×

نقش و مسئولیت آژانس های مسافرتی

نقش و مسئولیت آژانس های مسافرتی

آژانس مسافرتی به عنوان عامل قراردادی در نظر گرفته می شود که خدمات تامین کنندگان آژانس های مسافرتی را می فروشد بنابراین، آژانس مسافرتی با شرکت های مسافربری قرارداد دارد و به نیابت از آنها عمل می کند

نقش-و-مسئولیت-آژانس-های-مسافرتی

آژانس مسافرتی به عنوان عامل قراردادی در نظر گرفته می شود که خدمات تامین کنندگان آژانس های مسافرتی را می فروشد. بنابراین، آژانس مسافرتی با شرکت های مسافربری قرارداد دارد و به نیابت از آنها عمل می کند.

با وجود این، رویکرد اخیر و در حال رشد در محاکم ایالات متحده آمریکا این است که آژانس ها موظف به رعایت امانت در قبال مشتریان خود هستند و باید جانب امانت را رعایت کنند. به این ترتیب آژانس مسافرتی همان طور که عامل فراهم کننده خدمات مسافرتی است، به همان میزان نیز عامل مشتری محسوب می شود. این وضعیت دوگانه عاملیت رفته رفته گسترش یافته است و دلیل آن نیز اقبال آژانس های مسافرتی به بازار سفرهای تفریحی و توجه کمتر به مشتریان خواهان سفرهای کاری بوده است.

عموما در ایالات متحده آمریکا، اگر آژانس مسافرتی در بررسی میزان امنیت خدمات تامین کننده ای که به عنوان اصیل محسوب می شود، اهتمام لازم نورزد، نسبت به آسیب ها و خسارت هایی که به مسافر از این ناحیه وارد می شود، مسوول است. گردشگران و مسافران بازار مسافرت های تفریحی (بر خلاف افراد متقاضی مسافرت های مربوط به کسب وکار خود) بر دانش و تجربه آژانس مسافرتی تکیه و نسبت به اطلاعاتی که در کتابچه و بروشورهای خود درباره هتل محل اقامت، سرویس خطوط هوایی و غیره بیان شده است، اعتماد می کنند. در چنین وضعیتی بدیهی می نماید که آژانس مسافرتی باید درجه بالایی از توجه و امانتداری را نسبت به مشتریان خود در نظر داشته باشد.

با وجود این، هر اندازه مشتری از هویت اصیل آگاهی داشته باشد، از مسوولیت آژانس مسافرتی به دلیل عدم انجام تعهد یا نقض قرارداد توسط اصیل کاسته می شود. این مفهوم حقوقی برای آژانس های مسافرتی بسیار اهمیت دارد و آنها باید برای مصرف کنندگان ماهیت اصیل و خدمات آن را به روشنی توضیح دهند. این امر می تواند به میزان زیادی آژانس مسافرتی را از مسوولیت برخاسته از نقض تعهدات توسط تامین کنندگان، رهایی بخشد.

به رغم چنین شفافیتی، آژانس های مسافرتی همچنان باید درجه بالایی از توجه و امانتداری را رعایت کنند، زیرا آنها تجربه و دانش خاصی دارند که در صنعت گردشگری بسیار حیاتی است؛ درست همانند بسیاری دیگر از حرفه ها در صنایع دیگر که رعایت استانداردهای خاصی ضروری برشمرده می شود. درواقع به دلیل همین تجربه و دانش است که مصرف کننده به آژانس مسافرتی مراجعه می کند و همین تجربه است که مصرف کننده را قانع می کند آژانس مسافرتی را امین خود بداند. این رابطه امانت، آژانس را متعهد به عمل با حسن نیت و توجه به بهترین منافع مصرف کننده می کند. بنابراین اگر آژانس مسافرتی شرکت هواپیمایی خاصی را پیشنهاد دهد، باید بنیان معتبری برای آن وجود داشته باشد و نباید این پیشنهاد صرفا به دلیل پرداخت کمیسیون بیشتر از سوی آن شرکت هواپیمایی به آژانس مسافرتی باشد. 

مترجم: متین پدرام
    
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی  

 روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3021 به تاریخ 30/6/92، صفحه 17 (گردشگری) 

    

پست های مرتبط

نظرات (1)

  • میر علوی محسن1393-09-19 پاسخ

    با سلام لطفا شماره تلفن دفتر و همراه به شماره همراه 09155872100 ارسال فرمایید هت عقد قرارداد وکالت و مذاکره جهت اخذ مجوز دفتر گردشگری و آزانس مسافرتی در شهرستان شیروان و زیارت خراسان شمالی با تشکر

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.