×

متون ویژه آموزش مسائل حقوقی و قضایی نیروهای مسلح در 5 جلد منتشر شد

متون ویژه آموزش مسائل حقوقی و قضایی نیروهای مسلح در 5 جلد منتشر شد

متون ویژه آموزش مسائل حقوقی و قضایی نیروهای مسلح در 5 جلد منتشر شد

متون-ویژه-آموزش-مسائل-حقوقی-و-قضایی-نیروهای-مسلح-در-5-جلد-منتشر-شد وکیل 

متون ویژه آموزش مسائل حقوقی و قضایی نیروهای مسلح در 5 جلد منتشر شد

‌این مجموعه 5 جلدی که به همت گروه پژوهش های قضایی دفتر آموزش و پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح تهیه شده به موضوعات آئین دادرسی کیفری، مقررات قانون به کارگیری سلاح، دانستنی های قضایی و حقوقی، ابلاغ اوراق قضایی و حقوق و تکالیف فرماندهان اختصاص دارد.

آموزش صحیح و کاربردی؛ کاهش هزینه، زمان و اشتباهات و در نتیجه افزایش سرعت، صرفه جویی، ارتقای کمی و کیفی و بهبود ارتباطات فردی و سازمانی نیروهای مسلح را به دنبال خواهد داشت. آنچه که در همه جوامع در زمینه پیشگیری از جرم پذیرفته شده است فرهنگ سازی است و اولین گام در این راه، آموزش و آموختن رفتارهای درست و رفتارهای غلط است.

سازمان قضایی نیروهای مسلح امیدواراست که با تهیه این متون کاربردی بتواند پاسخ گوی بخشی از نیازهای آموزشی در نیروهای مسلح باشد.

* کتاب آموزش«آیین دادرسی کیفری»

این کتاب به مباحث اصلی«آیین دادرسی کیفری » پرداخته و ویژه آموزش ضابطین قضایی تهیه شده است. عناوین نه فصل این کتاب عبارت است از:«چیستی و چرایی آیین دادرسی کیفری، چگونگی آیین دادرسی کیفری، نقش دادسرا در آیین دادرسی کیفری، تحولات قوانین آیین دادرسی کیفری در ایران، دعاوی ناشی از جرم، تحقیقات مقدماتی، ضابطان قضایی، قرارهای دادسرا و چیستی،آثار و اقسام صلاحیت کیفری».

این کتاب با هدف آموزش ضابطان قضایی به عنوان یکی از بازوان قوی و توانمند دستگاه قضایی در تحقق عدالت و آشنایی آنان با شرح وظایف و حدود اختیارات قانونی و قواعد شکلی آیین دادرسی کیفری همچنین ایجاد رویه واحد در آموزش ضابطین در سراسر کشور تهیه شده است. این جزوه مجموعه ای کاربردی متناسب با نیازهای ضابطین قضایی می باشد.

* کتاب آموزش«مقررات قانون به کارگیری سلاح»

کارکنان نیروهای مسلح و قضات مخاطبان این کتاب می باشند که در دو فصل تدوین شده است. در فصل اول با عنوان«کلیات»، موضوعات پیشینه تقنینی ناظر بر به کار گیری سلاح، تعاریف، شرایط لازم و تکالیف فرماندهان در ارتباط با تیراندازی مأموران و مباحث نظری مرتبط با موضوع، مطرح شده است.

در فصل دوم با عنوان «مقررات حاکم بر به کارگیری سلاح» موضوعات اصول کلی و مشترک حاکم بر تیراندازی، شرایط اختصاصی و موارد مجاز تیراندازی، تکالیف و وظایف اشخاص حامل سلاح، پیامدهای حقوقی تیراندازی و ابهامات و نواقص موجود در قانون به کارگیری سلاح تشریح شده است.

بررسی آسیب شناختی رفتار مأموران مسلح در صحنه های منتهی به تیراندازی که منجر به جرح یا قتل بعضی شهروندان می شود، ضرورتی گریزناپذیر است. زیرا در این صحنه ها دو ارزش اساسی و مصلحت بزرگ در برابر هم قرار می گیرند. از یک سو مأمورانی وظیفه شناس برای تأمین امنیت همه جانبه شهروندان جامعه اسلامی به مصاف اشرار، قاچاقچیان و اخلالگران در امنیت می شتابند و گاهی با تأثیرپذیری از شرایط و مقتضیات صحنه و وقایع، در به کارگیری سلاح، خطایی مرتکب می شوند و به دنبال آن در معرض اتهام کیفری سنگین قرار می گیرند.

یکی از راهکارهای مهم برای پیشگیری از چنین حوادثی، توانمندسازی نیروهای مسلح با آموزش های مستمر و هدفمند می باشد تا مأموران با کنترل رفتار سازمانی خویش و رعایت قوانین و مقررات، امنیت را تأمین نمایند و در عین حال از بروز حوادث ناگوار منتهی به سلب سلامت یا زندگی شهروندان پیشگیری شود.

* کتاب آموزش « دانستنی های قضایی و حقوقی»
آموزش عمومی مسائل حقوقی و قضایی کارکنان پایور و وظیفه نیروهای مسلح از اهداف تدوین این کتاب است.

کلیات، ساختار و صلاحیت سازمان قضایی نیروهای مسلح و بررسی برخی از جرایم مربوط به وظایف خاص نظامی و انتظامی بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهند.

از مهمترین مباحث مطرح شده در این کتاب می توان به:تعریف قانون، حقوق جزا،آیین نامه انضباطی، تخلف، تنبیه انضباطی، جرم، تقسیم بندی جرایم، مجرم و مسؤولیت کیفری و مدنی و ساختار سازمان قضایی نیروهای مسلح اشاره کرد.

همچنین فصلی از آن به جرایم بر خلاف تکالیف نظامی اختصاص دارد که قوانین و مجازات های جرایم فرار از خدمت، لغودستور، تمرد، عدم حضور به موقع در محل مأموریت، ترک محل نگهبانی، خوابیدن در حین نگهبانی، تعرض به نگهبان، اهانت به مافوق، اهانت به نگهبان، اهانت نسبت به نیروی تحت امر یا تنبیه خارج از اختیارات فرماندهی، تهدید مافوق، ایراد ضرب و جرح یا نقض عضو یا قتل مافوق، خودزنی،تمارض و بی علاقگی به خدمت،گزارش خلاف واقع و تیراندازی برخلاف مقررات، تشریح شده است.

* کتاب آموزش «ابلاغ اوراق قضایی»

این کتاب برای آموزش ضابطان قضایی و مدیران دفاتر قضایی تهیه شده است.

یکی از مباحث مهم آیین دادرسی حقوقی و کیفری موضوع ابلاغ اوراق قضایی است که نقش بسزایی در سرعت رسیدگی یا اطاله دادرسی دارد.گاهی عدم رعایت تشریفات راجع به ابلاغ، سبب نقض آراء بدوی می گردد.

لازمه رعایت کامل و صحیح تشریفات ابلاغ، تسلط کامل مأمورین ابلاغ و قضات دادسرا و دادگاه ها و مدیران شعب به مقررات است.

هدف اصلی این مجموعه، آموزش ضابطین قضایی به عنوان یکی از بازوان قوی و توانمند دستگاه قضایی در تحقق عدالت و توجیه آنان در شرح وظایف و حدود اختیارات قانونی و آشنایی با قواعد ابلاغ اوراق قضایی است.

این جزوه در سه فصل شامل؛ کلیات، ابلاغ های خاص و مسائل متفرقه راجع به ابلاغ، به زیور طبع آراسته شده است.

از مهمترین مباحث این مجموعه می توان به؛ مقررات ابلاغ در قوانین دادرسی، صور مختلف ابلاغ قانونی، نتیجه ابلاغ غیرقانونی، ابلاغ به کارکنان دولت، ابلاغ به کارکنان نظامی، ابلاغ به وکیل و ابلاغ دادنامه اشاره کرد.

* کتاب آموزش «حقوق و تکالیف فرماندهان»

این کتاب در پنج فصل به صورت تخصصی به آموزش فرماندهان نیروهای مسلح اختصاص دارد. جایگاه فرماندهی در نیروهای مسلح از حساسیتی خاص برخوردار است و قانون گذاران برای تثبیت و حمایت از این جایگاه از یک سو تکالیفی را متوجه فرماندهان و اشخاص دیگر کرده و از سوی دیگر قانون؛ بنابه اقتضای ذات فرماندهی که ملازمه با تصمیم گیری متناسب با شرایط و موقعیت های مربوط به حوزه های مأموریت آنها دارد، اختیاراتی را به فرماندهان اعطاء کرده است.

در این مجموعه درباره تکالیف و اختیارات فرماندهان مورد بحث قرار گرفته و خلاصه ای از الزامات قانونی که با ضمانت اجرای کیفری همراه هستند، گردآوری شده است. تا از یک سو این قوانین و مقررات در دسترس و نصب العین فرماندهان باشد و از سوی دیگر به عنوان مرجعی، مورد استفاده مدرسین در کلاس های آموزشی قرار گیرد.

مهمترین موضوعات این مجموعه عبارت است از: تعریف تکلیف و مسؤولیت، رابطه حقوق و تکلیف، مواد قانونی مرتبط با اختیارات فرماندهان در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، مواد قانونی مرتبط با تکالیف فرماندهان در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، مواد قانونی مرتبط با تکالیف دیگران در قبال فرماندهی در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.