×

خصوصیات یک وکیل خوب چیست؟

خصوصیات یک وکیل خوب چیست؟

خصوصیات یک وکیل خوب چیست؟

خصوصیات-یک-وکیل-خوب-چیست؟

در زمینه وکالت، مهارت‌هایی برای این شغل نیاز است که می‌توانید روی آن‌ها کار کنید تا به یک وکیل خوب تبدیل شوید. در اینجا چند مورد را ذکر خواهیم کرد که اگر می‌خواهید یک وکیل موفق باشید، باید آن‌ها را یاد بگیرید.

1) مهارت‌های ارتباطی

یک وکیل خوب باید قدرت بیان عالی و مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری بالایی داشته باشد، همچنین این افراد باید شنوندگان خوبی باشند؛ چراکه برای ایجاد ارتباط قانع‌کننده در دادگاه در برابر هیئت‌ منصفه و قضات، داشتن مهارت‌های سخنوری در جمع ضروری است. مهارت‌های ارتباطی و گفتاری را نیز می‌توان در طول تحصیل با شرکت در فعالیت‌هایی مانند سخنرانی عمومی توسعه داد. وکلا همچنین باید بتوانند برای قبول وکالت، به‌طور واضح، متقاعدکننده و مختصر قدرت نوشتن داشته باشند؛ زیرا باید انواع اسناد حقوقی را به دادگاه ارائه دهند. در نهایت یک وکیل برای اینکه بتواند آنچه را که مشتریان به آن‌ها می‌گویند تجزیه و تحلیل کنند باید مهارت شنیداری خوبی داشته باشد.

2) قدرت قضاوت

توانایی نتیجه‌گیری یا داشتن فرضیات معقول و منطقی از اطلاعات محدود به‌عنوان یک وکیل خوب ضروری است. شما همچنین باید بتوانید این قضاوت‌ها را به طور انتقادی در نظر بگیرید تا بتوانید نقاط ضعف احتمالی را در استدلال خود پیش‌بینی کنید. به طور مشابه، شما باید بتوانید نقاط ضعف را در بحث مخالفت‌های احتمالی با خودتان تشخیص دهید. قاطعیت نیز بخشی از قضاوت است که باید روی این مهارت نیز کار کنید.

3) مهارت‌های تحلیلی

اجرای قانون شامل مرحله جمع‌آوری مقادیر زیادی از اطلاعات و سپس تحلیل آن‌ها به مفهومی قابل مدیریت و منطقی است؛ بنابراین یک وکیل باید مهارت‌های ارزیابی بالایی داشته باشد تا بتواند مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کند.

4) مهارت‌های تحقیق

به طور مشابه، توانایی تحقیق سریع و مؤثر برای درک موکلان، نیازهای آن‌ها و تهیه استراتژی‌های قانونی ضروری است. تهیه استراتژی‌های حقوقی مستلزم جمع‌آوری، درک مقادیر زیادی از اطلاعات و سپس تبدیل آن‌ها به چیزی قابل مدیریت و مفید است.

5) مهارت‌های ایجاد ارتباط میان فردی

جدا از این‌که یک فرد از نظر تحصیلی چقدر خوب عمل می‌کند، در پایان روز وکلا با مردم در ارتباط هستند و تصمیماتی که گرفته می‌شود بر زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. یک وکیل خوب باید متقاعدکننده و قادر به ارتباط با دیگران باشند. این مهارت به آن‌ها اجازه می‌دهد با قاضیان و شاهدان به بهترین نحو ارتباط بگیرند تا بهترین رویکرد را برای دستیابی به نتیجه مطلوب اتخاذ کنند. همچنین با این شیوه موکلان از توصیه‌های آن‌ها بهتر استفاده خواهند کرد.

6) پشتکار بالا

حتی تحصیل در رشته حقوق برای وکیل شدن نیاز به پشتکار و تعهد زیادی دارد و مانند شرکت در یک مسابقه دو ماراتن است. به طور معمول، یک وکیل  نیاز به گرفتن مدرک لیسانس حقوق و سپس قبولی در آزمون وکلا دارد تا بتوانند به طور رسمی کار خود را شروع کند. یک وکیل خوب هنگام کار بر روی یک پرونده باید پشتکار داشته باشد تا کارهای لازم را برای رسیدن به یک پایان موفقیت‌آمیز انجام دهد.

7) خلاقیت

وکلای بسیار برتر نه‌تنها منطقی و دارای قدرت تحلیل بالا هستند، بلکه خلاقیت زیادی در حل مشکلات از خود نشان می‌دهند. بهترین راه‌حل همیشه واضح‌ترین راه‌حل نیست و برای اینکه بر رقیب خود غلبه کنید، اغلب لازم است که خارج از چارچوب فکر کنید. فقط معدودی از فقها و وکلای برجسته پشتکاردارند، بلکه داشتن خلاقیت یکی از ویژگی‌های وکیل خوب است.

8) توجه به موکل

حرفه‌ای بودن و توجه به نیازهای موکل، از ویژگی‌های یک وکیل خوب هستند؛ چراکه یک وکیل باید به نیازهای موکل خود توجه کند و مراقب باشد تا موکل فشار زیادی را تجربه نکند. درواقع مراقبت از موکل باید به‌عنوان یک دغدغه اولیه برای یک وکیل خوب در نظر گرفته شود.

9) درک موکل و نیازهای او

درک و تجزیه و تحلیل موکل به وکیل کمک می‌کند تا مطابق با وظیفه خود به بهترین نحو فرد را راهنمایی کند، به نحوی که متناسب با نیاز مشتری و به نفع او باشد.

10) توانایی رهبری

ممکن است این مهارت موردتوجه نباشد؛ اما درحالی‌که یک وکیل تصمیم به گرفتن یک پرونده می‌گیرد، مهارت‌های رهبری در تعیین روند کار و فرآیند نتیجه بخشی نقش بسیار حیاتی و مهمی را ایفا می‌کنند تا فرد بتواند به بهترین نحو از پس حل یک پرونده بر بیاید.

11) مدیریت پروژه

مهارت‌های مدیریتی برای انجام و مدیریت پرونده‌ها بسیار مهم است. به‌طورکلی، هماهنگی یک عامل بسیار اولیه و عمومی است که به تسهیل روند کارها کمک می‌کند و وکلایی که این توانایی را دارند کارهای خود را با بهترین شیوه جلو می‌برند و نتایج بهتری نیز خواهند گرفت.

12) قدرت پاسخگویی

وکیل باید موکل خود را در جریان تمامی رویدادها بگذارد و در صورت وجود ابهام به موکل خود شرایط را توضیح دهد؛ البته تحقیق به‌موقع و داشتن برنامه‌ریزی مشخص همه این فعالیت‌های انجام‌شده توسط یک وکیل، نشان‌دهنده پاسخگویی متناسب و پیگیری یک وکیل خوب هستند. این ویژگی نه‌تنها توسط مشتری بلکه  توسط قاضی نیز محترم شناخته می‌شود، ارزش یک وکیل را بالا می‌برد و موجب محبوبیت بیشتر او می‌شود.

13) داشتن تعادل عاطفی

یک وکیل علاوه بر حرفه‌ای بودن و اخلاق‌مداری باید دارای تعادلی عاطفی و قادر به کنترل احساسات خویش باشد، همچنین این موضوع باید در ویژگی‌های شخصیتی او  وجود داشته باشد تا بتواند در دادگاه انواع وقایع رخ‌داده را در مورد موکلش توضیح دهد و بتواند در صورت بروز رخدادهای مختلف بدون به‌هم‌ریختگی به بهترین نحو از موکل خود دفاع کند. در نهایت شایان‌ذکر است که یک وکیل خوب بسیار مهم است که تعادل عاطفی داشته باشد تا بتواند به موکل خود کمک کند.

14) سازمان‌دهی شده است

ویژگی بارز یک وکیل خوب توانایی او در سازمان‌دهی و منظم بودن است. او باید همیشه به‌طور کامل در جریان پرونده‌هایی که وکیل آن‌هاست به خوبی آگاه باشد و فرآیند پیشرفت آن‌ها را پیگیری کند تا در صورت وجود مدرک جدید بتواند به موقع از آن برای دفاع از موکل خود بهره ببرد. سازمان‌دهی کارها و منظم ماندن در طول پیگیری یک پرونده می‌تواند در جریان نتیجه‌گیری اثرگذار باشد.

جمع‌بندی

به طور کلی، یک شنونده خوب یک سخنران خوب است و به همین دلیل است که یک وکیل باید به اندازه کافی صبور باشد تا بتواند به بهترین نحو موکل، قاضی، اعضای هیئت و افرادی که درگیر فرآیند پیگیری پرونده هستند را درک کند. درواقع مهارت‌هایی مانند هنر خوب شنیدن، برقراری ارتباط و داشتن خلاقیت از ویژگی‌های یک وکیل خوب هستند و چنین مواردی می‌توانند در پروسه پیگیری یک پرونده راهگشا باشند.

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.