×

باور اشتباه مردم از تعزیرات

باور اشتباه مردم از تعزیرات

سیستم رسیدگی‌ها در تعزیرات مانند دادگستری است یعنی تا زمانی که شکایت و گزارش تخلفی به تعزیرات ارائه یا مطرح نشود، این اداره وارد عمل نشده و در قالب یک اداره نظارتی عمل نخواهد کرد

باور-اشتباه-مردم-از-تعزیرات

سیستم رسیدگی‌ها در تعزیرات مانند دادگستری است. یعنی تا زمانی که شکایت و گزارش تخلفی به تعزیرات ارائه یا مطرح نشود، این اداره وارد عمل نشده و در قالب یک اداره نظارتی عمل نخواهد کرد.

تعطیلات تابستانی آخرین نفس‌هایش را می‌کشد و گرمای طاقت فرسای تابستان تمام شده است. کم‌کم بوی پاییز به مشام می‌رسد. کافه «قانون» ما مثل هر هفته شلوغ و پر همهمه است. باز شدن دانشگاه‌ها چهره‌های جدید را هم به دانشگاه کشانده است. در کافه «قانون» علاوه بر منویی که در اختیار حاضران قرار می گیرد یک منوی مخصوص برای شما پیش‌بینی شده که با پیشنهادهای حقوقی ما پر شده است. امروز مهم‌ترین بحث در کافه ما مربوط به برداشت نادرست برخی شهروندان از سازمان تعزیرات بود.

سقط درمانی

خانم نفیسه صباغی،سفارش شما کمی طول می‌کشد تا حاضر شود بگو ماجرای تحقیقی که در مورد سقط جنین شروع کرده بودی به کجا رسید.

راستش به شدت پیگیر همین کارم. با چند نفر آشنا هماهنگ کردم تا اینکه بالاخره دکتر محمود عباسی،رئیس انجمن علمی حقوق پزشکی ایران جواب تلفنم را داد و قرار شد امروز کمی در این خصوص برایم توضیح دهد. آقای دکتر مجوز سقط درمانی در چه شرایطی صادر می‌شود؟

معیار صدور مجوز سقط درمانی به خاطر ناهنجاری‌های جنین و احراز بیماری جنین است به گونه‌ای که منجر به حرج مادر ‌شود. این امر با تشخیص متخصصان ذی‌ربط و تأیید سازمان پزشکی قانونی انجام می‌پذیرد. با توجه به ماده واحده «قانون سقط درمانی»‌، در مواردی که بیماری جنین به واسطه عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن موجب حرج مادر باشد با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی - البته در محدوده زمانی 4 ماهگی بارداری - امکان صدور مجوز سقط درمانی بر مبنای درخواست مادر، وجود خواهد داشت.

 می‌توانید مواردی را که با وجود آن پزشکی قانونی مجوز صادر کرده را نام ببرید؟

1- بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‎الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد؛ احراز این شرط با تشخیص سه پزشک متخصص و معتمد و با تأیید پزشکی قانونی خواهد بود.

2- قرار داشتن جنین در مرحله پیش از ولوج روح (چهارماهگی)؛ احراز این شرط بر اساس سونوگرافی‌های معتبر دوره‌ای صورت خواهد گرفت.

3- رضایت زن، زن باید با حضور در پزشکی قانونی و تکمیل فرم درخواست اعلام رضایت کند.

 سقط درمانی با سقط جنایی چه فرقی دارد؟

مطابق قانون سقط درمانی، در صورتی که شرایط انجام سقط جنین مجاز، رعایت نشود، سقط جنین از مصادیق سقط جنایی بوده و مرتکبین آن بر اساس قانون مجازات اسلامی به مجازات خواهند رسید. سقط جنین غیر قانونی توسط والدین به دو حالت کلی قابل توضیح است؛ اول این که انجام سقط جنین به درخواست ایشان و توسط پزشک یا مرکز درمانی غیر مجاز صورت گیرد که با توجه به قانون مجازات اسلامی، مجازات قانونی (شامل تعزیر و دیه) حسب مورد متوجه پزشک یا مرکز درمانی مزبور خواهد بود. فرض دوم این است که والدین خود سبب اصلی سقط جنین باشند؛ که در این مورد نیز یا پدر مسبب جنایت بر جنین است یا مادر.

پولشویی

سلام خانم زمانپور. مثل همیشه مزاحم صرف چایی و کیک شما شدم تا یک سوال حقوقی بپرسم. خانم زمانپور این «پولشویی» که اینقدر نقل محافل شده به چه معناست؟ اصلا معنی درست و حسابی دارد؟

پولشویی همانطوری که از اسمش معلوم است به معنی پاک کردن پول است. این جرم وقتی صورت می‌گیرد که در درجه اول پولی از طریق نامشروع و غیرقانونی به دست آمده باشد سپس مجموعه عملیاتی صورت بگیرد تا آن پول وجهه قانونی و مشروع پیدا کند.

در این جرم،مرتکب شخصی حقیقی یا حقوقی است که با هدف کسب درآمد بیشتر از راه‌های خلاف قانون و همین‌طور فرار از تحمل مجازات به انجام پولشویی می‌پردازد. در واقع او با انجام کاری غیرقانونی مثل قاچاق کالا و سپس انجام عملیاتی نظیر ایجاد موسسات اقتصادی و تولیدی با درآمد آن یا سپردن پول ناشی از قاچاق در بانک‌ها و موسسات مالی مختلف،آن درآمد اولیه را در مسیری می‌اندازد که منشأ نامشروع آنها معلوم نمی‌شود.

قانون مبارزه با پولشویی را به شرح زیر تعریف کرده است:

الف – تحصیل، تملک، نگهداری یا استفاده از عواید حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی با علم به این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه ارتکاب جرم به دست آمده باشد.

ب – تبدیل، مبادله یا انتقال عوایدی به منظور پنهان‌کردن منشأ غیرقانونی آن با علم به این که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ناشی از ارتکاب جرم بوده یا کمک به مرتکب به نحوی که وی مشمول آثار و تبعات قانونی ارتکاب آن جرم نشود.

ج - ‎‎‎‎‎ اخفا یا پنهان یا کتمان‌کردن ماهیت واقعی، منشأ، منبع، محل، نقل‌و‌انتقال، جابه‌جایی یا مالکیت عوایدی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در نتیجه جرم تحصیل‌شده باشد.

رسیدگی شورای عالی مالیاتی به پرونده‌های مالیاتی

-سلام بهبودی. سوال من را از آقای بهرامی پرسیدی؟ امروز باید بروم کارهای مالیاتی کافه را دنبال کنم؟

-این ماجرای مالیات شما کی قرار است تمام شود نمی‌دانم. آقای ارس زید بهرامی، مسئول کافه ما امر فرمودند که از شما بپرسم شورای عالی مالیاتی چیست و برای پرونده‌های مالیاتی چه کاری انجام می‌دهد. گویا پرونده مالیاتی کافه «قانون » به شورای عالی مالیاتی ارجاع شده است.

شورای عالی مالیاتی یک مرجع عالی با وظایف مهم است. یکی از وظایف این شورا رسیدگی به اعتراضات مودی و اداره امور مالیاتی است.

 چه زمانی اختلاف مالیاتی در این شورا طرح می‌شود؟

اعتراضات مودی و اداره امور مالیاتی نسبت به آرای قطعی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در شورای عالی مالیاتی رسیدگی می‌شود. رای قطعی به رایی می‌گویند که قابل اعتراض از طرق معمول اعتراض به آرا نباشد، خصوصیت اصلی این رای لازم‌الاجرا بودن است یعنی بعد از ابلاغ، بلافاصله اجرا می‌شود. آرای قطعی هیات‌های حل اختلاف مالیاتی به شرح زیر هستند:

1.آرای هیات‌های حل اختلاف مالیاتی بدوی قطعی و لازم‌الاجراست مگر این که ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ رای از طرف ماموران مالیاتی مربوط یا مودیان مورد اعتراض کتبی قرار گیرد. 2.رای صادره از هیات‌های حل اختلاف مالیاتی تجدیدنظر قطعی است.

نکته: در مواردی که رای هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی با عدم اعتراض مودی یا مامور مالیاتی مربوط قطعیت یافته است قابل طرح در شورای عالی مالیاتی نیست.

 ترتیبات رسیدگی این شورا به چه شکل است؟

برای اقامه دعوا در شورای عالی مالیاتی باید به مهلت و زمان آغاز آن، موضوع و دلایل اعتراض و نوع دعوای قابل اعتراض توجه کرد؛ بر این اساس مودیان مالیاتی یا اداره امور مالیاتی هر دو می‌توانند در صورت شکایت نسبت به آرای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی از لحاظ عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، دعوای خود را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات، با اعلام دلایل کافی در شورای عالی مالیاتی اقامه کنند.

شورای عالی مالیاتی مانند دیوان عالی کشور تنها رسیدگی شکلی می‌کند بنابراین شعبه رسیدگی‌کننده در شورای عالی مالیاتی موظف است بدون ورود در ماهیت امر صرفا از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی‌های قانونی و مطابقت مورد با قوانین موضوعه به موضوع رسیدگی کند و با استناد به جهات و اسباب و دلایل قانونی رای مقتضی صادر کند. رای شعبه با اکثریت آرا مناط اعتبار است. این رای به دو شکل خواهد بود:

1.نقض رای هیات حل اختلاف مالیاتی

2.رد شکایت.

باور مردم از اداره تعزیرات اشتباه است

علیرضا نامی امروز میزبانی از تعزیرات را بر عهده دارد. درست می‌گویم؟ موضوع بحثتان چیست؟

امروز آقای رضا ناقوسی،مدیر کل تعزیرات حکومتی استان البرز مهمان کافه ما هستند. آقای ناقوسی قبل از اینکه شما برسی در مورد نوع تشکیل پرونده در تعزیرات و رسیدگی به تخلفات توضیح می‌دادند.

سیستم رسیدگی‌ها در تعزیرات مانند دادگستری است. یعنی تا زمانی که شکایت و گزارش تخلفی به تعزیرات ارائه یا مطرح نشود، این اداره وارد عمل نشده و در قالب یک اداره نظارتی عمل نخواهد کرد. هر چند باور مردم بر این است که تعزیرات یک دستگاه نظارتی است و صرفا به کنترل قیمت‌ها می‌پردازد، اما در توضیحی که داده شد مشخص است که اساسا تعزیرات حکومتی دستگاه نظارتی نیست و بعد از گزارش تخلف توسط هر شخص حقیقی و حقوقی وارد عمل شده و به تخلفات و شکایات رسیدگی می‌کند.

 آقای ناقوسی برخی از مردم از گران‌فروشی داروخانه‌ها و تخلفات پزشکی گله دارند و در مراجعه به مرجع رسیدگی‌کننده سر در گم هستند،برای این دسته از شهروندان چه توصیه‌هایی دارید؟

مردم از استحکام برخورد اداره تعزیرات ناآگاهند. شهروندان اگر از طریق سامانه 124 و همچنین مراجعه حضوری به اداره تعزیرات شکایت خود را مطرح کنند ظرف مدت زمان بسیار کوتاه به شکایت یا گزارش تخلف آنها رسیدگی و با گرانفروشان و متخلفان بهداشتی و دارویی و درمانی برخورد خواهد شد.

 مجازات این تخلف به چه ترتیب است؟

لغو پروانه مسئولیت فنی، تعطیلی واحد بهداشتی و از همه مهم‌تر تبدیل پروانه پزشک ممهور به مهر تخلف، که به مراتب از جریمه نقدی سخت‌تر است. البته این جرائم مختص به تخلفات دارویی و درمانی نیست و قانونگذار این اجازه را داده است که با توجه به نوع و میزان و دفعات جرم، شدت مجازات و بازدارندگی آن نیز بیشتر می‌شود.

منبع : پایگاه خبری رسانه قانون

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.