×

اعزام هیات های نظارت دیوان عالی کشور به محاکم سراسر کشور

اعزام هیات های نظارت دیوان عالی کشور به محاکم سراسر کشور

رییس دیوان عالی کشور خبر داد آغاز اعزام هیات‌های نظارت دیوان عالی کشور به محاکم سراسر کشور جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور صبح روز سه شنبه به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی و با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی برگزار ش

اعزام-هیات-های-نظارت-دیوان-عالی-کشور-به-محاکم-سراسر-کشور

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور صبح روز سه شنبه به ریاست آیت‌الله محسنی گرکانی و با حضور قضات عالی رتبه دیوان عالی برگزار شد.

آیت‌الله محسنی گرکانی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک میلاد باسعادت امام رضا (ع) گفت: امام راحل (ره) در صحیفه نور جمله‌ای در مورد حضرت امام رضا (ع) دارند که محضر مقدس امام هشتم مرکز نور است و مرکز علم الهی است. این جمله از جانب یک مجتهد جامع‌الشرایط بیان شده که سال‌ها در علم فقه و کلام و فلسفه بحث کرده و کتاب‌های بسیاری تالیف فرموده است. محضر به معنی در حضور بودن است و اگر بخواهیم از نگاه سطحی به مسئله نگاه کنیم با عنایت به اینکه امام رضا از دنیا رفته‌اند و شهید شده‌اند این کلمه چه معنایی می‌تواند داشته باشد که ما در محضر امامیم؛ دوم اینکه: مرکز علم الهی است یعنی محضر ائمه محل تمرکز علم الهی است.

وی با اشاره به آیه شریفه و ما اوتیتم من العم الا قلیلا گفت: در ادبیات قرآن، از علومی که در اختیار بشر قرار دارد تعبیر به کم و اندک شده است و آنچه از علم نزد خداوند است بی‌حد و بی‌نهایت است و محدود به مجموعه خاصی نیست. ائمه ما مرکز علم الهی هستند.

رییس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: عمده فعالیت‌های علمی و زندگی ما در سه محور قرار دارد:

اولا: در گسترش اخلاق اسلامی که یکی از نیازمندی‌های جامعه ماست و تاکید ما بر گسترش اخلاق و فرهنگ‌سازی نیز در همین راستاست.

ثانیا: بر ایجاد وحدت و همبستگی و صلح و سازش استوار است و قاضی باید مردم را به هم پیوند بزند. البته سیاستمداران در سراسر عالم هم همین حرف را می‌زنند اما عملا جنگ به پا می‌کنند و خون بی‌گناهان را برای رسیدن به اهداف‌شان می‌ریزند.

ثالثا: عمران و آبادی که البته این جزو وظیفه قضات و دستگاه قضایی نیست اما دستگاه قضایی باید پشتیبان این معنا باشد. امید است ان‌شاءالله قضات از نظر ساختمان و محل کار به ویژه مکان هیات عمومی از شرایط مطلوبی برخوردار شوند.

محسنی گرکانی بیان کرد: ما - قضات- مجری عدالت هستیم و عدالت را رکن مهم در حفظ ثبات و آرامش می‌دانیم و باید در عمل به آن کوشا باشیم. امروز نیز درخواست مردم از قوه قضاییه رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌ها و احقاق حق مظلومان بدون اطاله دادرسی است. همه ما باید با عمل و رفتار خود دستگاه قضایی را که والاترین و عالی‌ترین رکن جمهوری اسلامی است و از دیرباز مظلوم واقع شده را از مظلومیت نجات دهیم. متاسفانه اصلا کارهای خوب دستگاه قضایی بازتاب ندارد و احیانا اگر کاستی‌هایی وجود داشته باشد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پایان از اعزام اولین گروه از قضات دیوان عالی کشور جهت بازرسی محاکم سراسر کشور در راستای احیای نقش نظارتی دیوان عالی کشور خبر داد.

کد:20/11/89

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.