×

ابطال بندهایی از یک بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور

ابطال بندهایی از یک بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور

هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای داد ابطال بندهایی از یک بخش‌نامه‌ی سازمان امور مالیاتی کشور هیأتعمومی دیوان عدالت اداری بندهایی از بخشنامه شماره ‌٢٣٢ ٣٩٣ ٣٠545 مورخ‌١٨خرداد ‌٨٨ سازمان امور مالیاتی کشور را ابطال اعلام کرد هیأتعمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علی‌البدل شعبدیوان با موضوع ابطال بندهایی از بخشنامه شماره ‌٢٣٢ ٣٩٣

ابطال-بندهایی-از-یک-بخشنامه-سازمان-امور-مالیاتی-کشور

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری بندهایی از بخشنامه شماره ‌٢٣٢/٣٩٣/٣٠545 مورخ ‌١٨ خرداد ‌٨٨ سازمان امور مالیاتی کشور را ابطال اعلام کرد.

 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علی‌البدل شعب دیوان با موضوع ابطال بندهایی از بخشنامه شماره ‌٢٣٢/٣٩٣/٣٠545 مورخ ‌١٨ خرداد ‌٨٨ سازمان امور مالیاتی کشور تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بـه شرح آتی مبادرت بـه صدور رأی کرد:

«الف ـ مستنبط از ماده ‌١٠5 قانون « مالیات‌های مستقیم» مصوب ‌١٣66 با اصلاحات بعدی آن و تبصره ماده ‌١4١ قانون مزبور، رسیدگی به درآمدهای معاف از مالیات مستلزم تفکیک، جداسازی و تسهیم هزینه‎های اختصاصی و مرتبط به آن است تا هزینه درآمدهای معاف از درآمد مشمول مالیات مودی کسر نشود. همان‌گونه که واحدهای مالیاتی نمی‎توانند در سود درآمدهای معاف دخل و تصرفی کنند و باید عیناً از درآمد مشمول مالیات خارج نمایند، بدیهی است که باید برای تشخیص سود معاف هزینه‎های مرتبط و اختصاصی از درآمد معاف کسر شود تا سود معاف مشخص گردد. در نتیجه در صورتی که درآمدهای معاف از مالیات دارای هزینه مستقیم باشد، به حساب آن درآمد منظور می‎شود و طبق مواد ‌١4٧ و ‌١4٨ قانون مالیات‎های مستقیم، از درآمدهای غیرمعاف قابل کسر نخواهد بود. علیهذا بند ‌6 بخشنامه معترض‎عنه که جهت تاکید و اتخاذ رویه واحد در امر رسیدگی مالیاتی صادر شده مغایرتی با قانون نداشته و خارج از حدود اختیارات مرجع وضع آن تشخیص نشد.

ب ـ به موجب بند ‌٨ بخشنامه مورد شکایت مقرر گردیده: « در صورتی که مؤدیان مالیاتی از محل تسهیلات دریافتی به سایر اشخاص از جمله شرکا، سهامداران، مدیران و اشخاص وابسته موضوع ماده ‌١٢٩ قانون تجارت به عنوان وام، قرض و یا به هر عنوان دیگر پرداخت نمایند، هزینه تامین مالی مربوط به تناسب مبالغ پرداختی مزبور به عنوان هزینه قابل قبول محسوب نخواهد شد.» نظر به اینکه طبق بند ‌١٨ ماده ‌١4٨ قانون مالیات‎های مستقیم، هزینه‎های سود و کارمزدی که برای انجام دادن عملیات موسسه به بانک‎ها، صندوق تعاون و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز پرداخت شده یا تخصیص یافته باشد، جزء هزینه‎های قابل قبول موسسه می‎باشد و به استناد ماده ‌١4٧ قانون مالیات‎های مستقیم، هزینه‎هایی که منحـصراً مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط باشد به عنوان هزینه‎های قابل قبول تلقی می‎گردد و پرداخت وام یا قرض به اشخاص مذکور مغایر با عملیات موسسه وحکم مقنن می‎باشد، از این حیث فراز اول این بند از بخشنامه مورد اعتراض، مغایرتی با قانون نداشته و قابل ابطال نمی‎باشد. لیکن قسمت اخیر بند مذکور به شرح بین‌الهلالین «و یا به هر عنوان دیگر» به لحاظ اینکه موجب عدم قبول هزینه‎های حائز شرایط مصرح در سایر بندهای ماده ‌١4٨ قانون مالیات‎های مستقیم می‎گردد، اطلاق آن خلاف قانون تشخیص و مستنداً به بند ‌١ ماده ‌١٩ و مواد ‌٢٠ و ‌4٢ قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور ابطال می‌شود.

ج ـ چنانچه تسهیلات دریافتی مربوط به خرید ماشین‌آلات یا ایجاد دارایی باشد هزینه‎های مالی (اعم از سود یا کارمزد) به قیمت تمام‌شده قبل از بهره‎برداری اضافه شده و از مأخذ قیمت تمام‌شده در سنوات بعد برابر جدول استهلاکات موضوع ماده ‌١5١ قانون مالیات‎های مستقیم و با رعایت ماده ‌١5٠ قانون مزبور و تبصره‎های ذیل آن قابل استهلاک خواهد بود. لیکن از تاریخ شروع بهره‎برداری به بعد، سود و یا کارمزد پرداختی (هزینه‎های مالی) جزء هزینه‎های مربوط به تسهیلات دریافتی و استقراض تلقی و انعکاس آن در بهای تمام‌شده دارایی‎ها صحیح نبوده و باید مطابق عرف حسابداری و حسابرسی و استانداردهای حسابداری جزء هزینه مالی دوره و با رعایت بند ‌١٨ ماده ‌١45 قانون مالیات‎های مستقیم به عنوان هزینه قابل قبول سال مالی اشخاص تلقی گردد. لذا بند ‌١٠ بخشنامه مورد شکایت به لحاظ محدودکردن و عدم قبول چنین هزینه‎ای (از تاریخ شروع بهره‎برداری) جزء هزینه‎های مالی دوره، مغایر قانون و خارج از اختیارات مرجع صدور آن تشخیص و به استناد بند ‌١ ماده ‌١٩ و ماده ‌4٢ قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‎شود.

د ـ نظر به اینکه مطابق بند ‌٢ ماده ‌١45 قانون « مالیات‎های مستقیم سود یا جوایز متعلق به حساب‌های پس‎انداز و سپرده‎های مختلف نزد بانک‎های ایرانی یا موسسات غیربانکی مجاز از پرداخت مالیات معاف بوده» و همچنین به موجب بند ‌١٨ از ماده ‌١4٨ قانون مذکور « سود و کارمزدی که برای انجام دادن عملیات موسسه به بانک‎ها، صندوق تعاون و همچنین موسسات اعتباری غیربانکی مجاز پرداخت‌شده یا تخصیص می‎یابد، جزء هزینه‎های قابل قبول محسوب می‎شود» لذا بند ‌١١ بخشنامه معترض‎عنه که هزینه تسهیلات مالی دریافتی از بانک‎ها، صـندوق تعاون و همچنین موسـسات اعتباری غیربانکی مجاز را به نسبت مبلغ پس‎انداز یا سپرده‎های مذکور در اجرای بند ‌٢ ماده ‌١45 قابل قبول ندانسته، به لحاظ مقید نمودن حکم قانونگذار به شرح فوق‎الذکر خارج از حدود اختیارات سازمان امور مالیاتی و خلاف قانون تشخیص و مستنداً به بند ‌١ ماده ‌١٩ و مواد ‌٢٠ و ‌4٢ قانون دیوان عدالت اداری از تاریخ صدور آن ابطال می‎شود.

هـ‍ ـ نظر به اینکه در تبصره ماده ‌١45 « قانون مالیات‎های مستقیم» صراحتاً بیان شده:

« در مواردی که در قانون مالیات‎های مستقیم به بانک‎ها اشاره می‎شود، امتیازات، تسهیلات، ترجیحات و تکالیف ذکرشده شامل موسسات اعتباری غیربانکی که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده‎اند یا می‎شوند، نیز خواهد شد.»

و قانونگذار در ماده ‌١٠4 قانون مذکور، مالیات تکلیفی ‌5 درصد را از محل کارمزد پرداختی به بانک‎ها و صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز مستثنی نموده است، به وضوح چنین امتیازاتی را برای موسسات اعتباری غیربانکی فاقد مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر نگرفته، در نتیجه موسسات مذکور مکلف به اجرای ماده ‌١٠4 قانون فوق‎الذکر می‎باشند. با توجه به اینکه دریافتی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز و سایر شرکت‌ها و صندوق‌های فاقد مجوز از بانک مرکزی صرفاً تحت عنوان کارمزد است و اساساً چنین موسساتی مجاز به دریافت سود نمی‎باشند، هر چند که در قراردادها بر خلاف قانون و برای فرار از پرداخت مالیات ‌5 درصد علی‎الحساب موضوع ماده ‌١٠4 قانون یادشده، اقدام به تفکیک سود و کارمزد می‎نمایند، بنابراین بند ‌١٢ بخشنامه معترض‎عنه مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص نگردید».

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.