×

دادرسی طولانی اثر مجازات را می کاهد

دادرسی طولانی اثر مجازات را می کاهد

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت قضات این سازمان از تاسیس حقوقی حبس با خدمت به درستی استفاده نمی‌کنند حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی در همایش بررسی قانون جدید مجازات اسلامی که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد یگان‌های نظامی کمتر زیر بار استفاده از مجازات حبس با خدمت می‌روند و موارد استفاده از این مجازات در سال‌های گذشته بسیار کم بوده است

دادرسی-طولانی-اثر-مجازات-را-می-کاهد وکیل 

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: قضات این سازمان از تاسیس حقوقی حبس با خدمت به درستی استفاده نمی‌کنند.حجت‌الاسلام محمدکاظم بهرامی در همایش بررسی قانون جدید مجازات اسلامی که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یگان‌های نظامی کمتر زیر بار استفاده از مجازات حبس با خدمت می‌روند و موارد استفاده از این مجازات در سال‌های گذشته بسیار کم بوده است.

وی افزود: حبس با خدمت، شیوه‌ای از اجرای مجازات حبس است که به موجب آن محکوم‌علیه به یگان مربوط یا مراکزی که نیروهای مسلح برای خدمت تعیین می‌کنند، معرفی می‌شود و پس از انجام خدمت مقرر در بازداشتگاه یگان یا مرکزی که تعیین شده است، نگهداری می‌شود.بهرامی از رؤسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح و دادستان‌های استان‌ها خواست حتماً در پرونده‌های مهم دخالت کنند و مانع از طولانی شدن زمان دادرسی شوند.

وی گفت: در همه پرونده‌ها به خصوص پرونده‌های مهم باید دقت کرد که بازپرس به حواشی نپردازد زیرا طولانی شدن زمان دادرسی و دیر مجازات کردن مجرم از اثرگذاری مجازات می‌کاهد.رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح از قضات و دادستان‌های این سازمان خواست در موضوع‌های اداری نیروهای مسلح که واجد جنبه جزایی نیست و به طور مثال در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، وارد نشوند.

وی با اشاره به تصویب نشدن قانون آیین دادرسی سازمان قضایی نیروهای مسلح عنوان کرد: این قانون هنوز به طور نهایی تصویب نشده و هم اکنون در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. احتمال دارد این قانون تا یک یا دو ماه دیگر تصویب و به شورای نگهبان ارجاع می‌شود بنابراین سازمان قضایی نیروهای مسلح باید آمادگی لازم را برای اجرای این قانون آیین دادرسی داشته باشد.بهرامی بر وحدت میان مسئولان سازمان قضایی نیروهای مسلح استان‌ها بخصوص رؤسا و دادستان‌ها تاکید کرد و افزود: اگر تنش و دودستگی بین مسئولان این سازمان ایجاد شود، فضا از حالت فرهنگی و اصلاحی خارج خواهد شد.

وی گفت: در پرونده‌های سری و دارای طبقه‌بندی نیز متهمان می‌توانند وکیل بگیرند و در برخی از پرونده‌ها نیز حضور وکیل الزامی است اما نکته این است که از هر وکیلی نمی‌توان استفاده کرد و در این‌گونه پرونده‌ها وکلای مورد استفاده باید مورد تأیید سازمان قضایی نیروهای مسلح باشند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح ادامه داد: اکنون در تهران چند وکیل به این منظور مشخص شده‌اند و در استان‌ها نیز باید به همین گونه عمل کرد و وکلای مورد وثوقی برای استفاده در پرونده‌های سری مشخص شوند.

وی اضافه کرد: پیش از این وجوه حاصل از اختلاس و سرقت در سازمان قضایی نیروهای مسلح به حساب خزانه واریز می‌شد اما با مکاتبه‌ای که با رهبری شده است، قرار شد این وجوه به حساب‌های متمرکز یگان‌ها یعنی سپاه پاسداران، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع واریز شود بنابراین روسای سازمان قضایی نیروهای مسلح باید دقت کنند که این وجوه به حساب‌های متفرقه واریز نشود تا از آن سوءاستفاده نشود.

بهرامی اظهار کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش رسیدن به وحدت رویه درباره قانون جدید مجازات اسلامی است تا بتوان با وحدت رویه به این قانون عمل کرد.وی برگزاری این گونه همایش‌ها را نه هزینه بلکه سرمایه‌گذاری دانست و گفت: ما قانون مجازات نیروهای مسلح را در همین همایش‌ها و با صرف کمترین هزینه‌ای نوشتیم که اکنون در حال اجراست.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.