×

بررسی ضوابط حقوقی مرخصی های اضطراری زندانیان

بررسی ضوابط حقوقی مرخصی های اضطراری زندانیان

مدیرکل حوزه ریاست سازمان زندان‌ها و روابط عمومی درباره ضوابط حقوقی اعطای مرخصی‌های اضطراری گفت این مرخصی‌هادر صورت فوت اقوام درجه یک زندانی با ارائه مدارک مربوطه به شرط رفتار مناسب در زندان و همچنین عدم وجود منع در اعطای مرخصی، پس از دریافت وثیقه مناسب از طریق مرجع قضایی به میزان لازم به زندانی تعلق می‌گیرد که معمولا از سه تا پنج روز است

بررسی-ضوابط-حقوقی-مرخصی-های-اضطراری-زندانیان

مدیرکل حوزه ریاست سازمان زندان‌ها و روابط عمومی درباره ضوابط حقوقی اعطای مرخصی‌های اضطراری گفت: این مرخصی‌هادر صورت فوت اقوام درجه یک زندانی با ارائه مدارک مربوطه به شرط رفتار مناسب در زندان و همچنین عدم وجود منع در اعطای مرخصی، پس از دریافت وثیقه مناسب از طریق مرجع قضایی به میزان لازم به زندانی تعلق می‌گیرد که معمولا از سه تا پنج روز است.

"محمد پورنبی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره انواع مرخصی زندانیان اظهار داشت: یک بخش از مرخصی‌ها، مرخصی‌های اضطراری است و در صورت فوت اقوام درجه یک زندانی با ارائه مدارک مربوطه به وی اعطا می‌شود.

وی افزود: به شرط آنکه شخص رفتار مناسبی در زندان از خود نشان داده و منعی در ارتباط با اعطای مرخصی وجود نداشته باشد، پس از دریافت وثیقه مناسب از طریق مرجع قضایی مرخصی اضطراری به میزان لازم به زندانی تعلق می‌گیرد که معمولا از سه تا پنج روز است.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان زندان‌ها با اشاره به مرخصی‌های اخیر زندانیان در ماه مبارک رمضان تصریح کرد: این مرخصی‌ها براساس بخشنامه آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: این مرخصی‌ها به مناسبت شبهای قدر در ماه مبارک رمضان به مدت 15 روز اعطا شد که البته قابل تمدید هم بود.

پورنبی افزود: مرخصی ماه مبارک رمضان به تعداد زیادی از زندانیانی که جرائم مالی داشته و از لحاظ وضعیت رفتار در زندان مشکلی نداشته‌اند، تعلق گرفت.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان زندان‌ها در خصوص این مرخصی‌ها اظهار داشت: پیشنهاد آن به منظور استفاده بیشتر زندانیان از معنویت شبهای قدر و ایام ماه مبارک ارائه می‌شود و معمولا بخشنامه آن توسط ریاست محترم قوه قضاییه صادر و به زندان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: زندان‌ها با هماهنگی‌ای که با دستگاه قضایی مربوطه دارند، نام افراد واجد شرایط را در لیست این مرخصی قرار می‌دهند.

پورنبی افزود: این مرخصی تنها به مناسبت شب‌های قدر و در ایام ماه مبارک به زندانیان تعلق می‌گیرد و برای سایر مناسبت‌ها از جمله عزاداری ماه محرم زندانیان می‌توانند از مرخصی‌های ماهانه و روزانه خود استفاده کنند.

مدیرکل حوزه ریاست سازمان زندان‌ها در خصوص مرخصی‌های ماهانه گفت: این مرخصی‌ها براساس ملاک‌ها و معیارهای مشخص شده در زندان از جمله شرکت در برنامه‌های جمعی و کلاس‌ها و در صورت کسب میزان معینی از امتیازات توسط زندانیان در طول سال به آنها اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: کلاس‌های عقیدتی، مسائل اصلاح و تربیت، شرکت در نمازهای جماعت، کلاس‌های قرآن، آموزش‌های فنی-حرفه‌ای و اشتغال زندانیان در مدت سپری کردن دوره حبس از جمله مواردی است که براساس آن امتیاز زندانیان محاسبه می‌شود.

پورنبی در پایان خاطر نشان کرد: شخصی که در زندان شاغل است با فرد بیکار تفاوت داشته به طوری که علاوه بر امتیاز به آنها براساس آیین نامه اشتغال حقوق نیز تعلق می‌گیرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.