×

پنجمین محکومیت حقوقی وزارت بهداشت در پرونده هموفیلی ها

پنجمین محکومیت حقوقی وزارت بهداشت در پرونده هموفیلی ها

پنجمین محکومیت حقوقی وزارت بهداشت در پرونده هموفیلی ها

پنجمین-محکومیت-حقوقی-وزارت-بهداشت-در-پرونده-هموفیلی-ها وکیل 

 به نقل از روزنامه اعتماد- شماره 2022 -19/5/88

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران گفت: شعبه یک مجتمع قضایی بهشتی به پنجمین محکومیت حقوقی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون در پرونده بیماران هموفیلی رای داد. احمد قویدل در گفت وگو با مهر با اعلام این خبر گفت: امروز رای شعبه یک مجتمع قضایی بهشتی در رابطه با پرونده پنج نفر از یک هزار و 600 خواهان پرونده های موسوم به هموفیلی که شامل افرادی است که به علت مصرف فرآورده های خونی در سال های گذشته آلوده به ویروس های خطرناک شده اند به وکیل بیماران ابلاغ شد. وی با بیان اینکه روند ابلاغ این آرا به صورت روزانه جاری خواهد بود و بی تردید ظرف یک ماه آینده آمار آرای صادره به 250 نفر خواهد رسید، افزود: این رای که صادرکننده آن دکتر مسعود امرایی فرد از قضات مامور به خدمت در شعبه اول محاکم حقوقی و عمومی تهران است، صادر شده و نسبت به آرای صادر شده قبل از دقت و استدلال حقوقی مهمی برخوردار است. در رای صادرشده توسط این دادگاه به صورت قطعی با تکیه بر پرونده کیفری بیماران هموفیلی و مستندات این پرونده و همچنین استناد به گزارش های تهیه شده توسط سازمان بازرسی کل کشور، قصور خواندگان پرونده (وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون) در رابطه با

1- عدم وجود سیستم صحیح و مناسب ویروس زدایی از فرآورده های خونی،
2- عدم اخذ پروانه توسط سازمان انتقال خون برای تولید فرآورده های خونی و فاکتورهای انعقادی در دهه 70،
3- عدم نظارت اداره کل نظارت بر داروی وقت بر روند تولید و توزیع خون و فرآورده های آن و در آخر عدم پرچسب زنی روی محصولات تولیدی توسط سازمان انتقال خون و همچنین تاکید بر اغراق های صریح متهمان قطعی اعلام شده است.

در این باره قویدل تصریح کرد: همچنین قاضی دادگاه با مستند قرار دادن دستور تعطیلی خط تولید فاکتورهای انعقادی 8 و 9 به وسیله وزارت بهداشت بر مستندات بالاافزوده و نقص سیستم و وسایل تولید که منجر به ورود خسارت به بیماران شده را قطعی دانسته است. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از تامین خسارت بیماران با صدور قرار کارشناسی از سوی کارشناسان مجرب پزشکی قانونی طی رای صادر شده خبر داد و گفت: در این رای با توجه به موضوعات بالاجهت تامین خسارت بیماران با صدور قرار کارشناسی از کارشناسان مجرب دعوت شد و در نهایت نظر کمیسیون های پزشکی این کارشناسان مورد قبول دادگاه قرار گرفت.

به گزارش مهر، وی اضافه کرد: قاضی پرونده به درخواست تامین خسارت معنوی افراد خواهان پاسخ مثبت داده است. قاضی این خسارت را از لحاظ قانونی و شرعی به رسمیت شناخته و نهایتاً خسارت معنوی را معادل دیه تعیین شده برای هر فرد اعلام کرده است. قویدل ضمن تبریک این موفقیت بزرگ به قوه قضائیه و بیماران هموفیلی از مسوولان دولتی خواست با واقع نگری و پذیرش داوطلبانه مشکلاتی که برای بیماران به وجود آمده راساً رسیدگی کرده و به تامین خسارات بیماران اقدام کنند. مدیرعامل کانون هموفیلی ایران ادامه داد: لازم است کارشناسان پزشکی قانونی نیز نسبت به وضعیت هر فرد دیه یی بین 20 تا 100 درصد دیه کامل انسان را تعیین کرده و همچنین هزینه درمانی ناشی از بیماری را برای هر فرد حداقل شش میلیون تومان تشخیص دهند. بر اساس این حکم حداقل دریافتی خواهان های این پرونده در این رای با توجه به خسارت معنوی تعیین شده توسط قاضی 40 درصد دیه یک انسان کامل خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.