×

تشریح شرایط جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء در سال 1392

تشریح شرایط جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء در سال 1392

از سوی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه، آگهی جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء در سال 1392 منتشر شد

تشریح-شرایط-جذب-داوطلبان-تصدی-منصب-قضاء-در-سال-1392 وکیل 

از سوی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه، آگهی جذب داوطلبان تصدی منصب قضاء در سال 1392 منتشر شد.

 با استناد به « آیین‌نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضاء و استخدام قضات» مصوب 26/ 2/ 92 رییس محترم قوه قضاییه و با عنایت به اصل انتخاب اصلح و لزوم شایسته‌سالاری در تصدی منصب خطیر قضا، قوه قضاییه از اشخاص واجد شرایط زیر برای شرکت در مصاحبه علمی اشخاص معاف از آزمون کتبی دعوت به عمل می‌آورد:

الف. جذب اختصاصی:

1. شرایط داوطلبان دانشگاهی:

1-1. دانش‌آموختگان کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل 16.

1-2. دانش‌آموختگان کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل 17.

1-3. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل 16 و مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها، فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.

1-4. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه اول، منوط به داشتن حداقل معدل 16.

1-5. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل 17 و مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها.

1-6. دانش‌آموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش‌ها از دانشگاه‌های گروه دوم، منوط به داشتن حداقل معدل17.

1-7. دانش‌آموختگان و دانشجویان دکتری تخصصی رشته الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، منوط به داشتن مدرک کارشناسی در رشته حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک کارشناسی ارشد پیوسته رشته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی.

1-8. رتبه‌های اول تا پنجاهم آزمون سراسری مرکز امور مشاوران و وکلاء قوه قضائیه و آزمون سراسری وکالت کانون ­وکلای دادگستری، به تایید مراجع مربوط.

1-9. وکلاء و مشاوران پایه یک دادگستری، مشروط به داشتن پنج سال سابقه کار متوالی و مؤثر به عنوان وکیل یا مشاور پایه یک دادگستری، به تایید کانون یا مرکز مربوط.

1-10. دانش‌آموختگان و دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در هر یک از گرایش­‌های رشته حقوق، فقه و حقوق و الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در یکی از گرایش‌های رشته حقوق یا مدرک کارشناسی ارشد پیوسته در یکی از گرایش­‌های رشته معارف اسلامی و حقوق صرفاً پس از انجام مصاحبه به منظور بررسی سوابق علمی و تجربی و قابلیت­‌های دانشی فرد برای تصدی منصب قضاء برای طی مراحل گزینش به اداره کل مربوط معرفی می‌شوند.

2. شرایط داوطلبان حوزوی:

2-1. دانش‌آموختگان سطح دو از حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان، تهران و اهواز ، منوط به داشتن مدرک کارشناسی حقوق در هر یک از گرایش‌ها با حداقل معدل 16 مدرک کارشناسی.

2-2. دانش‌آموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان، تهران و اهواز ، منوط به داشتن حداقل معدل 17.

2-3. دانش‌آموختگان سطح سه در گرایش‌های فقه و اصول یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان، تهران و اهواز.

2-4. دانش‌آموختگان سطح چهار در گرایش‌های فقه و اصول و یا حقوق و قضاء اسلامی از حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان، تهران و اهواز.

2-5. دارندگان مدرک سطح (3) و (4) حوزه علمیه از حوزه­های علمیه گروه اول، مشروط به داشتن مدرک کارشناسی در هریک از گرایش‌های رشته حقوق صرفاً پس از انجام مصاحبه به منظور بررسی سوابق علمی و تجربی و قابلیت­‌های دانشی فرد برای تصدی منصب قضاء برای طی مراحل گزینش به اداره کل مربوط معرفی می­‌شوند.

ملاحظات:

1. گروه اول دانشگاهی شامل دانشگاه‌­های امام صادق (ع)، تربیت مدرس، تهران (پردیس‌های مرکزی و قم)، شهید بهشتی (پردیس یک)، شهید مطهری (ره)، شیراز، علامه طباطبایی (ره)، فردوسی مشهد و مفید می­‌باشد.

2. گروه دوم دانشگاهی شامل سایر دانشگاه­‌های دولتی دارای مقطع دکتری تخصصی (PhD) در یکی از گرایش­‌های رشته حقوق و دانشگاه­‌های آزاد اسلامی (واحدهای علوم و تحقیقات تهران و تهران مرکزی)، بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین، تبریز، شاهد، شهید باهنر کرمان و شهید چمران اهواز می­‌باشد.

3. پردیس‌های دانشگاهی احصاء نشده و دوره­‌های مجازی، غیرحضوری، نیمه‌حضوری و الکترونیک از شمول بندهای (1 ) و (2) مستثنی است.

4. در خصوص داوطلبان حوزوی منابع فقه و اصول برای مشمولان بند (1) بیع مکاسب، رسایل و جلد (1) کفایه، مشمولان بند (2) شرح لمعه و اصول مظفر و مشمولان بند (3) و (4) بیع و خیارات مکاسب، رسایل و جلدین کفایه می­‌باشد.

5. مبنای پرسش در مصاحبه کیفری قانون جدید مجازات اسلامی مصوب 11/ 2/ 1392 است.

6. حداقل و حداکثر سن در زمان ثبت­‌نام به ترتیب 22 و 36 سال تمام می­‌باشد.

تبصره: موارد زیر به شرط ارائه تأییدیه معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد:

1. داوطلبانی که از تاریخ 31 /6/ 59 لغایت 29/ 5/ 67 در جبهه حق علیه باطل به طور داوطلبانه خدمت کرده­‌اند، به میزان حضور در جبهه و مدت زمان بستری شدن و یا استراحت پزشکی در اثر جراحت در جبهه.

2. داوطلبان آزاده، به میزان مدت اسارت.

3. داوطلبان دانش آموخته کارشناسی ارشد یا سطح سه، به مدت دو سال

4. داوطلبان دانش آموخته دکتری تخصصی یا سطح چهار، به مدت چهار سال

داوطلبان تنها می‌توانند از یکی از موارد مذکور در این تبصره استفاده کنند و مدت اضافه شده به حداکثر سن مقرر، در هر حال، نمی‌تواند از چهار سال بیشتر باشد.

7. ثبت‌نام کنندگان در صورت قبولی در مصاحبه علمی برای طی مراحل گزینش به اداره کل مربوط معرفی خواهند شد.

8. متقاضیان جذب اختصاصی برای اطلاع از مدارک لازم جهت شرکت در مصاحبه علمی و ثبت­‌نام می­‌توانند از تاریخ 26/ 5/ 92 به سایت معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه به نشانی: www.amoozeshghanoon.ir مراجعه کنند.

ب. جذب عمومی:

آزمون سراسری قضاوت سال 1392 به صورت دو مرحله­‌ای (تستی و تشریحی) برگزار خواهد شد. مرحله اول این آزمون در تاریخ 10 آبان ماه برگزار و پذیرفته­‌شدگان مرحله اول (آزمون تستی) به مرحله آزمون تشریحی راه پیدا خواهند کرد. ثبت‌نام، دهه اول مهرماه سال جاری از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org انجام خواهد گرفت. پذیرفته­‌شدگان مرحله تشریحی در صورت قبولی در مصاحبه علمی برای طی مراحل گزینش به اداره کل مربوط معرفی خواهند شد.

سئوالات جزایی آزمون کتبی (اعم از تستی و تشریحی) و مصاحبه علمی پذیرفته‌­شدگان، بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب 11/ 2/ 1392، خواهد بود. شرایط و ضوابط ثبت­‌نام در این آزمون به موجب « آیین‌نامه نحوه جذب، گزینش و کارآموزی داوطلبان تصدی امر قضا و استخدام قضات» مصوب 26/ 2/ 92 رییس محترم قوه قضاییه تعیین می­‌شوند.

مرتبط:

دکتر موحدیان رییس مرکز آموزش قضات قوه قضاییه در گفت‌وگو با «حمایت» تشریح کرد؛ تدابیر دستگاه قضا برای جذب منابع انسانی کارآمد

چگونگی آموزش و اشتغال کارآموزان قضایی

قانون نظارت بر رفتار قضات

آیین نامه اجرایی قانون نظارت بر رفتار قضات 25/2/1392+PDF

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.