×

افزایش شروط از حیث اثرگذاری به زندگی زناشویی نگران کننده است

افزایش شروط از حیث اثرگذاری به زندگی زناشویی نگران کننده است

ا

افزایش-شروط-از-حیث-اثرگذاری-به-زندگی-زناشویی-نگران-کننده-است وکیل 

آسیب‌شناسی شروط ضمن عقد

یک وکیل دادگستری و استاد دانشگاه گفت: مشکل زندگی‌های مشترک امروزی از درج کردن یا نکردن شروط ضمن عقد در عقدنامه‌ها نیست بلکه مشکل اصلی ناشی از بی‌اعتمادی زن و شوهر‌ها نسبت به یکدیگر است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی تقی‌زاده گفت: بسیاری معتقدند که شرایط ضمن عقد بسیار محکم‌تر و کارآمدتر از تعیین مهریه‌های سنگین در ازدواج است. به دلیل اجرایی بودن این شروط گسستگی خانواده‌ها از هم دشوارتر صورت می‌پذیرد و در صورت طلاق بین زوجین به اجرا گذاشتن این شروط راحت‌تر از مهریه‌های سنگین است.

وی افزود: از نظر تعدادی از مخالفان اگر خواست مشترک دو طرف بتواند ایجاد التزام کند و قالب تشریفات معین نداشته باشد، چه تفاوتی دارد که این خواست در عقد نامه درج شود یا در طول زندگی به صورت زبانی و عملی بیان شود؟ مشکل از درج کردن یا نکردن این شروط در عقد نامه نیست بلکه مشکل از بی‌اعتمادی طرفین نسبت به یکدیگر است.این استاد دانشگاه عنوان کرد: نتایج بسیاری از مطالبات اخیر در سطح کشور حاکی از کاهش سطح نسبی متغیر اعتماد در نزد اقشار مختلف اجتماع است. از همین رو شرایط ضمن عقد خصوصا در ازدواج‌های شهری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.وی افزایش شروط ضمن عقد از حیث اثرگذاری به زندگی زناشویی و همدلی و همراهی زن و شوهر را شدیدا نگران کننده می‌داند.

تقی‌زاده بیان کرد: این دسته از مطالعات عوامل متفاوتی نظیر افزایش سطح تحصیلات و فزونی دانش آموختگان سطوح عالی تحصیلی، افزایش دسترسی و مصرف رسانه‌ها و خصوصا اینترنت بر عرصه‌ی ارتباطات کشور، افزایش شدید جمعیت و بزرگ شدن سریع شهرهای کشور و ... از دلایل و عوامل کلان بی‌اعتمادی عمومی و بالا رفتن شروط ضمن عقد است.
این وکیل دادگستری گفت: اگر دقت داشته باشید چنین پدیده‌هایی در روستاها و شهرهای کوچک کمتر دیده می‌شود چون درصد اعتماد در آنجا بالا است اما در شهرهای بزرگ سطح اطمینان به یکدیگر کاهش یافته است.وی افزود: خانواده‌ها با وجود تمام تحقیقاتی که انجام می‌دهند در آخر نیز چند شرط ضمن عقد را چاشنی کار می‌کنند تا به قول خودشان کار از محکم کاری عیب نکند اما متوجه نیستند با این شروط زندگی دوام بیشتری نمی‌یابد و اگر اصول اخلاقی بر زندگی زن و شوهر حاکم نباشد، هیچ شرط ضمن عقدی و هیچ مهریه‌ی سنگینی نمی‌تواند از فروپاشی آن زندگی جلوگیری کند.
تقی‌زاده گفت: این شرط‌ها می‌توانند تا حد زیادی آزادی و اعتماد زن و شوهر را در تاسیس نهاد بنیادین خانواده از بین ببرد.

وی در پایان گفت: متاسفانه هنگام ازدواج چون احساسات بر عقلانیت غلبه می‌کند بسیاری از زوجین و اطرافیان به مهم بودن این شروط توجه نمی‌کنند، البته قانون برای سر دفتران ازدواج این وظیفه را تعیین کرده که همه‌ی شروط درج شده در سند ازدواج را برای زوجین قرائت و توضیح دهند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.