×

رای شماره 1473 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رای شماره 1473 هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رأی شماره ۱۴۷۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع قسمتهای مربوط به سن و شرط معدل از شرایط عمومی آگهی استخدامی مقطع درجهداری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰ ابطال شد

رای-شماره-1473-هیات-عمومی-دیوان-عدالت-اداری

رأی شماره ۱۴۷۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع: قسمتهای مربوط به سن و شرط معدل از شرایط عمومی آگهی استخدامی مقطع درجهداری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰ ابطال شد

۳/۱۱/۱۴۰۱ ۰۱۰۱۰۶۴شماره

بسمه تعالی

جناب آقای اکبرپور

رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل محترم روزنامه رسمی جمهوری اسالمی ایران

یک نسخه از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۴۷۳ مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۴ با موضوع:

»قسمتهای مربوط به سن و شرط معدل از شرایط عمومی آگهی استخدامی مقطع درجهداری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰ ابطال شد. « جهت درج در روزنامه رسمی به پیوست ارسال میگردد.

مدیرکل هیأت عمومی و هیأتهای تخصصی دیوان عدالت اداری ـ یدهللا اسمعیلیفرد

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۱/۸/۲۴ شماره دادنامه: ۱۴۷۳ شماره پرونده: ۰۱۰۱۰۶۴

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقای پیمان علیزاده

موضوع شکایت و خواسته: ابطال شرط سن و شرط معدل از شرایط آگهی استخدامی مقطع درجه داری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰

گردش کار: شاکی به موجب دادخواستی ابطال شرط سن و شرط معدل از شرایط آگهی استخدامی مقطع درجهداری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰ را به استناد ماده ۱۶ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران و دادنامههای شماره ۶۴ ـ ۱۴۰۰/۱/۲۱ و ۳۷۵ ـ ۱۴۰۰/۳/۲۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری را خواستار شده است.

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

"نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران در نظر دارد به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود در مقطع درجه داری از متقاضیان مرد دارای مدرک تحصیلی دیپلم رشتههای نظری، فنی و حرفهای و کار و دانش ثبت نام به عمل  ورد.

............

شرایط اختصاصی

دارا بودن حداقل ۱۸ سال سن وحداکثربیست وپنج سال میباشد )متولدین ۱۳۷۵به باال(

.........

حداقل معدل دیپلم برای کلیه رشتهها ۱۴ میباشد."

علیرغم ابالغ دادخواست و ضمائم آن به نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران، تا زمان رسیدگی به پرونده در جلسه هیأت عمومی، پاسخی از طرف آن مرجع واصل نشده است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۴ با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

براساس ماده ۱۶ قانون استخدام نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران مصوب ۱۳۸۲/۱۲/۲۰ ،شرایط عمومی استخدام کارکنان او ًال

پایور و پیمانی احصاء شده و برمبنای بند )ی( ماده مذکور، دارا بودن حداقل هفده سال سن و حداکثر سی و پنج سال یکی از شرایط عمومی استخدام کارکنان پایور و پیمانی است و بر همین اساس کاهش حداکثر سن مزبور از ۳۵  ال به ۲۵ سال و همچنین افزایش 9حداقل سن فوق از ۱۷ سال به ۱۸ سال جهت شرکت در آزمون به منزله ایجاد محدودیت در ورود تعدادی از داوطلبان استخدام به خدمت است. ثانیًا در قوانین و مقررات حاکم، حداقل و حداکثر  اصی برای معدل الزم جهت ثبت نام در آزمونهای استخـدامی تعیین نشده و لـذا مقرر نمودن حـداقل نمره مشخص به عنوان معـدل برای ثبتنام در آزمون استخدامی نیروی انتظامی فاقد مبنای قانونی است. بنا به مراتب فوق، قسمتهای مربوط به سن و شرط معدل از شرایط عمومی آگهی استخدامی مقطع درجهداری در نیروی انتظامی جمهوری اسالمی ایران سال ۱۴۰۰ خالف قانون و خارج از حدود اختیار است و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیالت و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال میشود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ـ حکمتعلی مظفری

منبع : روزنامه رسمی

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.