×

نحوه اخد گواهی امضا

نحوه اخد گواهی امضا

گواهی امضا به این معناست که امضای فردی ذیل یک سند عادی توسط سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود گواهی امضا اصطلاحا به معنای این است که امضای فردی ذیل یک سند عادی توسط سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود

نحوه-اخد-گواهی-امضا وکیل 

گواهی امضا به این معناست که امضای فردی ذیل یک سند عادی توسط سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود.گواهی امضا اصطلاحا به معنای این است که امضای فردی ذیل یک سند عادی توسط سردفتر اسناد رسمی تایید و تصدیق شود.

در خصوص اینکه چگونه می توان گواهی امضا را از دفترخانه اسناد رسمی اخذ کرد، باید گفت که در مرحله آخر سردفتر، امضای انجام شده را گواهی کرده و پس از امضای خود، با مهر دفترخانه آن را ممهور کرده و به متقاضی تسلیم می کند.بر اساس ماده ۴٩ قانون ثبت اسناد و املاک «وظایف مسئولان دفا‌تر از قرار ذیل است: ثبت کردن اسناد مطابق مقررات قانون؛ دادن سواد مصدق از اسناد ثبت‌شده به اشخاصی که مطابق مقررات حق گرفتن سواد دارند؛ تصدیق صحت امضا و قبول و حفظ اسنادی که امانت می‌گذارند.» برابر با ماده فوق مشخص می شود که یکی از وظایف سردفتران، تصدیق و تنظیم گواهی امضاست. ماده ٢٠ قانون دفاتر اسناد رسمی نیز مقرر می دارد «دفتر گواهی امضا، دفتری است که منحصراً مخصوص تصدیق امضای ذیل نوشته‌های عادی است و نوشته تصدیق امضاشده با توجه به‌ ماده ٣٧۵ قانون آیین دادرسی مدنی، مسلم‌الصدور شناخته می‌شود. وزارت دادگستری آیین‌نامه لازم را برای گواهی امضا تهیه و تصویب خواهد کرد.» همچنین مطابق با ماده یک قانون ثبت و مواد ۱۹ و ۲۰ قانون دفاتر اسناد رسمی، یکی از دفاتری که هر دفترخانه لازم است که داشته باشد، دفتر گواهی امضاست.

دفتر گواهی امضا، دفتری است در ابعاد ۲۰ در ۳۴ سانتیمتر که به صورت پلمپ شده از اداره ثبت محل توسط دفاتر خریداری شده و هر صفحه آن دارای خطوط افقی و 6 ستون است که به ترتیب عبارتند از ستون شماره ترتیب؛ ستون تاریخ؛ ستون نوع نوشته ای که امضای ذیل آن گواهی می شود؛ ستون مربوط به شرح و معرفی و محل امضای معرفین؛ ستون مربوط به عین گواهی که در سند نوشته شده است و ستون مربوط به نمونه امضای صاحب سند که در این ستون امضا یا اثر انگشت درخواست کننده اخذ می شود.اگرچه معمولا در گواهی امضاء ثبت با سند برابر است نوشته نمی شود اما عقلانی است که متن گواهی روی سند با متن در دفتر یکسان باشد. از جمله نکات مهم در خصوص گواهی امضا، این است که در مورد اشخاص بی سواد، گواهی اثر انگشت، به منزله گواهی امضاست. همچنین ذیل هر نوع نوشته عادی (بنا به نظری هر نوع سندی که ثبت آن طبق قانون اجبار نشده باشد) را می توان تصدیق امضا کرد، مگر اینکه در قانون استثنا شده باشد. در ارتباط با گواهی امضای اسنادی که به زبان خارجی است، سردفتر اسناد رسمی ملزم است در ابتدا از ترجمه متون آن اطمینان حاصل کرده و بعد گواهی امضا را صادر کند. متقاضی اخذ گواهی امضا ملزم است که اصل شناسنامه یا کارت ملی خود را به همراه داشته باشد و در صورت ناخوانا بودن یا مخدوش بودن، مراتب از طریق اداره ثبت احوال استعلام شود. در شرایطی که ذی نفع، صدور تصویر مصدق (کپی برابر اصل) نوشته حاوی گواهی امضا را تقاضا کند، به دلیل اینکه اصل برگه گواهی امضا قبلا به متقاضی تحویل داده شده است، فقط تصویری از آن در بایگانی دفتر اسناد رسمی وجود دارد، بنابراین دادن تصویری از گواهی امضا با قید این متن که این تصویر برابر با تصویر نسخه موجود در دفترخانه است، بلا اشکال است.

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.