×

روانگردان‌ها پای ثابت جرایم‌ خشن هستند

روانگردان‌ها پای ثابت جرایم‌ خشن هستند

روانگردان‌ها پای ثابت جرایم‌ خشن هستند

روانگردان‌ها-پای-ثابت-جرایم‌-خشن-هستند وکیل 

 
روانگردان‌ها پای ثابت جرایم‌ خشن هستند
سرعت توام با دقت در رسیدگی به جرایم خشن اثربخش است

مستشار دادگاه کیفری استان تهران گفت: سرعت در رسیدگی قضایی به پرونده‌های مربوط به جرایم خشن در صورتی اثربخش است که توام با دقت و رعایت حقوق قانونی متهم باشد.

قاضی محمدحسین شاملو احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به علل و ریشه‌های وقوع جرایم خشن و مخل امنیت روانی در جامعه، تصریح کرد: در حال حاضر پای ثابت اکثر پرونده‌های مربوط به جرایم خشن، مواد رونگردان است که موجب بروز تنش، زوال عقل و عدم توانایی بزهکار بر سنجش سود و زیان می‌شود.

وی با بیان این‌که «مصرف‌کنندگان روانگردان‌ها با ارتکاب جرایم خشن، خود را از نظر روانی تخلیه می‌کنند» افزود: علاوه بر مصرف روانگردان، مقولاتی مانند بیکاری و مشکلات اقتصادی نیز همواره در شکل‌گیری جرایم موثر بوده؛ چنانکه طبق آموزه‌های اسلامی نیز، فقر همسایه کفر و بی‌ایمانی معرفی شده است.

وی همچنین درباره رویکرد دستگاه قضایی در برخورد قاطع با جرایم خشن اظهار کرد: این رویکرد از سابق وجود داشته و منحصر به زمان خاصی نیست. قضات شریف دادگستری همواره با اخلالگران امنیت روانی و اجتماعی با شدت برخورد کرده‌اند و رویکرد قوه قضاییه نیز ادامه همین مسیر است، منتها برخی پرونده‌ها صورت رسانه‌ای می‌یابد و مردم بیشتر شدت برخورد را لمس می‌کنند.

این مستشار دادگاه کیفری استان تهران با اشاره به اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، این اصلاحیه را از نظر در برگیری مواد روانگردان بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به این قانون، در حال حاضر باید به سمتی برویم که با سازندگان و توزیع‌کنندگان مواد روانگردان به‌شدت برخورد شود؛ چراکه اقدامات آن‌ها موجب گسترش مصرف این مواد در بین جوان‌ها می‌شود و متعاقب مصرف روانگردان نیز جامعه شاهد بروز جرایم خشن خواهد بود.

وی همچنین در مورد سرعت در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به جرایم علیه امنیت اجتماعی، یادآور شد: سرعت در کشف جرم، تحقیق و رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها زمانی اثربخش و موجب امنیت مردم خواهد بود که توام با دقت و رعایت حقوق قانونی متهم باشد.

وی تاکید کرد: یک مجرم با ارتکاب جرم، اولا به خود و ثانیا به جامعه ظلم می‌کند. حال اگر ما هم حقوق او را رعایت نکنیم، مانند او ظلم کرده‌ایم و فرقی با او نداریم.

شاملو در پایان، نحوه رسیدگی به پرونده حادثه میدان کاج و مواجهه دستگاه قضایی با این پرونده را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و در عین حال، گفت: قطعا این رسیدگی سریع در جامعه موثر خواهد بود اما اگر دقت بیشتری در بررسی همه جوانب امر از جمله جمع‌آوری دلیل در خصوص معاونت متهم زن پرونده صورت می‌گرفت، از نظر قضایی مطلوب‌تر بود.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.