×

بررسی مکتوب خشونت علیه کودکان در ایران

بررسی مکتوب خشونت علیه کودکان در ایران

بررسی مکتوب خشونت علیه کودکان در ایران

بررسی-مکتوب-خشونت-علیه-کودکان-در-ایران

بررسی مکتوب «خشونت علیه کودکان در ایران»

13 اردیبهشت 1390 ساعت 12:28

نویسنده کتاب «خشونت علیه کودکان در ایران» مواردی مانند نوع خشونت علیه کودکان و میزان اعمال و همچنین عوامل آن را در ایران بررسی کرده است. به گفته سعید مدنی، آمار دقیقی از این خشونت در ایران وجود ندارد.
سعید مدنی، نویسنده این کتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب محصول گسترش و تجدیدنظرهای اساسی در کتاب قبلی من «کودک‌آزاری در ایران» است که هشت سال قبل منتشر شد. کتاب «کودک‌آزاری در ایران» این مساله را از زوایای مختلف فردی، حقوقی و اجتماعی بررسی کرده بود.

وی افزود: با توجه به مطالعات جدیدم درباره کودک‌آزاری در ایران، از تجدید چاپ کتاب قبلی انصراف داده، تصمیم گرفتم بخش حقوقی و اجتماعی آن را تفکیک کنم و حاصل مطالعات جدید را نیز بر آن بیفزایم. 

به گفته وی، این کتاب بر اساس نگاه عا‌م‌تر و روزآمدتری به جنبه‌های غیرحقوقی خشونت علیه کودکان تنظیم شده است. جنبه‌های حقوقی این مساله نیز به صورت نقدی به نظام حقوقی ایران در این باره در کتاب «آسیب‌شناسی حقوق کودکان در ایران» بررسی شده است که مراحل نخستین انتشار را می‌گذراند.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران یادآور شد: کتاب «خشونت علیه کودکان» با ارایه تصویری از وضعیت کودکان ایران نشان می‌دهد که چه خشونت‌هایی علیه آنان وجود دارد و این خشونت‌ها به چه میزان بر آنها اعمال می‌شوند. همچنین پیامدها و آثار این خشونت، عوامل خشونت و ویژگی‌های آنان نیز در کتاب بررسی شده‌اند. راهکارهایی نیز برای کنترل این خشونت ارایه شده‌اند.
مدنی درباره وضعیت خشونت علیه کودکان در ایران در مقایسه با سایر کشورها گفت: تمامی موارد این خشونت در کشورمان ثبت نمی‌شوند، بنابراین آمار فراگیری در این زمینه وجود ندراد تا بتوانیم بر اساس آن وضعیت‌مان را با سایر کشورها مقایسه کنیم.

نویسنده کتاب «اعتیاد در ایران» ادامه داد: در برخی کشورها توسعه‌یافته قانون بازدارنده از خشونت علیه کودکان به صورت جدی اعمال می‌شود و افراد و کودکان می‌توانند این خشونت‌ها را گزارش دهند تا پیگیری‌های آن صورت گیرد. همچنین در این جوامع نظام آماری گسترده‌ای برای شناسایی خشونت علیه کودکان وجود دارد.

وی افزود: شاید هر روزه در صفحات حوادث روزنامه‌ها مطلبی را درباره خشونت علیه کودکان بخوانیم، اما آمار دقیقی از آنها وجود ندارد. بدیهی است که توجه به این مساله و سامان دادن به راهکارهای آن ضرورتی انسانی، دینی و اجتماعی است.

کتاب «خشونت علیه کودکان در ایران» به تازگی از سوی نشر آشیان منتشر شده است و در نماشیگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز عرضه می‌شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.