×

وکیل کیست و چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

وکیل کیست و چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

وکیل کیست و چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

وکیل-کیست-و-چه-وظیفه‌ای-را-بر-عهده-دارد؟ وکیل 

به طور کلی وکیل به شخصی گفته می‌شود که به عنوان سخنور به نمایندگی از دوستان یا شهروندان به درخواست آن‌ها صحبت می‌کند. در واقع وکیل فردی است که به علت تقاضای فرد دیگر مسئول پیگیری و گرفتن حق یک شخص می‌شود و وکالت آن شخص را می‌پذیرد.

وظایف و مسئولیت‌های وکیل چیست؟

وکیل در حمایت از حقوق موکلان خود و در پیشبرد امر عدالت، باید از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی به رسمیت شناخته‌شده توسط قوانین ملی و بین‌المللی حمایت و همیشه آزادانه و با پشتکار مطابق با قانون عمل کند. همان‌طور که گفته شد وکلا باید به عنوان کارگزاران اساسی در حفظ و اجرای عدالت تمام تلاش خود را به کارگیرند؛ البته در ادامه وظایف وکلا در قبال موکلان را بررسی می‌کنیم:

الف) توصیه به مراجعین در مورد حقوق و تعهدات قانونی آن‌ها یکی از الزامات کار یک وکیل است. همچنین آن‌ها موظف هستند در مورد عملکرد سیستم حقوقی تا آنجا که به حقوق و تعهدات قانونی مشتریان مربوط است توضیح دهند.

ب) کمک به موکلان به هر طریق مناسب و انجام اقدامات قانونی برای حفظ منافع آن‌ها.

ج) در صورت لزوم کمک به موکلان در برابر قاضی‌ها یا مقامات اداری و دادگاه‌ها.

د) وکلا باید همیشه وفادارانه به منافع موکلان خود احترام بگذارند.

نکات موردتوجه در تحصیلات مناسب وکیل

در طول دوره آموزش وکالت، دولت‌ها، انجمن‌ها و مؤسسات آموزشی باید اطمینان حاصل کنند که وکلا از آموزش مناسب برخوردار بوده و از آرمان‌ها، وظایف اخلاقی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی شناخته‌شده توسط قوانین ملی و بین‌المللی آگاه شوند. همچنین دولت‌ها و مؤسسات آموزشی باید اطمینان حاصل کنند که هیچ تبعیضی در رابطه با ورود یا ادامه فعالیت در حرفه وکالت به دلایل نژاد، جنس، منشاء قومی یا سایر شرایط، علیه افراد علاقه‌مند انجام نشود.

در کشورهایی که گروه‌ها، جوامع یا مناطقی وجود دارند که نیازهای آن‌ها به خدمات حقوقی برآورده نمی‌شود؛ به ویژه درجایی که این گروه‌ها دارای فرهنگ، سنت یا زبان متمایز هستند یا قربانی تبعیض‌های مختلف موجود شده‌اند، دولت‌ها، انجمن‌های حرفه‌ای وکلا و مؤسسات آموزشی باید تدابیر ویژه‌ای برای ایجاد فرصت ورود نماینده این گروه‌ها به حرفه وکالت و اطمینان از دریافت آموزش‌های متناسب با نیاز این گروه‌ها را اتخاذ کنند.

وکیل چه وظایفی دارد؟

یک وکیل دارای مجوز وکالت موظف است از قانون پیروی و درعین‌حال از حقوق موکل خود نیز حمایت کند. برخی از وظایفی که معمولا با یک وکیل مرتبط است عبارت‌اند از:

-        ارائه مشاوره کلی علی‌الخصوص مشاوره حقوقی

-        تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات یا شواهد

-        تنظیم اسناد حقوقی مربوط به طلاق، وصیت‌نامه، عقد و معاملات ملکی

-        دفاع از موکل در دادگاه

-        میانجی‌گری اختلافات

وظایف دولت‌ها و مقامات ذیصلاح در قبال وکیل

دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که وکلا قادر به انجام کلیه وظایف حرفه‌ای خود بدون ارعاب، مانع، آزار و اذیت یا دخالت نادرست باشند؛ بتوانند به مشاوره آزادانه با موکلان خود در داخل کشور و خارج از کشور بپردازند و در آخر برای هر اقدامی که مطابق با وظایف، استانداردها و اخلاق حرفه‌ای شناخته‌شده انجام می‌شود، تحت تعقیب یا مورد تهدید قرار نگیرند.

در صورتی که امنیت وکلا درنتیجه انجام وظایف آن‌ها به خطر بیفتد، مقامات باید به اندازه کافی از آن‌ها محافظت کنند. همچنین وکلا نباید درنتیجه انجام وظایف خود در رابطه با موکلان خود شناسایی شوند. هیچ دادگاه یا مقام اداری که حق وکیل در نزد آن‌ها به رسمیت شناخته‌شده است نباید از به رسمیت شناختن حق حضور وکیل در مقابل آن برای موکل خود امتناع ورزد مگر اینکه وکیل بر اساس قوانین و رویه ملی و مطابق با این اصول سلب صلاحیت شده باشد.

وکلا باید از مصونیت مدنی و کیفری برای اظهارات مرتبطی که با حسن نیت در دادخواست‌های کتبی یا شفاهی یا در حضور حرفه‌ای خود در دادگاه یا سایر مراجع قانونی یا اداری بیان می‌شوند، برخوردار شوند؛ البته لازم به ذکر است وظیفه مقامات ذی‌صلاح است که اطمینان حاصل کنند که وکلا به اطلاعات، پرونده‌ها و اسناد مناسب در اختیار یا کنترل آن‌ها در زمان کافی دسترسی دارند تا وکلا بتوانند به موکلان خود کمک مؤثرتری ارائه دهند. در نهایت باید گفت که برای حفظ امنیت شغلی، وظایف و حقوق وکلا باید توسط دولت‌ها به رسمیت شناخته شود.  همچنین آن‌ها باید به این موضوع احترام بگذارند که کلیه ارتباطات و مشاوره‌های بین وکلا و موکلان آن‌ها در روابط حرفه‌ای آن‌ها محرمانه است.

یک وکیل عالی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

وکلای درجه‌یک زمان و تلاش زیادی را صرف درک افراد و ایجاد روابط می‌کنند. آن‌ها مهارت‌های ارتباطی بالا (چه نوشتاری و چه شفاهی)، هوش بالا، مهارت‌های تحلیلی و مهارت‌های حمایتی عالی دارند؛ البته آن شخصی که  در حوزه وکالت علاقه زیادی به تخصص خاص خود دارد و یک وکیل برجسته به حساب می‌آید، سطح بالایی از تعهد به کار خود و موکل خود را نیز دارا و درزمینه کار خود متخصص است. آن‌ها همچنین اهداف مشتری خود را نه فقط بر اساس خود قانون؛ اما به علت شخصیت والا درک کرده و بر این اساس از افراد حمایت می‌کنند.

چگونه فرد تصمیم می‌گیرد که حوزه  کاری خود را درزمینه وکیل بودن انتخاب کنند؟

بهترین کار هنگام تصمیم‌گیری، پرسش سوال و ایجاد دید دقیقی از شرایط خود و شرایط اطراف است. بر این اساس وقتی می‌خواهید تصمیم بگیرید وکیل بودن خود را در چه حوزه‌ای ادامه دهید، ایده خوبی است که چند سوال زیر را از خود بپرسید:

- چه چیزی شما را جذب وکیل بودن می‌کند؟

- انگیزه شما برای تبدیل‌شدن به وکیل چیست؟

- خودتان را نماینده چه کسی یا چه کسانی می‌بینید؟

- می‌خواهید چه نوع تأثیری در جهان داشته باشید؟

- خودتان را در چه موقعیت‌هایی می‌بینید که می‌خواهید در آن‌ها از حقوق دیگران دفاع کنید؟

- برای خودتان چه نوع سبک زندگی را در آینده در نظر دارید؟

- آینده شغلی که در نظر دارید چگونه به نظر می‌رسد؟

جمع‌بندی

اکثر وکلا به دلایل شخصی وارد کار در حوزه قانون می‌شوند. به عنوان مثال، اگر به شدت در مورد حقوق کارگران دغدغه مند هستید، وکالت در این زمینه  ممکن است مسیر شما باشد و یا آیا قوانین مربوط به محیط‌زیست برای شما بسیار اهمیت دارد؟ شما می‌توانید در چیزی که شدیدا در مورد آن احساس مسئولیت می‌کنید و قانونی برای آن وجود دارد، فعالیت کنید و آن راه را برای ادامه مسیر کاری خود در نظر بگیرید.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.