×

رای وحدت رویه شماره 826 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه شماره 826 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای وحدت رویه شماره 826 هیات عمومی دیوان عالی کشور

رای-وحدت-رویه-شماره-826-هیات-عمومی-دیوان-عالی-کشور وکیل 

۲۲/۹/۱۴۰۱ ۹۰۰۰/۱۳۸۹۷/۱۱۰ شماره

مدیر عامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

گزارش پرونده وحدترویه قضایی ردیف ۱۰/۱۴۰۱ هیأت عمومی دیوانعالیکشور با مقدمه و رأی شماره ۸۲۶ ـ ۱۴۰۱/۸/۲۴ به شرح ذیل تنظیم و جهت انتشار ارسال میگردد.

محمدعلی شاه حیدری پور ـ مستشار و مدیر کل هیأت عمومی دیوان عالی کشور

مقدمه

جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در مورد پرونده وحدت رویه ردیف ۱۰/۱۴۰۱ ساعت ۳۰:۸ روز سهشنبه، مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۴ به ریاست حجتاالسالم والمسلمین جناب آقای سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس محترم دیوان عالی کشور، با حضور حجتاالسالم والمسلمین جناب آقای محمد جعفر منتظری، دادستان محترم کل کشور و با شرکت آقایان رؤسا، مستشاران و اعضای معاون کلیه شعب دیوانعالیکشور، در سالن هیأت عمومی تشکیل شد و پس از تالوت آیاتی از کالمهللا مجید، قرائت گزارش پرونده و طرح و بررسی نظریات مختلف اعضای شرکتکننده در خصوص این پرونده و استماع نظر دادستان محترم کل کشور که به ترتیب ذیل منعکس میگردد، به صدور رأی وحدت رویه قضایی شماره ۸۲۶ ـ ۱۴۰۱/۸/۲۴ منتهی گردید. الف( گزارش پرونده به استحضار میرساند، بر اساس مفاد آراء واصله به این معاونت، از سوی شعب مختلف دیوان عالی کشور، در خصوص تأثیر اعطای عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری در محاسبه میزان سابقه محکومیت قطعی موضوع بند پ ماده ۴۵( الحاقی ۱۳۹۶/۷/۱۲ )قانون مبارزه با مواد مخدر، آراء مختلف صادر شده، به منظور طرح موضوع در هیأت عمومی دیوان عالی کشور،  گزارش امر به شرح آتی تقدیم میشود:

 الف( به حکایت دادنامه شماره ۱۴۰۰۲۶۳۹۰۰۰۲۵۷۷۳۱۰ ـ ۱۴۰۰/۸/۱۹شعبه اول دادگاه انقالب اراک، در خصوص اتهام آقای حسن ... دایر بر خرید و حمل و نگهداری ۷۲ گرم هرویین، ۲۷ گرم شیشه و چهار عدد پایپ، چنین رأی صادر شده است:

به مواد ۲ ،۱۰ ،۱۳۴ ،۱۶۴ ،۱۷۱ و ۲۱۵ قانون مجازات اسالمی و بند پ ماده

»... دادگاه، بزهکاری مشارالیه را محرز دانسته، مستندًا

۴۵ قانون مبارزه با مواد مخدر ناظر به تبصره ۱ ماده ۸ همان قانون و ماده ۲۰ قانون اخیرالذکر، متهم در خصوص خرید، حمل و نگهداری مجموعًا ۹۹ گرم هروئین و شیشه با توجه به داشتن سابقه محکومیت حبس باالی ۱۵ سال )هر چند حبس وی در کمیسیون محترم عفو و بخشودگی در سال ۹۷ مشمول عفو گردیده ...( به عنوان مفسد فیاالرض به مجازات اعدام محکوم میگردد و در خصوص نگهداری چهار عدد پایپ به پرداخت شش میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم میگردد و مواد مخدرهای مکشوفه و پایپها به نفع دولت ضبط میگردد و در خصوص ضبط و مصادره اموال با توجه به اینکه اموالی از متهم کشف و شناسایی نگردیده سالبه به انتفاء موضوع است و اقدامی ندارد. اجرای احکام با رعایت ماده ۱۳۵ قانون مجازات اسالمی نسبت به اجرای هر دو مجازات اقدام نماید ...« با فرجامخواهی از این رأی، شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور، به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۶۳۹۰۰۰۰۲۳۶۵۲۲ ـ ۱۴۰۱/۴/۵ ،چنین رأی داده است: »... فرجام خواهی ... موجه و قابل پذیرش است زیرا انطباق مجازات موضوع بند پ ماده ۴۵ ناظر بر بند ۶ ماده ۸ قانون اصالح قانون مبارزه با مواد مخدر منوط به داشتن سابقه محکومیت قطعی به بیش از پانزده سال حبس الزماالجرا است و در پرونده حاضر ...، سابقه محکومیت اولیه فرجامخواه به حبس بیش از ۱۵ سال پس از برخورداری از عفو مقام رهبری به حدود هفت سال تقلیل یافته که شمول عفو نسبت به محکومیت سابق فرجامخواه در رأی دادگاه نیز تذکر داده شده است. با این وصف شرط الزم برای مفسد فیاالرض شناختن متهم و محکوم نمودن وی به مجازات اعدام از بین رفته است. بنابراین با استناد به شق ۴ بند ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری و اخذ وحدت مالک از رأی وحدترویه شماره ۷۸۳ ـ ۱۳۹۸/۹/۱۹ هیأت عمومی دیوان عالی کشور )که مبنای محاسبه محکومیت را مجازات موجود قابل اجرا اعالم کرده( و نیز با توجه به لزوم احتیاط در دماء و تفسیر به نفع متهم و اکتفا به قدر متیقن، دادنامه فرجام خواسته را نقض و پرونده را به دادگاه محترم همعرض ارجاع مینماید.« ب( به حکایت دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۸۶۱۵۴۰۱۱۶۷ ـ ۱۳۹۹/۷/۲۹ شعبه اول دادگاه انقالب شهرستان اراک، در خصوص اتهام آقای حسین ... دایر بر حمل و نگهداری ۵۰ گرم هرویین و ۳ گرم شیشه، چنین رأی صادر شده است: »... با عنایت به انکار بالوجه متهم، اظهارات غیر مؤثر وکیل وی، مالحظه سابقه کیفری متهم )وی طی دادنامه شماره ۹۱۰۶۲۸ ـ ۱۳۹۱/۴/۲۷ صادره از شعبه دوم دادگاه انقالب اسالمی اراک به جرم مشارکت در حمل و نگهداری ۳۸ گرم هرویین و یک گرم و شصت سانتیگرم شیشه به حبس ابد محکوم گردیده و با اعمال ماده ۴۵ قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر حبس ابد وی طی دادنامه شماره ۹۷۰۰۳۵ ـ ۱۳۹۷/۱/۱۸ صادره از شعبه دوم دادگاه انقالب اسالمی اراک به بیست سال حبس تبدیل شده است و محکومعلیه پس از شمول عفو و تقلیل حبس وی به یک دوم در مورخ ۱۳۹۸/۵/۲ از زندان آزاد گردیده و در مورخ ۱۳۹۸/۹/۱۲ به جرم موضوع این پرونده دستگیر شده است( ... و با عنایت به کیفرخواست صادره و سایر قرائن و امارات مفید علم موجود در پرونده بزه به مواد ۲ ، ۱۰ ،۲۱۱ و ۲۱۵ قانون مجازات اسالمی و بند پ ماده ۴۵ قانون الحاق یک ماده به انتسابی را محرز دانسته و مستندًا قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۹۶/۷/۱۲ ناظر به بند ۶ ماده ۸ همان قانون متهم موصوف را به لحاظ داشتن سابقه محکومیت قطعی بیش از پانزده سال حبس به مجازات اعدام محکوم مینماید ...«

با تجدید نظرخواهی از این رأی، شعبه چهل و ششم دیوان عالی کشور، به موجب دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۳۷۰۰۱۰۰۱ ـ ۱۳۹۹/۱۰/۸ ،چنین رأی داده است:

»... فرجامخواهی به عمل آمده را از ایراد خدشه به ارکان رأی معترضعنه قاصر دانسته و بر اساس دادنامه اصدار یافته از حیث احراز وقوع بزه، عنوان و انطباق آن ]بر[ فعل مجرمانه و همچنین در ترتب کیفر مبتنی بر مقدار مواد، منطبق با قانون و همچنین با رعایت به شّق )الف( ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری تشریفات دادرسی، صائب و مصون از ایراد مقتضی نقض، تشخیص و مستندًا دادنامه فرجامخواسته را ابرام مینمایـد.« چنانکه مالحظه میشود، شعب سی و ششم و چهل و ششم دیوان عالی کشور، در خصوص تأثیر اعطای عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام معظم رهبری در محاسبه سابقه محکومیت قطعی موضوع بند پ ماده ۴۵( الحاقی ۱۳۹۶/۷/۱۲ )قانون مبارزه با  واد مخدر، آراء مختلف صادر کردهاند؛ به طوری که شعبه سی و ششم سابقه محکومیت قطعی مذکور را با محاسبه تقلیل مجازات بعد از برخورداری از عفو یا تخفیف مجازات لحاظ کرده و آن را مالک صدور حکم دانسته، اما شعبه چهل و ششم، دادنامه بدوی را که بدون لحاظ آن حکم صادر کرده، صائب دانسته و ابرام کرده است. بنا به مراتب، در موضوع مشابه، اختالف استنباط محقق شده است، لذا در اجرای مادۀ ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری به منظور ایجاد وحدت رویه قضایی، طرح موضوع در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور درخواست میگردد.

معاون قضایی دیوان عالی کشور در امور هیأت عمومی ـ غالمرضا انصاری

ب( نظریه دادستان محترم کل کشور

راجع به پرونده وحدت رویه قضایی به شماره ۱۰/۱۴۰۱ هیأت محترم عمومی دیوان عالی کشور به شرح ذیل اظهار عقیده مینمایم: حسب گزارش ارسالی بین آراء صادره از شعب سی و ششم و چهل و ششم دیوان عالی کشور در اینکه مبنای محاسبه سابقه محکومیت )موضوع بند "پ" ماده ۴۵ الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۹۶/۷/۱۲ )آیا میزان مجازات مقرر در حکم قطعی دادگاه مالک است یا میزان مجازاتی که پس از عفو خصوصی قابلیت اجرا دارد؟ و بر این اساس اختالف به وجود آمده است. اختالف مذکور ناشی از تعیین محدوده و آثار عفو خصوصی مجازات است و اینکه عفو مقام معظم رهبری چه آثاری در مقررات تخفیف، سابقه موثر کیفری، اعمال نهادهای ارفاقی، آزادی مشروط، مجازاتهای جایگزین و غیره میتواند داشته باشد. سابقًا در مورد یکی از این آثار یعنی عفو خصوصی در »نحوه اعمال مقررات تخفیف مجازات« اختالف نظری به وجود آمده که موجب رأی وحدت رویه شماره ۷۸۳ ـ ۱۳۹۸/۹/۱۹ گردیده و در آن رأی، مبنای محاسبه و اعمال تخفیف »مجازات موجود قابل اجرا« تعیین شده است نه مجازات تعیین شده در حکم قطعی دادگاه. با توجه به مباحث تفصیلی مطروحه در مشروح مذاکرات وحدت رویه مذکور به نظر میرسد بین دو موضوع رأی وحدت رویه قبلی و آنچه مورد اختالف در این پرونده است وحدت مالک باشد، در غیر این صورت موجب تناقض خواهد بود، ضمن اینکه اصو ًال عفو مجازات، نقض غرض مبتنی بر ارفاق و امتنان بوده و عدم لحاظ آثار آن در سوابق محکومیت اشخاص، مغایر با این ارفاق و امتنان و مآ ًال میباشد؛ به عالوه سایر مبانی ارفاقی از قبیل احتیاط در مجازات ها، تفسیر مضّیق مقررات کیفری و احکام جزایی به نفع متهم داللت بر این دارد که باید به قدر متیّقن اکتفا کرد و لذا محاسبه سابقه محکومیت »موضوع بند "پ" ماده ۴۵ فوقاالشعار« همان مجازات قابل اجراء موجود پس از عفو قدر متیّقن تلقی میشود.

بنا به مراتب، رأی شعبه محترم سی و ششم دیوان عالی کشور را موافق با موازین دانسته و قابل تأیید میباشد. 

ج( رأی وحدت رویه شماره ۸۲۶ ـ ۱۴۰۱/۸/۲۴ هیأت عمومی دیوان عالی کشور

با توجه به اینکه قانونگذار در صدر ماده ۴۵ الحاقی )مورخ ۱۳۹۶/۷/۱۲ )به قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷/۸/۳ و اصالحات  بعدی، با هدف کاهش مجازاتهای اعدام مقرر در این قانون، تعیین این مجازات را مشروط به احراز یکی از شرایط ذیل این ماده کرده است و با عنایت به لزوم تفسیر مضّیق نصوص جزایی، مبنای محاسبه »سابقه محکومیت قطعی« مذکور در بند پ ماده یاد شده، »محکومیت قابل اجرا« پس از اعمال نهادهای ارفاقی از جمله عفو یا تخفیف مجازات از سوی مقام رهبری است. بنا به مراتب، رأی شعبه سی و ششم دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آراء، صحیح و قانونی تشخیص داده میشود. این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با اصالحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاهها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن الزماالتباع است.

هیأت عمومی دیوان عالی کشور

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.