×

یک نظریه مشورتی درباره جرم توهین به مقدسات اسلام

یک نظریه مشورتی درباره جرم توهین به مقدسات اسلام

یک نظریه مشورتی درباره جرم توهین به مقدسات اسلام

یک-نظریه-مشورتی-درباره-جرم-توهین-به-مقدسات-اسلام وکیل 

جزئیات نظریه

شماره نظریه : ۷/۱۴۰۰/۴۰۵

شماره پرونده : ۱۴۰۰-۱۸۶/۲-۴۰۵ ک

تاریخ نظریه : ۱۴۰۰/۰۵/۲۰

استعلام

آیا توهین به مراجع بزرگ تقلید طبق ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ از باب توهین به مقدسات اسلام قابل مجازات است؟ اگر مطابق این ماده قابل مجازات نیست مستند قانونی را بیان نمایید.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

منظور از «مقدسات اسلام» در ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵، اشخاص، اشیاء و اموری است که جزء ارکان یا ضروریات دین اسلام باشد و انکار آن‌ها مستلزم انکار دین و اهانت به آن‌ها مستلزم اهانت به اساس دین اسلام باشد و تمام مذاهب اسلامی در مقدس بودن آن‌ها اتفاق ‌نظر داشته باشند؛ همانند ذات احدیت، قرآن مجید، پیامبر اکرم، کعبه و …

بنابراین اموری را که هر چند بر اساس موازین اسلامی قابل احترام و با ارزشند، اما نمی‌توان آن‌ها را «مقدس» شمرد، در تعریف «مقدسات اسلام» جای نمی‌گیرند؛ همانند پدر و مادر، معلم، آبروی مؤمن، قبور صلحا و اولیاء و …
بر این اساس و با عنایت به تفسیر مضیق نصوص کیفری و لحاظ قاعده درأ، «مراجع تقلید» هر چند قابل احترام و تکریم‌اند، اما توهین به آن‌ها به طور خاص جرم‌انگاری نشده است، و مشمول عمومات توهین به افراد در قوانین کیفری است.

بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات «اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن» و همچنین «اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید» که توهین به مراجع مسلم تقلید را مستقل از مقدسات اسلام ذکر کرده است، مؤید این برداشت است.

منبع : اختبار

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.