×

رییس سازمان زندان‌ها مرخصی حق زندانی نیست

رییس سازمان زندان‌ها مرخصی حق زندانی نیست

رییس سازمان زندان‌ها مرخصی حق زندانی نیست

رییس-سازمان-زندان‌ها-مرخصی-حق-زندانی-نیست وکیل 

رییس سازمان زندان‌ها:
*مرخصی حق زندانی نیست
*مجرم سیاسی نداریم،تعداد کمی زندانی امنیتی داریم
*جرایم منافی عفت در زنان زندانی هم ردیف جرائم مواد مخدر است


رییس سازمان زندان‌ها با بیان این‌که مجرم سیاسی در کشور نداریم، اظهار کرد: این زندانیان به ارتکاب جرم امنیتی زندانی هستند و تعداد آنها بسیار کم است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت خبرنگار اظهار کرد: رسالت خبرنگاری مقدس و مهم است، به طوری که با انعکاس اخبار و گزارش‌ها می‌تواند برای رفع معضلات جامعه تاثیرگذار باشد.

وی افزود:‌ نبود فضای کافی در زندان‌ها، فرسوده بودن بسیاری از زندان ها و واقع شدن اکثر زندان‌ها در داخل شهرها از جمله مشکلات این سازمان است.

وی با بیان اینکه نرخ ارتکاب جرائم خشن در جامعه بسیار پایین آمده است، تصریح کرد: درصد خانم‌های زندانی 3.5 درصد است، در حالی که این میزان در مردان به 96.5 درصد می‌رسد. درصد پایین زندانیان خانم به دلیل رعایت شئونات اسلامی است و امیدواریم با این نگرش درصد مردان زندانی نیز کاهش یابد.

اسماعیلی گفت: در نوع ارتکاب جرم دغدغه‌های زیادی داریم، به طوری که ارتکاب جرم در مردان به ترتیب مواد مخدر، سرقت، جرائم علیه اشخاص و اطفال و منافی عفت است، این در حالی است که جرایم منافی عفت در زنان زندانی هم ردیف با جرائم مواد مخدر است.

رییس سازمان زندان‌ها در ارتباط با برنامه‌های ویژه مراقبت‌ها در زندان بیان داشت: سال جاری برنامه‌های نرم‌افزاری متنوعی را از جمله ارتقای وضعیت زندانبانی و برنامه‌های فرهنگی مانند دین، اخلاق، نماز برای اصلاح امور زندانیان انجام داده‌ایم.

اسماعیلی به برنامه‌های سخت‌افزاری زندان‌ها اشاره کرد و افزود: با استفاده از دوربین‌های مدار بسته کنترل الکترونیکی درون زندان‌ها صورت می‌گیرد و در تلاش هستیم این کنترل به خارج از زندان نیز کشیده شود.

وی با اشاره به موارد بهداشتی داخل زندان‌ها تصریح کرد: موارد بهداشتی جزء اولویت‌های اصلی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی است به طوری که بهداشت در سطح زندان‌ها در حد قابل قبول است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: زندانیان هنگام ورود به زندان‌ها به وسیله تیم پزشکی مورد معاینه قرار می‌گیرند و در صورت وجود بیماری، کنترل و مداوا می‌شوند.

اسماعیلی اظهار کرد: در سال گذشته در زمینه عدم شیوع بیماری‌هایی مانند آنفوآنزای نوع A بسیار موفق عمل کردیم که این نتیجه اهتمام سازمان زندان‌ها در امور بهداشتی زندانیان است.

وی بهداشت شخصی زندانیان در بدو ورود به زندان را نامناسب توصیف کرد و افزود: بهداشت شخصی زندانیان در سطح پایینی است که با ارائه برنامه‌های فرهنگی این وضعیت در شرایط مطلوبی است.

اسماعیلی تصریح کرد: کمبود فضا و نیرو،‌ فرسوده بودن ساختمان‌ها، وجود زندان‌ها در حاشیه شهرها و همجواری با منازل مسکونی از جمله مشکلات سازمان زندان‌ها است که در حال پیگیری آنها هستیم.

وی زندانبانی را از مشاغل دشوار عنوان و خاطرنشان کرد: در خارج از کشور به ازای هر سه زندانی یک زندانبان وجود دارد، در حالی که در ایران به ازای هر 13 زندانی یک زندانبان وجود دارد.

اسماعیلی گفت: فعالیت‌های زیادی در زندان‌ها صورت می‌گیرد اما حوزه اعتبارات تخصیص یافته به این دستگاه بسیار ناچیز است و در چند سال اخیر رئیس جمهور دستورات خوبی را در این زمینه صادر کرده است.

وی مرخصی زندانیان را از دغدغه‌های شهروندان و مسئولان دانست و افزود: تعداد مرخصی‌هایی که به زندانیان داده می‌شود، ضابطه‌مند و هدفمند شده‌اند به طوری که هر زندانی پس از گذراندن یک ششم ایام حبس خود، به مرخصی می‌رود.

اسماعیلی اظهار داشت: مرخصی حق زندانی نیست و تنها اگر در جلسات اصلاح و تربیت به صورت مداوم شرکت کند، مورد تشویق قرار گرفته و به وی مرخصی داده می‌شود.

وی بیان داشت: تمام تلاش ما بر این است که فعالیت‌های فرهنگی، احکام قضایی و اشتغال زندانیان را مدنظر گیریم و به برآیند نهایی برسیم که آزادی زندانیان و جلوگیری از ارتکاب جرم مجدد است.

اسماعیلی به حمایت از خانواده زندانیان اشاره کرد و افزود: بخش کمی از این حمایت توسط سازمان زندان‌ها انجام می‌شود و بخش اعظم آن توسط انجمن حمایت از خانواده‌های زندانی، کمیته امداد، ‌بهزیستی و حتی کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جامعه نگاه شایسته‌ای به خانواده زندانیان ندارد، اما باید مدنظر داشت که نخستین قربانی زندانیان، خانواده‌ آنهاست، به طوری که بیش از 90 درصد خانواده‌ها در ارتکاب جرم زندانی نقشی ندارند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به سرانه فضای زندان‌ها گفت: سرانه فضای مسقف زندان‌ها شامل محل اقامت، راهروها، اشتغال، آموزش و اداری کمتر از 10 مترمربع است.

اسماعیلی با بیان اینکه مجرم سیاسی در کشور نداریم، اظهار داشت: این زندانیان به ارتکاب جرم امنیتی زندانی هستند و تعداد آنها بسیار کم است.

رییس سازمان زندان‌ها افزود: هیچ کشوری به اندازه ما گستره فعالیت‌های فرهنگی، حرفه‌آموزی، مشاوره‌، روان درمانی، اشغال هنرآموزی و ... را در زندان‌ها ندارد. از لحاظ فضا و امکانات داخل زندان تعداد کمی از کشورها از ما جلوتر هستند.

وی با اشاره به اینکه آمار ارائه شده توسط سازمان‌ زندان‌های ایران واقعی است، بیان داشت: اما در کشورهای دیگر این آمار واقعی وجود ندارد، به طوری که دو قطب شرق و غرب یعنی آمریکا و روسیه آمار زندانیان بیشتری دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: آمار زندانیان آمریکا چهار برابر زندانیان ایران است و این آمار در کشور روسیه سه برابر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان زندان‌ها، اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: اگر جرائم مواد مخدر را از آمار زندانیان ایران کم کنیم، سرآمد بسیاری از کشورها هستیم.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.