×

برخورد قضایی در برابر سهل انگاری والدین علیه کودکان، ضرورت نگهداری رایگان از کودکان بی سرپرست

برخورد قضایی در برابر سهل انگاری والدین علیه کودکان، ضرورت نگهداری رایگان از کودکان بی سرپرست

یک وکیل دادگستری گفت در کشور ما قانون مدنی در موارد مختلف از جمله ماده 1172 به بعد، ضمن وظایف حمایتی برای والدین، هرگونه سهل انگاری و عدم مراقبت از کودکان و نوجوانان را قابل برخورد قضایی دانسته است

برخورد-قضایی-در-برابر-سهل-انگاری-والدین-علیه-کودکان،-ضرورت-نگهداری-رایگان-از-کودکان-بی-سرپرست وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: در کشور ما قانون مدنی در موارد مختلف از جمله ماده 1172 به بعد، ضمن وظایف حمایتی برای والدین، هرگونه سهل انگاری و عدم مراقبت از کودکان و نوجوانان را قابل برخورد قضایی دانسته است.

علی نجفی توانا، وکیل دادگستری در گفت و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: کودکان و نوجوانان امروز گردانندگان فردای این جامعه هستند. حمایت و مراقبت از موجودیت فیزکی و معنوی آن‌ها باعث ایجاد فردای بهتر برای کشور خواهد بود به همین دلیل از قدیم الیام والدین و مدیران اجتماع، سعی در بستر‌سازی یک تربیت جامع و کامل در مورد آنان داشتند در این زمینه از 2 قرن بیش تاکنون کشورهای پیشرفته دنیا سعی کردند با تصویب قوانین مترقی از بعد حمایت‌های مادی و معنوی زمینه ارتقا وضعیت زندگی اطفال را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما قانون مدنی در موارد مختلف از جمله ماده 1172 به بعد، ضمن وظایف حمایتی برای والدین، هرگونه سهل انگاری و عدم مراقبت از کودکان و نوجوانان را قابل برخورد قضایی دانسته است. در این زمینه قانون‌اساسی و قوانین عادی برای حاکمیت وظایفی را تعیین کرده است که رشد و بالندگی اطفال و نوجوانان و حمایت از مادران و خانواده از اولویت برخوردار است.

کودکان و نوجوانان مظلوم‌ترین قشر اجتماع

این وکیل دادگستری گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته کودکان و نوجوانان مظلوم‌ترین قشر اجتماع بوده و در قانون مجازات اسلامی گذشته وقتی نوجوانی به مرز بلوغ جنسی رسید آنها را همانند بزرگسالان دانسته و برایشان مجازات در نظر می‌گرفتند، که این امر مقطعی نبود که خوشبختانه در قانون مجازات اسلامی جدید مکانیزمی که پیش‌بینی شده است، امکان بروز به حداقل و طرحی نو، منطبق با مقررات مصوب منطقی در دنیا ایجاد شده است.

نجفی توانا بیان کرد: متأسفانه والدین ایرانی یا به علت مشکلات اقتصادی یا مسائل فرهنگی یا به علت ناتوانی از طرفی نتوانسته و نمی‌توانند منطبق با سیاست دنیا فرزندان خود را تربیت کنند بنابراین خوشبختانه ضوابطی در لایحه مربوط به حمایت از کودکان و نوجوان آمده است با اینکه دیرهنگام است ولی در این زمینه نیازهای فرزندان ما را تأمین کند و امکان استفاده و نگهداری اطفال بی سرپرست و بدسرپرست و بزه کار و ناسازگار که در قانون مجازات اسلامی فعلی پیش بینی شده است، امیدی برایشان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، فرزندان خیابانی و کودکان بزه و به حال خود رها شده یا کودکان با والدین معتاد و کودکان طلاق را می توان با مسئولیت نگهداری و تامین بودجه به موسسات خصوصی و عمومی یا به خانواده های علاقمند داد؛ در حقیقت از پیدایش اختلال شخصیت در آنها جلوگیری می‌کند. لذا نه تنها وجود این لایحه ضرورت دارد بلکه مسرانه از لحاظ علمی باید برای نگهداری رایگان از این فرزندان وطن قانون به تصویب برسد.

این وکیل دادگستری گفت: این لایحه ضرورت دارد که به تصویب برسد بنابراین باعث کاهش مشکلات این قشر خواهد شد.

منبع : خبرگذاری تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.