×

رای شماره 1320 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 1320 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ۱۳۲۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع با اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ ـ ۱۴۰۱ ۴ ۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که متضمن این حکم است که مزایای مقرر در بندهای )ت( و )ج( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل رسیدگی به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند موافقت شد و رأی مذکور نقض گردید

رای-شماره-1320-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رأی شماره ۱۳۲۰ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: با اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ ـ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که متضمن این حکم است که مزایای مقرر در بندهای )ت( و )ج( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل رسیدگی به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند موافقت شد و رأی مذکور نقض گردید

۱۷/۸/۱۴۰۱ ۰۱۰۲۱۹۷شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۳۲۰ مورخ ۱۴۰۱/۸/۳ با موضوع: »با اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ ـ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که متضمن این حکم است که مزایای مقرر در بندهای )ت( و )ج( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل رسیدگی به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند موافقت شد و رأی مذکور نقض گردید.« جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدهللا اسمعیلیفرد

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۱/۸/۳ شماره دادنامه: ۱۳۲۰ شماره پرونده: ۰۱۰۲۱۹۷

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: رئیس دیوان عدالت اداری

موضوع شکایت و خواسته: اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

گردش کار: آقای ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسالمی به موجب نامهای اعالم کرده است که رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ ـ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که براساس آن مزایای مقرر در بندهای )ث( و )ج( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل تسری به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران و مبنای وضع آن که با هدف جبران عقب ماندگیهای استانهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند، واجد ایراد قانونی است و با توجه به الفاظ و عبارات به کار رفته در ماده ۱۱۲ قانون برنامه تصویب شده، قانونگذار در بندهای )ث( و )ج( ماده مزبور و برای جبران عقب ماندگیهای این مناطق اعم از آنچه که در گذشته رخ داده و یا در حال حاضر آثار آن برجای مانده، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور را مو ّظف کرده است تا  اعتبار الزم را برای اعمال سقف فوقالعاده پیشبینی شده در بند )۱ )ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول اجرای قانون برنامه تأمین و اعمال نمایند و این دو سازمان مکّلف شدهاند تا نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغالن مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابالغی سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای قانون برنامه اقدام کنند و برمبنای قانون تفسیر بند »ج« ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران مصوب یه مستخدمانی که در آن مناطق اشتغال داشته یا دارند، تأکید شده است. لذا سال ۱۳۹۹ نیز بر پرداخت مزایای مناطق مذکور به کّل مزایای موضوع بندهای فوق منحصر به کسانی نیست که در زمان دفاع مقدس در مناطق عملیاتی دفاع مقدس خدمت کردهاند و رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از این جهت مغایر با ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران و قانون تفسیر بند )ج( ماده ۱۱۲ قانون مزبور است و تقاضای اعمال ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی مذکور مطرح میگردد.

متن رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ ـ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به قرار زیر است:

براساس ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

»الف. تعارض در آراء محرز است. ب. او ًال

جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۹۵ و بندهای )ث( و )ج( آن: "به منظور جبران عقبماندگیهای استانهای مناطق عملیاتی دفاع فند اعتبار الزم را برای اعمال سقف فوقالعاده

مقدس: ... ث( سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مو ّظ پیشبینی شده در بند )۱ )ماده )۶۸ ) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از سال اول اجرای قانون فند نسبت به صدور احکام برنامه تأمین و اعمال نمایند . ج( سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مکّل پرداخت مزایای شاغالن مناطق عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابالغی سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای قانون برنامه اقدام نمایند" و براساس قانون تفسیر بند »ج« ماده )۱۱۲ )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۹۹ مقرر شده است که منظور از شاغالن مناطق عملیاتی دفاع مقدس موضوع بند )ج( ماده )۱۱۲ )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران یه مستخدمانی هستند که از زمان شروع دفاع مقدس در آن مناطق اشتغال داشته یا دارند و با توجه به اینکه مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ ،کّل براساس بند )الف( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران، ستاد کل نیروهای مسّلح مو ّظف شده است تا محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را به سازمان برنامه و بودجه اعالم نماید و رئیس ستاد کل نیروهای مسّلح به موجب بند ۳ نامه شماره ۳۶۱۰/۰۲/۱۳۳۳/۱۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۶/۳ که در اجرای حکم مقرر در بند قانونی مذکور و در مقام تعیین محدوده مکانی و زمانی مناطق عملیاتی صادر شده دوران دفاع مقدس را از ۱۳۵۹/۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۵/۲۷ اعالم کرده است، بنابراین قانون تفسیر بند »ج« ماده )۱۱۲ )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۹۹ و نامه مذکور رئیس ستاد کل نیروهای مسّلح داللت بر این دارند که مزایای مقرر در بندهای )ث( و )ج( ماده )۱۱۲ )قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل تسری به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند، اعم از اینکه مستخدمین فوق در حال حاضر مشغول به خدمت باشند و یا به هر نحوی از خدمت منفک شده باشند. بنا به مراتب فوق، آرای شماره ۱۴۰۰۳۱۳۹۰۰۰۱۶۹۴۴۷۲ ـ ۱۴۰۰/۷/۱۰ و شماره ۱۴۰۰۳۱۳۹۰۰۰۱۶۹۴۶۰۷ ـ ۱۴۰۰/۷/۱۰( صادرشده از شعبه ۲۵ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری( که در مقام رسیدگی به شکایات افراد دسته اخیرالذکر بر رد شکایت اصدار یافتهاند، در این حد صحیح و منطبق با موازین قانونی هستند. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری در موارد مشابه الزماالتباع است.« پس از طرح درخواست موصوف و به دنبال اعالم موافقت رئیس دیوان عدالت اداری با اعمال مقررات ماده ۹۱ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری نسبت به رأی وحدت رویه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع به هیأت تخصصی اداری و عمومی ارجاع شد و پس از اخذ نظریه هیأت مزبور، در دستور کار هیأت عمومی دیوان عدالت اداری قرار گرفت. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۳ به ریاست رئیس دیوان عدالت اداری و با حضور معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است:

رأی هیأت عمومی

براساس بندهای »ث« و »ج« ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران مصوب سال ۱۳۹۵ ،به منظور جبران عقب فند اعتبار الزم را

ماندگیهای استانهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور مو ّظ برای اعمال سقف فوقالعاده پیشبینی شده در بند )۱ )ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق از فند نسبت به صدور احکام پرداخت مزایای شاغالن مناطق سال اول اجرای قانون برنامه تأمین و اعمال نمایند و این دو سازمان مکّل عملیاتی دفاع مقدس برابر جداول و ضوابط ابالغی سال ۱۳۷۶ سازمان امور اداری و استخدامی کشور از سال دوم اجرای قانون برنامه اقدام کنند. با توجه به حکم قانونی مذکور و با عنایت به اینکه او ًال صدر ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران به عّلت غایی وضع احکام مقرر در این ماده تصریح کرده و "به منظور جبران عقب ماندگیهای استانهای مناطق عملیاتی دفاع مقدس" دستگاههای مذکور در این ماده را با رویکرد حمایتگرایانه نسبت به این مناطق و برای جبران آنچه در گذشته رخ داده و یا در حال حاضر آثار آن برجای مانده، به برقراری مزایای یادشده برای مشمولین آن مکّلف کرده است، ثانیًا در بند »ج« ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران به پرداخت مزایای مناطق عملیاتی به "کارکنان شاغل" اعم از اینکه در زمان جنگ در این مناطق شاغل بوده و یا پس از آن اشتغال داشته باشند، تصریح شده است و متعاقبًا و به دنبال ابهام ایجاد شده درخصوص دامنه شمول حکم فوق، مجلس شورای اسالمی برمبنای قانون تفسیر بند »ج« ماده ۱۱۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران یه مستخدمانی که در آن مناطق اشتغال داشته یا دارند" تأکید کرده مصوب ۱۳۹۹/۹/۱۱ بر پرداخت مزایای مناطق مذکور "به کّل براساس بند )الف( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران، ستاد کل نیروهای مسّلح مو ّظف شده است، ثالثًا است تا "محدوده مناطق عملیاتی" دفاع مقدس را به سازمان برنامه و بودجه اعالم نماید و رئیس ستاد کل نیروهای مسّلح به موجب بند ۳ نامه شماره ۳۶۱۰/۰۲/۱۳۳۳/۱۲۸ مورخ ۱۳۹۹/۶/۳ عالوه بر "محدوده مکانی مناطق" مذکور، "محدوده زمانی مناطق" عملیاتی ناظر  دوران دفاع مقدس را نیز از تاریخ ۱۳۵۹/۶/۳۱ تا ۱۳۶۷/۵/۲۷ اعالم کرده و با توجه به اینکه عبارت "محدوده مناطق عملیاتی" صرفًا به محدوده مکانی مناطق عملیاتی است، لذا توسعه آن فراتر از حکم قانونگذار بوده و خارج از حدود اختیارات مذکور در بند »الف« این ماده است . بنا به مراتب فوق، رأی شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۰۷۳۴ مورخ ۱۴۰۱/۴/۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که متضمن این حکم است که مزایای مقرر در بندهای )ث( و )ج( ماده ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسالمی ایران قابل تسری به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافتهاند، مغایر با قانون بوده و مستند به ماده ۹۱ قانون  تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ نقض میگردد و با نقض رأی مزبور، آرای شماره تجدیدنظر ۳۰ شعبه از صادره )۲۳/۸/۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰۳۱۳۹۰۰۰۲۱۲۴۸۷۵ شماره و ۲۳/۸/۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰۳۱۳۹۰۰۰۲۱۲۴۲۶۸ دیوان عدالت اداری( که بر ورود شکایت اصدار یافتهاند، به عنوان رأی صحیح شناخته میشود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری در موارد مشابه الزماالتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.