×

آیین نامه اجرایی مواد 53،40،39،38 و 55 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

آیین نامه اجرایی مواد 53،40،39،38 و 55 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

آیین-نامه-اجرایی-مواد-53،40،39،38-و-55-قانون-جامع-خدمات-رسانی-به-ایثارگران

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح- بنیاد شهید و امور ایثارگران

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۵/۲/۱۴۰۱ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده (۶۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران – مصوب ۱۳۸۶- آیین نامه اجرایی مواد (۳۸)، (۳۹)، (۴۰)، (۵۳) و (۵۵) قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی مواد ۳۸، ۳۹، ۴۰، ۵۳ و ۵۵

قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده ۱- جانبازانی که بر اساس تبصره (۱) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی -مصوب ۱۳۷۴- و ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران -مصوب ۱۳۸۶- که در این آیین نامه به اختصار “قانون” نامیده می‌شود، در حالت اشتغال قرار گرفته یا می‌گیرند، هنگام نیل به بازنشستگی از پاداش پایان خدمت برخوردار می‌گردند.

تبصره ۱- مبدأ محاسبه سنوات قابل قبول برای بازنشستگی در مورد جانبازان موضوع تبصره (۱) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، که در زمان مجروحیت، شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده واحده مذکور نبوده‌اند، تاریخ برقراری حقوق از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران، که در این آیین نامه به اختصار “بنیاد” نامیده می شود، میباشد که با رسیدن به شرایط بازنشستگی حسب سوابق حالت اشتغال موضوع تبصره یاد شده، با برخورداری از امتیازات مربوط بازنشسته می شوند.

تبصره ۲- مبدأ محاسبه سنوات قابل قبول برای بازنشستگی در مورد جانبازان موضوع ماده (۳۸) قانون که در زمان مجروحیت، شاغل در دستگاه‌های موضوع ماده (۲) نبوده‌اند، تاریخ برقراری حقوق از سوی بنیاد می‌باشد که با رسیدن به شرایط بازنشستگی حسب سوابق حالت اشتغال موضوع ماده (۳۸) قانون، با برخورداری از امتیازات مربوط بازنشسته می‌شوند.

تبصره ۳- ذخیره مرخصی استحقاقی و پرداخت بر اساس آن شامل جانبازان حالت اشتغال موضوع ماده (۱) این آیین‌نامه نمی‌گردد.

تبصره ۴- برخورداری از پاداش پایان خدمت تنها برای یک بار امکان پذیر است. در صورتی که مشمولان موضوع ماده (۱) این آیین نامه قبلاً بازنشسته شده و دوباره در چهارچوب قوانین و مقررات، اشتغال به کار پیدا کرده و سپس بازنشسته شوند، پاداش پایان خدمت فقط در مورد سنوات جدید اشتغال محاسبه و پرداخت می گردد. در هر حال، در مجموع پرداخت پاداش پایان خدمت حداکثر به ازای سی سال خدمت امکان پذیر است.

ماده ۲- مشمولان موضوع ماده (۱) این آیین نامه که به دلیل عدم ممنعیت قانونی، اشتغال به کار پیدا می کنند، نمی توانند از امتیازات مضاعف و نیز امتیازات و فوق العاده های ایثارگری در محل اشتغال و فعالیت جدید استفاده کنند.

ماده ۳- بازنشستگی مشمولی ماده (۳۸) قانون، بر اساس مقررات مربوط به نیروهای مسلح و با داشتن سی سال سابقه یا شصت سال سن انجام و بر مبنای سنوات خدمت پاداش پایان خدمت پرداخت می شود.

تبصره ۱- بنیاد مجاز است اعتبار موضوع این ماده را متناسب با جمعیت مشمولین و اعتبار مصوب در چهارچوب موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه کشور به ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ نماید. اعتبار مذکور پس از ابلاغ توسط بنیاد به هزینه قطعی منظور می شود.

تبصره ۲- احراز شرایط و صدور حکم بازنشستگی بر اساس مقررات فوق توسط ستاد کل نیروهای مسلح و در چهارچوب اعتبارات ابلاغی انجام می شود.

ماده ۴- بنیاد، جانبازان حالات اشتغال مشمول تبصره (۱) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی را با داشتن سی سال سابقه و شصت سال سن در مورد مشمولین غیرتخصصی (دارای مدرک کارشناسی و پایین تر) و سی و پنج سال سابقه و شصت و پنج سال سن در مورد مشمولین تخصصی (دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر) با رعایت اعتبارات مصوب مربوط بازنشسته کرده و نسبت به پرداخت پاداش پایان خدمت از محل اعتبارات مصوب مربوط اقدام می‌نماید.

ماده ۵- حقوق و مزایا و شرایط بازنشستگی مشمولان قانون برقراری حقوق وظیفه یا مستمری بازماندگان آن دسته از مهاجران و کسانی که به مناطق جنگی مراجعت نموده و به علت برخورد با مواد منفجره معلول یا فوت می شوند -مصوب ۱۳۷۲- و اصلاحات بعدی آن و مشمولان قانون حمایت از افرادی که توسط گروه‌ک‌های ضدانقلاب و منحرفین اعتقادی اسیر، کشته و یا معلول می شوند -مصوب ۱۳۸۹- بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- محاسبه و پرداخت خواهد شد.

ماده ۶- آخرین حقوق و مزایای دریافتی شهدا، جانبازان و آزادگان دارای حالت اشتغال مشمول تبصره (۱) اصلاحی ماده واحده قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و ماده (۳۸) قانون به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین و پرداخت می گردد.

ماده ۷- انجام هر گونه تعهد و پرداخت و ایجاد و تحمیل هر گونه تعهد و بار مالی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و بنیاد برای اجرای این آیین نامه مازاد بر اعتبارات مندرج در قوانین بودجه سنواتی بر اساس بندهای (ت) و (۳) ماده (۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵- و بندهای (هـ) و (ح) ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) -مصوب ۱۳۹۳- تعهد زائد بر اعتبار محسوب و مشمول مجازات قانونی مربوط خواهد بود.

ماده ۸- به منظور نظارت بر اجرای این آیین نامه و رفع ابهامات و اختلافات مربوط به آن، کارگروهی با عضویت معاون حقوقی رییس جمهور (مسئول) و رؤسای سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور

منبع : پایگاه خبری اختبار

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.