از موارد ذیل وجود داشته باشد:

۱ - در صورتی که به دادخواست و پیوست‌های آن برابر قانون تمبر الصاق نشده یا هزینه یادشده آماده نشده باشد.

۲ - وقتی که موارد زیر رعایت نشده باشد:

الف) نام، نام خانوادگی، اقامتگاه و شغل خوانده نوشته نشده یا نیاز به تکمیل داشته باشد.

ب) خواسته و بهای آن تعیین نشده باشد، مگر آن که تعیین بها ممکن نبوده یا خواسته، مالی نباشد. به عبارت دیگر خواهان حتما باید خواسته یعنی آن چیزی که در طلب آن هست را بیان کند و ارزش یا قیمت آن را نیز بنویسد. در غیر این صورت دادخواست توقیف می شود؛ مگر اینکه نتوان محاسبه کرد.

ج) تعهدات و جهاتی (دلایلی) که به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می داند، به طوری که مقصود واضح و روشن باشد، در دادخواست رعایت نشده باشد.

د) آنچه که خواهان از دادگاه درخواست دارد، در دادخواست رعایت نشده باشد.

ه) ذکر نشدن ادله و وسایلی که خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشتجات و اطلاع مطلعین و غیره. خواهان باید دلایل خود را به ترتیب و واضح نوشته و اگر دلیل، شهادت شاهد باشد، خواهان باید اسامی و مشخصات و محل اقامت آنان را به طور صحیح معین کند.

دادخواستی که هریک از موارد فوق را داشته باشد، در دفتر دادگاه توقیف می شود. به این صورت است که دادخواست توسط دفتر دادگاه پذیرفته می شود، اما مدیر دفتر دادگاه ظرف دو روز نقایص دادخواست را به طور کتبی و مفصل به خواهان اطلاع داده و از تاریخ ابلاغ به مدت 10 روز به او مهلت می دهد تا نقایص را رفع کند و چنانچه خواهان در مهلت مقرر اقدام به رفع نقص نکند، دادخواست به موجب قراری که مدیر دفتر و در غیبت مشارالیه، جانشین او صادر می کند، رد می شود.

برای به جریان افتادن دادخواست، خواهان باید دادخواست را اصلاح یا تکمیل کند و سپس، دوباره به دادخواست رسیدگی می شود.

لازم به ذکر است که در صورت توقیف دادخواست، دادگاه مهلت رفع نقص به خواهان می دهد، ولی در رد دادخواست به این صورت نیست

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.