×

کاهش هزینه های سنگین نگهداری مجرمین با اعمال مجازات های جایگزین حبس

کاهش هزینه های سنگین نگهداری مجرمین با اعمال مجازات های جایگزین حبس

یک قاضی دادگستری گفت یکی از نقاط قوت قانون حبس‌زدایی کاهش هزینه‌های سنگینی است که زندانی‌کردن مجرمین بر دوش دستگاه قضا می‌گذارد

کاهش-هزینه-های-سنگین-نگهداری-مجرمین-با-اعمال-مجازات-های-جایگزین-حبس

یک قاضی دادگستری گفت: یکی از نقاط قوت قانون حبس‌زدایی کاهش هزینه‌های سنگینی است که زندانی‌کردن مجرمین بر دوش دستگاه قضا می‌گذارد.

"عباس برزگر" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با پیش‌بینی سازوکار‌های حقوقی جدید در قانون مجازات اسلامی و بحث مجازات‌های جایگزین حبس اظهار داشت: از آنجایی که در بسیاری از موارد مجازات‌های ما بازدارنده نیست، این موجب می‌شود فرد متهم دوباره مرتکب جرم شود بنابراین در  قانون مجازات اسلامی جدید نیز باید ضمانت اجرایی در بازدارندگی از جرم لحاظ شود.

وی به اهمیت متناسب بودن مجازات با جرم اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهمی که موجب بازدارندگی از جرم می‌شود متناسب بودن مجازات با اتهام و نوع جرم صورت گرفته است.برزگر افزود: متأسفانه به نظر می‌رسد قانون جدید دست قاضی را برای تخفیف باز‌گذاشته و ممکن است باعث شود ضمانت اجرایی مجازات کاهش یابد، اما از طرفی نیز بنای تدوین کنندگان این قانون بر کاهش تعداد زندانیان و کاستن مجازات قرار گرفته است.

این قاضی دادگستری تصریح کرد: با توجه به هزینه‌های سنگینی که زندانی‌کردن مجرمین بر دوش دستگاه قضا می‌گذارد، قانون جدید مجازات اسلامی می‌تواند از طریق مجازات جایگزین حبس، از این هزینه‌ها بکاهد.وی به نقاط قوت نکات قوت حبس زدایی اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت کیفری زندانها، کاهش هزینه نگهداری زندانیان، تلاش برای نگهداری کانون خانواده‌ها از نقاط مثبت قانون جدید مجازات اسلامی است.

قاضی دادسرای ناحیه 6 در پایان خاطرنشان کرد:  اگرچه تغییر قوانین بر اساس مقتضیات زمان می‌تواند در کاهش جرم موثر باشد اما باید در نظر داشت که در جرایم سنگین همچون کلاه برداری، خیانت در امانت و... مجازات حبس تنها عامل پیشگیرانه برای  این مجرمین است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.