×

مطلبی برای غیر حقوقدانان 1

مطلبی برای غیر حقوقدانان 1

مطلبی برای غیر حقوقدانان 1

مطلبی-برای-غیر-حقوقدانان-1

زندگی و رابطه ی حقوقی

این مطلب جهت آگاهی مردم عادی تهیه شده و مخاطب آن حقوقدانان نیستند.

رابطه ی حقوقی: شخصی در مقابل دیگری به علتی قانونی یا قراردادی، مکلف  و مسئول می شود، دارنده ی تکلیف را متعهد و کسی که تکلیف به نفع اوست، صاحب حق است، پس رابطه ی حقوقی یعنی حق و تکلیف در مقابل هم.

اگر دو طرف این رابطه، اشخاص خصوصی باشند، رابطه طرفین تابع حقوق خصوصی و اگر یک طرف شخص خصوصی و طرف دیگر دولت باشد، رابطه آنها تابع حقوق عمومی و چنانچه دو دولت طرف رابطه حقوقی باشند، حقوق بین الملل بر رابطه ی آنان حاکم است.

آنچه علیرغم توجه مردم در زندگی روزمره ، لازم و قابل توجه است، اینکه روابط بین مردم از هر نوع، واجد ماهیتی حقوقی است که وسیله ی تنظیم آن قوانین و مقررات مصوب و نیز عرف و عادت جامعه است، این روابط باید از ابتداء به بهترین شکل ممکن تنظیم شود و این مهم میسر نیست، مگر با رجوع به متخصص و رعایت ضوابط و موازین قانونی و شرعی حاکم بر جامعه.

همانطور که قبلاً گفته شد، منظور از رابطه ی حقوقی، رابطه ای است که طبق قوانین و مقررات، برای طرفین ایجاد مسئولیت یا به عبارتی حق و تکلیف می کند و آثار این مسئولیت می تواند کیفری یا حقوقی باشد، همچنین رابطه ی حقوقی ممکن است ناشی از قرارداد یا قانون باشد، بطور مثال اگر کسی مالی را به شما بسپارد، رابطه و مسئولیت شما ناشی از توافق یا قرارداد «اعم از کتبی و شفاهی» با صاحب مال است، ولی چنانچه مال بطور اتفاقی و غیر قراردادی در اختیار شما قرار گیرد، مسئولیت شما، مسئولیتی قانونی و خارج از قرارداد خواهد بود و تبعاً به علت تفاوت منشاء رابطه حقوقی، نوع تکلیف و مسئولیت نیز متفاوت است. مثال های ساده ای در این خصوص ذکر می شود تا اهمیت موضوع روشن شود:

    • اگر شاخه ی درخت همسایه در خانه ی شما باشد، وجود شاخه ی مزبور برخلاف تصور رابطه ای حقوقی بین شما و همسایه  و برای طرفین حق و مسئولیت  ایجاد می کند.

    • در یک آپارتمان هر گونه اقدام در بخش مشاعیات واجد رابطه و تبعاً مسئولیت حقوقی است.

    • اگر کالائی را بدون مذاکره از کسی بخریم، تابع مقررات خود بوده، رابطه ی حقوقی خاصی برقرار میکند.

    • چنانچه شما به داخل منزل کسی نگاه کنید، مسئولیت حقوقی ایجاد می کند و در هر شرایطی، آثار خاصی خواهد داشت.

    • نحوه ی پرداخت قیمت کالائی خریداری شده، آثار متفاوتی در پی خواهد داشت.

    • اگر در خیابان مال یا شیئی را پیدا کرده، آنرا بردارید، برای شما مسئولیت ایجاد می کند.

    • رابطه ی  بین زن و شوهر و والدین و فرزندان، ضمن عاطفی بودن آن، سرشار از روابط حقوقی متفاوت است.

    • چنانچه مال کسی بطور اتفاقی وارد منزل شما شود، بین شما و صاحب مال بطور متقابل رابطه ی حقوقی برقرار می شود و این مسئولیت حقوقی متفاوت خواهد بود، اگر در براساس قرارداد در اختیار شما قرار گیرد.

    • اگر کسی مدیون را ضمانت کند، ماهیت ضمانت و مسئولیت او، رابطه ی بستانکار و بدهکار تغییر خواهد کرد و رابطه جدیدی شکل خواهد گرفت.

    • هنگامی که شما سوار بر وسائل نقلیه عمومی می شوید، رابطه ای مالی بین شما و راننده، برقرار می شود و بدون بیان اراده و قصد و به اصطلاح حقوقی، ایجاب و قبول، شما اتومبیل او را موقتاً، کرایه کرده اید که این حق وتکلیفی برای طرفین ایجاد می کند.

با عنایت به تنوع و تعدد روابط بین مردم، رابطه ی حقوقی نیز از نظر ماهیت و تعداد غیرمحصور است و با بوجود آمدن هر پدیده یا شیء جدید، به ناچار به تعداد و ماهیت رابطه های حقوقی نیز اضافه می شود.

مثلاً با بوجود آمدن سیستم اینترنت و فعالیت هائی که از این طریق صورت می پذیرد، روابط جدیدی بوجود می آید، به عنوان مثال خرید و فروش اینترنتی و آثار آن که از موارد ایجاد کننده رابطه حقوقی بین خریدار و فروشنده است، متفاوت است با عقد بیعی که در حضور خریدار و فروشنده در یک مجلس واقع می شود و از این دست موارد بسیار است.

بنابراین با توجه به چند مثال مذکور لازم است تا مردم از حداقل حقوق ساده خود که در صورت غفلت می تواند آثار سوئی برای آنان داشته باشد، آگاه شوند، تا با تنظیم هرچه سالم تر و بهتر روابط حقوقی خود با دیگران از مشکلاتی که در آینده ممکن است مبتلا به آن گردند، بپرهیزند.

لذا، سعی من اینست تا در این مطلب، حتی الامکان اهمیت آنچه ساده انگاشته می شود، متذکر شوم تا مراجعین به سایت از آن بهره شوند. البته چون تعداد روابط حقوقی بین مردم نامحدود است، مطلب تهیه شده، نمی تواند بیانگر تمامی روابط مذکور باشد.

روابط مالی :

    • می دانید اگر از بدهکار با شرایط قانونی ضمانت کنید، به همین راحتی، شما به جای بدهکار مدیون می شوید و او بری الذمه می شود و بستانکار فقط می تواند از شما مطالبه کند. « نقل ذمه به ذمه، ماده 698 قانون مدنی »

   • می دانید اگر چک را به عنوان ضامن امضاء کنید، شما و صادرکننده ی چک هر دو در مقابل دارنده ی چک مدیون هستید، یعنی او می تواند مبلغ چک را از هر کدام که بخواهد بطور تمام مطالبه کند و شما و صادر کننده ی چک تضامناً مدیون هستید «ضم ذمه به ذمه، ماده 314 قانون تجارت»

   • می دانید اگر از کسی قرض بگیرید و تاریخ پس دادن وام را معین نکنید، او هر گاه بخواهد می تواند بدهی را از شما مطالبه کند. « عندالمطالبه »

   • می دانید اگر با کسی شریک شوید و میزان سهم خود را معین نکنید، فرض بر بالمناصفه بودن سهم شرکاست.

   • می دانید اگر مالی را به کسی بسپارید و او در نگهداری مال تمامی تلاش خود را نماید و مال شما خراب شود و یا بطور کامل از بین برود «تلف»، نامبرده مکلف به جبران خسارات شما نیست. «ماده 614 قانون مدنی»

   • برخلاف آنچه مردم تصور می کنند، سکوت علامت رضا نیست، چون چیزی بیان نمی شود تا معنی رضایت یا عدم رضایت داشته باشد، سکوت یعنی عدم و نیستی و عدم اثری ندارد. «ماده ی249قانون مدنی»

 منتظر ادامه ی مطلب باشید.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.