×

وحدت زمانی تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع

وحدت زمانی تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع

بازپرس پس از پایان تحقیقات و در صورت وجود دلایل کافی بر وقوع جرم، به متهم یا وکیل وی اعلام می کند که برای برائت یا کشف حقیقت هر اظهاری که دارد، به عنوان آخرین دفاع بیان کند هرگاه متهم یا وکیل وی در آخرین دفاع، مطلبی اظهار کرده یا مدرکی ابراز کند که در کشف حقیقت یا برائت مؤثر باشد، بازپرس مکلف به رسیدگی است

وحدت-زمانی-تفهیم-اتهام-و-اخذ-آخرین-دفاع

بازپرس پس از پایان تحقیقات و در صورت وجود دلایل کافی بر وقوع جرم، به متهم یا وکیل وی اعلام می کند که برای برائت یا کشف حقیقت هر اظهاری که دارد، به عنوان آخرین دفاع بیان کند. هرگاه متهم یا وکیل وی در آخرین دفاع، مطلبی اظهار کرده یا مدرکی ابراز کند که در کشف حقیقت یا برائت مؤثر باشد، بازپرس مکلف به رسیدگی است.

بسیار اتفاق افتاده است که به محض احضار متهم در اولین جلسه تحقیقات مقدماتی، علاوه بر تفهیم اتهام، در همان جلسه، آخرین دفاع متهم نیز اخذ و پرونده مهیای صدور قرار نهایی می شود.حال سئوال اینجاست آیا این شیوه از دادرسی صحیح است؟ زیرا در فاصله دو نهاد تفهیم اتهام تا اخذ آخرین دفاع ممکن است چندین دلیل به نفع یا علیه متهم ارائه شود.هرچند تامل در انجام تحقیقات ممکن است با اصل فوریت انجام تحقیقات در تضاد باشد و از سویی هیچ منع قانونی در وحدت زمانی تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع وجود ندارد، اما آنچه مهم است، اینکه اگر در این مسیر تاملی از سوی مقام تحقیق باشد و اخذ آخرین دفاع را به جلسه ای دیگر واگذار کند، شاید بتوان قدمی در راه احقاق حقوق احتمالی متهم برداشت و به وی فرصت ارائه تحقیق بر اساس دلایل ارائه شده از سوی شاکی اعطا کرد. هرچند به موجب مقررات ماده 262 قانون آیین دادرسی کیفری، «بازپرس پس از پایان تحقیقات و در صورت وجود دلایل کافی بروقوع جرم، به متهم یا وکیل وی اعلام می کند که برای برائت یا کشف حقیقت هر اظهاری که دارد، به عنوان آخرین دفاع بیان کند. هرگاه متهم یا وکیل وی در آخرین دفاع، مطلبی اظهار کرده یا مدرکی ابراز کند که در کشف حقیقت یا برائت مؤثر باشد، بازپرس مکلف به رسیدگی است.»

منبع : روزنامه حمایت

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.