×

صلح و سازش در 35 درصد پرونده های وارده به شوراها

صلح و سازش در 35 درصد پرونده های وارده به شوراها

اردیبهشت سال گذشته بود که رییس مرکز امور شورای حل اختلاف قوه قضاییه از تدوین پیش‌نویس قانون جدید شورای حل اختلاف کشور خبر داد و گفت این پیش‌نویس برای تقدیم به مجلس روی میز رییس قوه قضاییه قرار دارد این مقام قضایی اعلام کرد با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، استخدام کارکنان، صلاحیت رسیدگی شوراها و دیگر موارد ساماندهی می‌شود

صلح-و-سازش-در-35-درصد-پرونده-های-وارده-به-شوراها وکیل 

اردیبهشت سال گذشته بود که رییس مرکز امور شورای حل اختلاف قوه قضاییه از تدوین پیش‌نویس قانون جدید شورای حل اختلاف کشور خبر داد و گفت: این پیش‌نویس برای تقدیم به مجلس روی میز رییس قوه قضاییه قرار دارد. این مقام قضایی اعلام کرد با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی، استخدام کارکنان، صلاحیت رسیدگی شوراها و دیگر موارد ساماندهی می‌شود. 

تقاضای تمدید قانون شوراها
 
حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی میانجی با بیان این‌که اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف به اتمام می‌رسد، گفت: این مهلت شهریور سال جاری تمام می‌شود و بر این اساس با برگزاری جلسه‌های متعدد با دستور قوه قضاییه لایحه‌ای تهیه شد و هم‌اکنون لایحه در دست ریاست قوه قضاییه است و از مجلس تقاضای تمدید قانون فعلی شوراها به مدت سه سال شده است. 
 
14 هزار عضو افتخاری در شوراها
 
وی در ادامه با بیان این‌که حدود 40 هزار نفر در شوراهای سراسر کشور به ارایه خدمات به مردم می‌پردازند، افزود: این افراد شامل کارکنان نهادهای دولتی هستند که به صورت پاره‌وقت با این مجموعه همکاری می‌کنند، تعدادی بازنشسته به خدمت‌رسانی مشغولند و 14 هزار و 312 نفر نیز به صورت افتخاری و برای کسب تجربه و ایجاد آینده شغلی برای خود در شوراها فعالند. 
 
بیمه اعضا شورا
 
معاون رییس قوه قضاییه در پاسخ به پرسش خبرنگار «حمایت» مبنی بر این‌که چه اقدام‌هایی برای بیمه و مزایا برای ایجاد انگیزه افرادی که به طور افتخاری در شوراها هستند صورت گرفته است، گفت: به نظر من در قانون برداشت اشتباهی از کلمه «افتخاری» شده است. جوان تحصیل‌کرده‌ای که در این مجموعه‌ها به کار مشغول است به درآمدزایی نیاز دارد بنابراین کلمه «افتخاری» معنایی ندارد. در این باره باید فکر اساسی شود. اولین گام موضوع بیمه این افراد است که به رییس قوه قضاییه اعلام کردم در صورتی که این کار محقق نشود از سمت خود استعفا می‌کنم؛ همچنین با پیگیری‌ و برگزاری جلسه با مجلس و سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال جاری بیمه این اعضا نیز در نظر گرفته شده است و به احتمال زیاد از مهر امسال بیمه آنان به صورت پاره‌وقت و تمام‌وقت تعریف خواهد شد. وی با بیان این‌که هم‌اکنون 13 هزار و 320 نفر از افراد شاغل در شورا فاقد هر گونه بیمه هستند، میزان دریافتی اعضای افتخاری را مبلغی بین 100 تا 150 هزار تومان عنوان کرد. 
 
بیش از 21 هزار عضو دارای مدرک کارشناسی وبالاتر 
 
این مقام قضایی کارکنان زن این نهاد را 9 هزار و 831 نفر و شاغلان مرد را 30 هزار و 542 نفر ذکر کرد و افزود: از این افراد 21 هزار و 723 نفر دارای مدرک لیسانس و بالاتر و 18 هزار و 649 نفر کمتر از لیسانس هستند. همچنین اعضای شورای حل اختلاف از مذاهب مختلف تشکیل شده است برای مثال دو هزار و 448 نفر اهل تسنن هستند، تعدادی شعبه اختصاصی نیز برای مذاهب مسیحی، زرتشتی و کلیمی وجود دارد. 
 
8 هزار شعبه حل اختلاف
 
وی با توجه به عمر 11 ساله شوراهای حل اختلاف، تعداد فعلی شوراها در سطح کشور را بیش از 8 هزار شعبه اعلام کرد و گفت: از این تعداد نیمی از شعبه ها در شهر و نیمی دیگر در روستاها مستقر هستند. احمدی میانجی یادآور شد: این مجموعه قضایی در سال 89، 4 میلیون و 200 فقره ، در سال 90، سه میلیون و 950 مورد و سال گذشته سه میلیون و 945 پرونده را مورد بررسی قرار داد و مختومه کرد. همچنین در سال‌های 89 و 90 به ترتیب 7 هزار و 10 هزار و 700 نفر به واسطه نیروهای شورهای حل اختلاف از زندان رهایی یافتند. 
 
مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها
 
این مقام قضایی در خصوص مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورای حل اختلاف تصریح کرد:‌ پرونده‌های حقوقی در 120 روز و پرونده‌های کیفری نیز کمتر از این مدت زمانی رسیدگی می‌شود. وی افزود: بعضی از پرونده‌های کیفری به روز مورد رسیدگی قرار می‌گیرند اما بعضی ازآنها نیازبه یک سری کارهای مقدماتی دارند که این موضوع موجب می‌شود زمان رسیدگی به پرونده‌ها از 15 تا حداکثر 45 روز متغیر شود. رییس مرکز امور شورای حل اختلاف قوه قضاییه یادآور شد: در سال 89 از 4 میلیون و 200 هزار پرونده به ثبت رسیده 180 هزار فقره با اعتراض مردمی رو‌به‌رو شد.
 
اتصال 25 استان به ‌سیستم مدیرت محتوا
 
احمدی میانجی با بیان این‌که اکثر ساختمان‌های این نهاد استیجاری است و هزینه کردن امکانات مرتبط با فن‌آوری سنگین است، در خصوص اتصال به سامانه فن‌آوری اطلاعات قوه قضاییه اظهار کرد: شوراهای حل اختلاف 25 استان متصل به سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان، قم، کرمان، کهکیلویه‌و‌بویراحمد، مرکزی، و همدان در یک مجتمع، استان‌های اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، هرمزگان و سمنان در دو مجتمع، البرز و زنجان در سه مجتمع و استان‌های تهران،‌ آذربایجان‌شرقی و غیره در 24 مجتمع به این سیستم متصل هستند. وی اظهار امیدواری کرد: ساختمان‌های ملکی این مجموعه که حدود 240 ساختمان است به CMS وصل شوند. 
 
جذب 500 قاضی از اعضا و کارکنان شورا
 
رییس مرکز امور شورای حل اختلاف قوه قضاییه درباره جذب قاضی ویژه شورای حل اختلاف نیز گفت: دستور جذب قاضی برای شوراها در سال 91 از سوی ریاست قوه قضاییه داده شد و حدود 400 داوطلب قضا پس از طی مراحل گزینش به عنوان قاضی به شوراها معرفی شدند اما تاکنون فعالیت آنان در شوراها شروع نشده است.
 
احمدی میانجی تصریح کرد: از سوی ریاست قوه قضاییه مجوز جذب 500 قاضی از اعضا و کارکنان شورا که در آزمون قضا قبول شده‌اند، صادر شد و از مجموع 500 نفر، 154 نفر پس از گذراندن مراحل گزینش برای فعالیت به شوراها پیوستند. وی یکی از موارد اصلاحی قانون شوراها را درجه‌بندی شوراها عنوان کرد و گفت: طبق این قانون شوراها به درجه یک و دو تقسیم می‌شوند که در شوراهای درجه یک فقط پرونده‌ها با برقراری صلح و سازش بسته می‌شوند و شوراهای درجه دو این اختیار را دارند که رای صادر کنند.
 
حدود صلاحیت شوراها
 
رییس مرکز امور شورای حل اختلاف قوه قضاییه در خصوص صلاحیت شوراها در رسیدگی به اختلاف‌ها گفت: صلاحیت این شوراها در قالب 4 ماده قانونی مطرح شده است و بر اساس ماده 8 این قانون، صلح و سازش مدنظر است و این نهاد می‌تواند حتی پرونده‌های قتل‌ عمدی و خطایی را با توجه به وجود حقوق اشخاص و امکان تخفیف در مجازات با گذشت شاکی مورد بررسی قرار دهد. وی افزود: در ماده 9 این قانون نیز شوراها می‌توانند رای صادر کنند که البته در خصوص مصادره اموال و حبس، شورا نمی‌تواند حکمی صادر کند؛ مثلا در مورد برخورد با ماهواره به دلیل مصادره وسایل صدور حکم در صلاحیت شورا نیست. احمدی میانجی اظهار کرد: ممکن است در مواردی شورا فردی را محکوم به پرداخت جریمه کند اما در صورتی که این جریمه پرداخت نشود مجرم با حکم قاضی دادگستری به زندان می‌رود. وی ماده 11 این قانون را شامل موارد حقوقی دانست که از سوی قاضی شورای حل اختلاف رای صادر می‌شود و ماده 12 نیز با بررسی دادگاه ارسال پرونده‌ به شورا مشخص می‌شود، در این ماده آمده است شورا به مدت 2 ماه زمان قانونی دارد تا مشکل را رفع‌ کند و در صورت برطرف نشدن مشکل پرونده دوباره برای رسیدگی به دادگاه ارسال می‌شود.
 
تلاش برای افزایش صلح و سازش
 
احمدی میانجی میزان صلح و سازش پرونده‌های وارد شده به این مرجع شبه قضایی را در سال گذشته 35 درصد و در سال 90، 33 درصد عنوان کرد و گفت: تلاش این نهاد افزایش آمار ذکر شده است اگرچه زمانی می‌توان نتیجه بهتر کسب کرد که مشکلی در میان نهادها نباشد این‌گونه می‌توان از مردم هم توقع صلح و سازش داشت. برای نمونه وقتی در خانواده‌ای که بزرگترها با یکدیگر دعوا می‌کنند انتظاری از صلح و سازش فرزندان نیست.وی در خصوص بودجه تزریقی به استان‌ها اظهار کرد: به هیچ یک از استان‌های کشور بدهی نداریم. فقط بودجه خرداد ماه امسال واریز نشده است که با توجه به عملکرد هر استان اعتبار لازم تخصیص می‌یابد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.