×

جزئیات قانون جدید اخذجرایم رانندگی اعلام شد

جزئیات قانون جدید اخذجرایم رانندگی اعلام شد

جزئیات قانون جدید اخذجرایم رانندگی اعلام شد متخلفان نمره منفی می‌گیرند سقف جرایم رانندگی200هزارتومان شد گواهینامه وپلاک رانندگان دارای جریمه معوق ضبط می‌شود

جزئیات-قانون-جدید-اخذجرایم-رانندگی-اعلام-شد وکیل 

جزئیات قانون جدید اخذجرایم رانندگی اعلام شد: متخلفان نمره منفی می‌گیرند سقف جرایم رانندگی200هزارتومان شد گواهینامه وپلاک رانندگان دارای جریمه معوق ضبط می‌شود

جریمه تخلفات حادثه‌ساز تا 100 هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرانجام قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی پس از کش و قوس‌های فراوان ابلاغ شد و بدین ترتیب قوانین رانندگی پس از 40 سال در کشور به روز شد.

بر اساس قانون جدید که امروز ابلاغ شده است به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده‌اند اجازه داده می‌شود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.
بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان خودرو و کلاه ایمنی برای راکب و ترک‌نشین اجباری شد

جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هر ساعت یکبار اعمال می‌شود

بر اساس یکی درگر از مواد قانون جدید بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و کلیه سرنشینان انواع خودروهای درحال حرکت در کلیه راهها و همچنین استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای رانندگان و ترک‌نشینان هر نوع موتورسیکلت اجباری است. از سوی دیگر کلیه رانندگان خودروهایی که تاکنون برای سرنشینان خود کمربند ایمنی نصب نکرده‌اند موظفند ظرف شش‌ماه از تاریخ تصویب این قانون نسبت به نصب کمربند ایمنی استاندارد در خودروهای خود اقدام کنند.

از سوی دیگر تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده‌هایی از شهر که از سوی راهنمایی و رانندگی و یا محیط زیست و یا شهرداریهای مربوطه منطقه ممنوعه پیشنهاد می‌شود و مطابق ضوابط شورای عالی ترافیک به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک استانها و در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌رسد ممنوع است و نیروی انتظامی ضمن صدور قبض جریمه عبور ممنوع برای متخلف به او اخطار می‌کند که از محدوده طرح ترافیک خارج شود و در صورت ادامه تخلف برای هر یک ساعت یک برابر جریمه خواهد شد.

عابران پیاده هم در تصادفات مقصر می‌شوند

جریمه عدم توقف خودرو در پشت خط عابر پیاده 200 هزار ریال

همچنین در راههایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است عابران مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمائی و رانندگی منصوبه در محل از نقاط خط‌ کشی‌شده، گذرگاههای غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این که کلیه مقررات را رعایت کرده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسؤولیتی نخواهد داشت. عدم مسؤولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجراء تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود.

رانندگان نیز موظفند درصورت عبور عابر پیاده از محل‌های تعیین شده، با فاصله‌ای که به وسیله خط‌ کشی پشت مسیر ویژه مشخص می‌گردد توقف کامل کنند. در غیر این‌صورت برای آنها مبلغ 200 هزار ریال قبض جریمه صادر می‌شود.

رانندگان متخلف نمره منفی می‌گیرند

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی رانندگان متخلف مأموران همزمان با صدور قبض جریمه به صورت تسلیمی یا ثبت توسط دوربین، گزارش تخلفات مندرج در جدول تعیین شده را با ذکر شماره و نوع گواهینامه راننده به اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه ارسال می‌کنند که بدین ترتیب چنانچه متخلف دارای 30 نمره منفی باشد گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت 400 هزار ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می‌شود. پس از ضبط بار اول گواهینامه این فرد، چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید 25 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد، گواهینامه او به مدت 6 ماه ضبط و پس از انقضاء مدت مزبور و پرداخت 600 هزار ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می‌گردد. از سوی دیگر در صورت تکرار تخلف توسط فرد متخلف 20 نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او ابطال می‌گردد و بعد از یکسال می‌تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون ریال به نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ کند.

بر اساس این ماده کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی می‌کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می‌شوند.

بدین ترتیب بیشترین امتیاز منفی در جدول تدوین شده تخلفان رانندگی به ترتیب متعلق به تجاوز از سرعت مجاز و رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان و افیونی با 10 نمره و حرکات نمایشی و عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک با 8 نمره خواهد بود.

جریمه تخلفات حادثه‌ساز به 100 هزار تومان و مصرف راوانگردان‌ها به 200 هزار تومان رسید

به گزارش ایسنا، بر اساس یکی دیگر از مواد این قانون، جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در کلیه نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی، با توجه به مکان و زمان وقوع و نوع تخلفات و میزان تأثیر آن در آلودگی محیط زیست و ایمنی عبور و مرور و سایر عوامل موثر در جدول تخلفات این قانون از یکصد هزار ریال تا یک میلیون ریال و در سایر موارد از 30 هزار ریال تا 500 هزار ریال است که میزان جریمه‌های نقدی مقرر در مواد این قانون متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار قابل تعدیل است.

همچنین چنانچه وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه مذکور به تعمیرگاه اعزام می‌گردد.

از سوی دیگر در مواردی که قرائن و شواهد حاکی از حالت مستی یا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد مأموران با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به تشخیص این حالت اقدام می‌کنند و در صورت اثبات حالت مستی و بی‌ارادگی حاصل از مصرف مسکرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگی فرد موردنظر جلوگیری و ضمن صدور قبض جریمه به مبلغ دو میلیون ریال و ضبط گواهینامه به مدت شش‌ماه توسط نیروی انتظامی جهت اقدام قانونی به مرجع صالح قضائی معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا در صورتی‌که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌گردد.

ضبط گواهینامه و پلاک خودرو در انتظار رانندگانی که جریمه معوق خود را در مهلت قانونی نپردازند

همراه داشتن کارت خودرو، بیمه‌نامه شخص ثالث و برگه معتبر معاینه فنی در حین رانندگی اجباری شد

بر اساس یکی دیگر از مفاد قانون جدید هرگاه راننده متخلف ظرف مهلت چهار ماه از تاریخ ابلاغ قبض جریمه متخلف، جریمه مربوطه را پرداخت نکند از سوی راهنمایی و رانندگی اخطاریه کتبی با مهلت یک‌ماهه مبنی بر پرداخت جریمه به وی ابلاغ می‌شود و در صورت پایان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهینامه، پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه راهنمایی و رانندگی توقیف خواهد شد. همچنین در صورتی‌که مبلغ جریمه خودرویی به ده میلیون ریال برسد راهنمایی و رانندگی موظف است مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مهلت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ، مالک خودرو نسبت به پرداخت جریمه یا اعتراض اقدام نکند، راهنمایی و رانندگی مکلف به توقیف خودرو تا پرداخت جریمه است. در صورت اعتراض، واحد مزبور موظف است درخصوص این موارد ظرف یک هفته تعیین تکلیف کند.

از سوی دیگر رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهایی که بیش از پنج‌سال از تولید آنان می‌گذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه کنند. در صورتی که هیچ‌یک از مدارک فوق به همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدارک، خودرو را متوقف کنند.

نقاط حادثه‌خیز و انسداد راه مشخص می‌شود

رانندگان مکلف رفع سریع سد معبر در تصادفات خسارتی شدند

اجساد هم توسط هلال احمر منتقل می‌شوند

متخلفان در بخش نقص راه یا وسیله نقلیه ملزم به جبران خسارت می‌شوند

به گزارش ایسنا، وزارت راه و ترابری و شهرداریها بنا به تشخیص و اعلام راهنمایی و رانندگی موظفند محل‌هایی را که توقف وسایل نقلیه در آنها به هر میزان موجب بروز خطر و کاهش ظرفیت و انسداد راه می‌شود با نصب علامت مخصوص مشخص کنند. در صورت توقف وسایل نقلیه در این قبیل محل‌ها و ترک آن یا امتناع راننده از حرکت و همچنین توقف خودرو در پیاده‌روها، مأموران مکلفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به انتقال وسیله نقلیه اقدام کنند.

از سوی دیگر در تصادفات رانندگی که فقط منجر به خسارات مالی می شود رانندگان مکلفند در صورت قابل انتقال بودن وسایل نقلیه، با امکانات موجود، محل استقرار چرخ‌ها را علامتگذاری کرده و بلافاصله وسایل نقلیه خود را به منظور رفع سدمعبر به کنار راه منتقل و سپس عنداللزوم درخواست حضور کارشناس تصادفات کنند و در صورت امتناع از اقدام فوق مأموران راهنمایی و رانندگی به نحو مقتضی اقدام می‌کنند.

چنانچه به علت وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت، جسد یا اجسام دیگری مانع عبور وسایل نقلیه یا اخلال در نظم شده باشد مأموران انتظامی مکلفند با علامتگذاری محل استقرار جسد و اجسام، آنها را از مسیرهای حرکت خارج و تا انجام تشریفات قانونی توسط مقامات مسؤول صحنه تصادف را حفظ کنند. مراکز فوریتهای پزشکی و جمعیت هلال احمر و سایر دستگاههای ذی‌ربط نیز مکلف شدند طبق درخواست مأموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی نسبت به انتقال مجروحان و جسد حسب مورد به مراکز درمانی و پزشکی قانونی اقدام کنند.

کارشناسان تصادفات راهنمایی و رانندگی رسیدگی‌کننده به تصادفات نیز مکلفند پس از پایان رسیدگی و انجام تشریفات قانونی با بهره گیری از امکانات مانند عکسبرداری و وسایل دیگر در اختیار خود یا سایر سازمانها و نهادها نسبت به مدیریت، پاکسازی و برقراری ایمنی عبور و مرور در محل وقوع تصادف اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در صورتی که براساس نظر کارشناسان تصادفات نقص راه یا وسیله نقلیه مؤثر در علت تصادفات باشد حسب مورد متصدیان ذی‌ربط، مسؤول جبران خسارات وارده بوده و با آنان برابر قانون رفتار خواهد شد.

تمامی قوانین رانندگی مشمول راکبان موتورسیکلت هم هست

بر اساس یکی دیگر از مواد قانون جدید، کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتورسیکلت‌ها نیز جاری است. حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکت نمایشی مارپیچ، تک‌چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی با موتورسیکلت تخلف محسوب شده و مأموران موظفند ضمن صدور قبض جریمه نسبت به توقیف موتورسیکلت حداکثر به مدت یک هفته و در صورت تکرار یک ماه اقدام کنند. همچنین صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

وظیفه ساماندهی کلیه فعالیتهای مربوط به حمل و نقل کالا و بار و مسافر در محدوده شهرها به شهرداری‌ها واگذار شد

رانندگان حمل و نقل ریلی هم جریمه می‌شوند

از سوی دیگر شهرداری‌ها موظفند کلیه فعالیت‌های مربوط به حمل و نقل کالا و بار و مسافر در محدوده شهرها را در قالب مؤسسات و شرکت‌های حمل و نقل تعاونی و خصوصی ساماندهی و بر آنها نظارت کنند.

همچنین جریمه تخلف از مقررات حمل و نقل ریلی شهری و حومه از 40 هزار ریال تا 500 هزار ریال تعیین شده است.

به گزارش ایسنا، به اعتقاد کارشناسان حمل و نقل اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گام بزرگی در تحقق عدالت اجتماعی، حفظ حقوق مردم و برخورد قاطع با متخلفان رانندگی است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.