×

اولین آیین نامه جامع نحوه فعالیت،‌ وظایف و اختیارات روابط عمومی در تاریخ کشور ابلاغ شد

اولین آیین نامه جامع نحوه فعالیت،‌ وظایف و اختیارات روابط عمومی در تاریخ کشور ابلاغ شد

اولین آیین نامه جامع نحوه فعالیت،‌ وظایف و اختیارات روابط عمومی در تاریخ کشور ابلاغ شد

اولین-آیین-نامه-جامع-نحوه-فعالیت،‌-وظایف-و-اختیارات-روابط-عمومی-در-تاریخ-کشور-ابلاغ-شد وکیل 

ماده 1- دراین آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند :

الف - روابط عمومی : اداره کل یا دفتر روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی .

ب- شورا : شورای اطلاع رسانی دولت .

ج - سخنگوی دولت : سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت.

ماده 2- اهم فعالیت‌های روابط عمومی هر وزارتخانه یا سازمان اجرای سیاست های اطلاع رسانی دولت ،‌همکاری با رسانه‌های جمعی جهت انعکاس مناسب عملکردهای بخش های مختلف پاسخگویی به ابهام‌ها و اطلاع رسانی در خصوص آن دستگاه ،‌تهیه و اجرای طرح‌های تبلیغعاتی سازمان ، اجرای مناسب مراسم و مناسبت‌ها ، ایجاد حسن رابطه بین کارکنان و مسئولان دستگاه مربوط از طریق برگزای جلسات داخلی ، نظارت بر انتشارات و نشریات دستگاه ،‌مدیریت پایگاه های اطلاع رسانی الکترونیک دستگاه و افکار سنجی عمومی و دستگاهی است .

تبصره 1- شرح وظایف و ساختار جدید سازمانی روابط عمومی ها جهت اجرای وظایف یاد شده با توجه به شرح وظایف ، اهداف ، پراکندگی جغرافیایی و سایر موارد مربوط ظرف چهار ماه پس از ابلاغ این آیین نامه با پیشنهاد سخنگوی دولت به تایید شورای اطلاع رسانی دولت رسیده و با تصوی معاونت ذی ربط در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور لازم الاجرا می گردد .

تبصره 2- به منظور ایجاد ساختار مناسب روابط عمومی ، دستگاه‌های اجرایی موظفند جذب ظرفیت سازمانی مصوب روابط عمومی را از سهیمه استخدامی ستادی و استانی خود از میان دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی روابط عمومی و رشته های مرتبط و یا دارندگان تجربه کاری در زمینه روابط عمومی را در اولویت قرار داده و جهت ارتقای پست‌های حوزه روابط عمومی اقدام نمایند .

ماده 3- امور ارتباطی ، تبلیغاتی و اطلاع رسانی دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1383 ـ باید تابع خط مشی ها و سیاست‌های اجرای دولت باشد .

تبصره 1- رئیس شورای اطلاع رسانی دولت موظف است به صورت مستمر نظارت موثر بر اجرای صحیح سیاست های تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت را به عمل آورده و زمینه آموزش مدیران روابط عمومی ها جهت اجرای مناسب مفاد این آیین نامه را با همکاری دستگاه های اجرایی و آموزشی و انجمن‌ها و موسسات ذی صلاح غیر دولتی فراهم سازد .

تبصره 2- سازمان مدیریت و برنامه رزی کشور موظف است هزینه های آموزشی و هماهنگی اطلاع رسانی ولت را در ردیف مستقل در بودجه سالانه ذیل ردیف‌های نهاد ریاست جمهوری منظور و در اختیار دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت قرار دهد .

تبصره 3- اختیارات هیات وزیران در خصوص تعیین ضوابط و هماهنگی اطلاع رسانی و امور تبلیغاتی به کار گروهی مرکب از وزراء دادگستری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور تفویض می گردد . ملاک تصمیم گیری در خصوص اختیارات یاد شده موافقت وزیران عضو کار گروه یاد شده می باشد و مصوبات آن در صورت تایید رئیس جمهور با رعایت ماده (19) آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدور می‌باشد.

تبصره 4- پرداخت هر نوع وجه صرفاً در چارچوب ماده (3) این آیین نامه مجاز و پرداخت هر گونه وجه دیگری ممنوع سات ذیحسابان وزارتخانه ها وسازمان‌های دولتی و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمایند .

ماده 4- مدیر روابط عمومی دستگاههای اجرایی در سطح ستادی از سوی عالی ترین مقام دستگاه و از میان افراد دارای خلاقیت ، تحرک و آگاهی سیاسی ـ اجتماعی و رسانه‌ای و تا حد امکان مرتبط با رشته روابط عمومی با هماهنگی سخنگو و در سازمان ها و ادارات زیر مجموعه هر دستگاه هماهنگی مدیر روابط عمومی دستگاه مربوط انتخاب خواهد شد و به صورت مستقیم زیر نظر مقام منصوب کننده فعالیت خواهد کرد .

تبصره 1- دستگاه‌های اجرایی مکلفند ترتیبی اتخاذ نمایند که تا حد امکان کلیه فعالیت‌های قابل انتشار و ارتباطات تمام بخش‌های دستگاه از جمله پایگاه‌های اطلاعرسانی دستگاه به صورت متمرکز از سوی روابط عمومی مربوط صورت پذیرد . موارد استثناء به پیشنهاد دستگاه به تصویب شورای اطلاع رسانی دولت خواهد رسید .

تبصره 2- عالی ترین مقام دستگاه مربوط ، سخنگوی دستگاه را از میان مسئولان ارشد دستگاه مربوط با اولویت مدیر روابط عمومی و با رعایت تبصره (1) این ماده انتخاب خواهد نمود . مواضع رسمی دستگاه از سوی سخنگوی آن دستگاه اعلام خواهد شد .

 ماده 5- به منظور ایجاد انسجام ، اتخاذ شیوه های مناسب و هماهنگی در امور اطلاع رسانی و ایجاد وحدت رویه ،‌شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی متشکل از کلیه مدیران روابط عمومی دستگاه ها و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سخنگو و دبیری دبیر شورا تشکیل خواهد شد . تبصره – شورای هماهنگی روابط عمومی در مراکز استان‌ها به ریاست استاندار و در غیاب وی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیری مسئول روابط عمومی استانداری و با شرکت کلیه مسئولان روابط عمومی دستگاه های استانی و فرمانداری ها تشکیل می گردد و وظیفه هماهنگی اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی را در استان بر عهده خواهد داشت.

ماده 6- به استثنای مقامات موضوع تبصره (2) ماده (1) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ـ مصوب 1370 ـ و همطراز آنها ،‌انجام هر گونه مصاحبه توسط مسئولین و کارکنان دستگاه و انتشار هر گونه خبر باید از طریق روابط عمومی دستگاه و با رعایت سیاست های کلی اطلاع رسانی دولت صورت پذیرد .

ماده 7- روابط عمومی ها موظف به همکاری و تعامل مناسب با تمامی رسانه‌های قانونی به خصوص سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی ایران و رعایت سیاست های مربوط ابلاغی موضوع آیین نامه ساماندهی فعالیت پایگاه‌های اطلاع رسانی ( سایت‌های) ایرانی ،‌موضوع تصویب نامه شماره 109060/ت 35741 هـ مورخ 5/9/85 از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند .

ماده 8- روابط عمومی ها حداکثر تا اول اسفند ماه هر سال برنامه‌های ارتباطی ،‌اطلاعاتی و انتشاراتی سال بعدخود را براساس برنامه سالانه وزارتخانه یا سازمان متبوع و هماهنگی با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت تنظیم خواهند نمود .

ماده 9- دستگاه‌ها موظفند حداقل دو در هزار بودجه جاری ستادی و استانی خود را به تفکیک برای فعالیت‌های روابط عمومی و اطلاع رسانی در نظر گیرند و هنگام مبادله موافقتنامه باسازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور یا استان آن را به عنوان هزینه های ضروری دستگه منظور کنند و در اختیار روابط عمومی ها قرار دهند .

ماده 10- کلیه آیین نامه ، دستورالعمل‌ها و بخشنامه های مغایر از جمله تصویب نامه شماره 81552 مورخ 28/12/53 لغو می گردد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.