جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره 09380192395 در تماس باشید.

برای-ثبت-آنی-سند-نیاز-به-پرداخت-حق-الثبت-و-حق-التحریر-جدید-نیست

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال مدیرکل حقوقی این سازمان تاکید کرد که برای تنظیم و تحویل سند مورد تقاضای متعاقدین و اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) نیاز به پرداخت حق الثبت و حق التحریر جدید نیست.

متن مکاتبه مدیر کل حقوقی و پاسخ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این باره به شرح زیر است:

«جناب آقای تویسرکانی

معاون محترم رئیس قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

سلام علیکم،

با احترام نظر به اینکه در ماده 6 دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) که به موجب آن دفاتر اسناد رسمی مکلف گردیده‌اند در مورد اوراقی که از سامانه به منظور تنظیم اسناد دریافت نموده و اقدام به درج مفاد سند در دفتر جاری دفترخانه نموده‌اند، نسبت به ابطال اقدامات در دفتر اقدام و سند مورد تقاضای متعاقدین را مطابق مقررات جدید در سامانه ثبت الکترونیک اسناد تنظیم و تحویل نماید، در خصوص پرداخت حق الثبت و حق التحریر و سایر حقوق دولتی و ... دارای ابهام است و معلوم نگردیده است که آیا تنظیم و تحویل سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد باید با همان حق‌التحریر و حق الثبت قبلی که در اوراق موضوع ماده 6 و دفتر جاری دفترخانه تنظیم گردیده است به عمل آید یا مستلزم پرداخت حق التحریر و حق الثبت دیگری (جدید) است؛ لذا خواهشمند است به منظور رفع ابهام نظرعالی را معین و ابلاغ فرمائید.

عبدالرضا مرادی مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین الملل

پاسخ:

در مورد دستور مقرر در ماده 6 دستورالعمل نحوه ی استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی)، تنظیم و تحویل سندِ مورد تقاضای متعاقدین و اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی) نیاز به پرداخت حق الثبت و حق التحریر جدید نمی باشد و سردفتران اسناد رسمی مکلف هستند با درج شماره و مشخصات فیش قبلی مربوط، نسبت به تنظیم و تحویل سند در سامانه مذکور اقدام نمایند.

احمد تویسرکانی

معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور»