×

سخنگوی دستگاه قضایی از رایزنی قوه قضاییه با دولت برای پرداخت یارانه دیه خبر داد

سخنگوی دستگاه قضایی از رایزنی قوه قضاییه با دولت برای پرداخت یارانه دیه خبر داد

سخنگوی دستگاه قضایی از رایزنی قوه قضاییه با دولت برای پرداخت یارانه دیه خبر داد

سخنگوی-دستگاه-قضایی-از-رایزنی-قوه-قضاییه-با-دولت-برای-پرداخت-یارانه-دیه-خبر-داد

پرونده مفاسد اقتصادی روی میز دادستان
سخنگوی دستگاه قضایی از رایزنی قوه قضاییه با دولت برای پرداخت یارانه دیه خبر داد


سخنگوی قوه قضاییه دیروز در نشست خبری هفتگی به سوالات خبرنگاران در مورد پرونده های مختلف پاسخ داد.
    تاکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اجرای عدالت، مبارزه با مفاسد اقتصادی، موضوع افزایش قیمت دیه، اجرای حکم پرونده اسیدپاشی، حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر انفصال از خدمت حمید بقایی، پرونده فائزه هاشمی و پرونده متهمان سی دی «ظهور نزدیک است» از جمله موضوعاتی بود که خبرنگاران در مورد آنها از غلامحسین محسنی اژه ای سوال کردند و او نیز پاسخ های خود را به نمایندگان رسانه ها ارائه کرد.
    سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دومین نشست اندیشه های راهبردی که چند روز قبل در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد و ایشان مطالبی را در خصوص اجرای عدالت مطرح کردند، گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم برای فعالیت هایمان در آینده به ما انرژی می دهد و هم ما را به آسیب شناسی گذشته وا می دارد.
    محسنی اژه ای افزود: من در آن جلسه حضور داشتم و برداشتم این بود که فرمایشات رهبر معظم انقلاب ناظر بر یک دستگاه نیست و تمام حکومت و آحاد مردم باید تلاش کنند تا عدالت برقرار شود.
    وی فرمایش رهبر معظم انقلاب را باعث انگیزه، تحرک و وظیفه بیشتر عنوان کرد و افزود: ایشان مسائل را از افق بالاتری نگاه می کنند و هر دستگاهی از جمله قوه قضاییه باید نگاهی به پشت سر خود بیندازد و ببیند باید چه کار کند تا عدالت فردی و اجتماعی محقق شود.
    سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه اقداماتی در خصوص معوقات بانکی انجام داده است، اظهار کرد: سال 88 در دادستانی کل کشور تصمیم گرفتیم وارد این موضوع شویم و از بانک ها سوال کردیم که در مواردی که به صورت متقلبانه وام گرفته شده یا پس از اخذ وام پرداختی صورت نمی گیرد، قوه قضاییه وارد شود. دولت نیز در این راستا پیشقدم شد و کارگروهی را تشکیل داد و قرار شد پس از بررسی و تفکیک به این موضوع رسیدگی شود.
    محسنی اژه ای ادامه داد: در مجموع این موضوع کاهش یافت اما پس از مدتی شاهد افزایش معوقات بانکی بودیم و در این راستا از بانک مرکزی خواستیم لیست افرادی را که معوقات بانکی دارند به ما ارائه کند. بانک مرکزی این لیست را به ما اعلام کرد و امیدواریم با این لیست و انجام اقدامات، شاهد کاهش چشمگیر معوقات بانکی باشیم.
    دادستان کل کشور یادآور شد: البته بخشی از این معوقات ناشی از تصمیمات خود دولت است. شاید دولت در آن زمان که این اقدام را انجام داده کاملااقدام بحقی بوده است؛ به عنوان مثال در موارد خشکسالی این کار صورت گرفته است. بنگاه های زودبازده مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و افرادی آن را ایجاد کردند. بعضی نیز نتوانستند بنگاه را راه بیندازند و سوددهی داشته باشند. بخشی از این معوقات ناشی از این موارد است.محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: تعدادی نیز دارای ثروت هستند و تسهیلاتی را گرفته و در غیر از مجرای خود به کار گرفتند که قوه قضاییه در این زمینه وارد شد. افراد دیگری نیز از رانت و ارتباطات استفاده کرده اند، وام هایی را گرفته و مدعی شده اند که به خاطر مشکلات اقتصادی نتوانسته اند بازپرداخت داشته باشند. شاید حدود 80 پرونده اینچنینی در بخش مفاسد اقتصادی دادسرای تهران مطرح است.
    
    حکم پرونده اسیدپاشی قطعا اجرا می شود
    سخنگوی قوه قضاییه در بخشی دیگر از نشست خبری خود در خصوص تعویق اجرای حکم پرونده اسیدپاشی «آمنه» و هیاهویی که رسانه های خارجی با ادعای دفاع از حقوق بشر در تاریخ قبلی که برای اجرای حکم تعیین شده بود به راه انداخته بودند، گفت: مگر آن دختر جوان که روی او اسید ریخته شده و چند سال است که به خاطر این موضوع درد و رنج می کشد، بشر نیست و حتی اگر قصاص انجام شود مگر مصیبت هایی را که او در این مدت کشیده و ادامه هم خواهد داشت، جبران می شود؟
    وی با تاکید بر این که حکم قصاص برای متهم این پرونده قطعی شده است و قطعا اجرا خواهد شد، در خصوص علت تعویق اجرای حکم گفت: قصاص عضو، کار مشکلی است و نباید اضافه بر عضوی که در جرم، آسیب دیده، در اجرای قصاص آسیب ببیند. محسنی اژه ای با بیان این که اجرای قصاص عضو نیازمند تمهیدات پزشکی خاص است، افزود: متاسفانه این تمهیدات پزشکی در تاریخی که قبلااعلام شده بود فراهم نبود و به همین دلیل اجرای حکم عقب افتاد؛ اما وقتی که این تمهیدات فراهم شود حکم قطعا اجرا می شود.
    
    با دولت صحبت شده در خصوص دیه، یارانه بپردازد
    وی در بخش دیگری از صحبت ها با اشاره به افزایش قیمت دیه به 90 میلیون تومان گفت: وظیفه ای که قانون بر عهده قوه قضاییه گذاشته این است که هر ساله پس از تحقیق میدانی، میزان دیه را تعیین کند و بر اساس آنچه مسوولان ذی ربط به ما اعلام کردند قیمت 100 شتر که معادل دیه یک مرد است، بالغ بر 90 میلیون تومان است و بر همین اساس، قیمت دیه در سال جاری اعلام شده است.
    وی افزود: البته با دولت صحبت شده و به نظر می رسد دولت بپذیرد در خصوص دیه، یارانه ای را به بیمه اختصاص دهد و بخش اضافی را دولت به نحوی تامین کند تا فشار بر مردم نیاید و لازم نباشد بیمه اضافی را از مردم بگیرند.سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر انفصال حمید بقایی از خدمات اداری گفت: اگر حکمی درباره کسی صادر شود او نمی تواند بگوید قانون را قبول ندارم، اما در مورد این پرونده از آنجا که حکم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است و ایشان درخواست تجدیدنظر کرده است، پرونده در حال طی مراحل قانونی است و در این مدت، حضور وی در محل کارش ایرادی ندارد.
    
    استفاده از تجهیزات ماهواره ای ممنوع است
    محسنی اژه ای در بخش دیگری از سخنان خود درباره طرح های جدید نیروی انتظامی در راستای جمع آوری تجهیزات ماهواره ای گفت: براساس قانون استفاده از تجهیزات ماهواره ای جرم است.وی ادامه داد: نیروی انتظامی در آن محل هایی که این تجهیزات به صورت آشکار در جلوی دید باشد به مصداق بروز جرم مشهود ورود پیدا خواهد کرد و این تجهیزات را جمع خواهد کرد.وی درباره اظهارات اخیر فائزه هاشمی گفت : دادستان تهران پس از تشکیل این پرونده فائزه هاشمی را احضار کرده که به محض ورود وی تحقیقات جهت مشخص شدن صحت اظهاراتش انجام خواهد شد و این پرونده مراحل بعدی را طی می کند. محسنی اژه ای گفت: پرونده های دیگری هم که برای فائزه هاشمی تشکیل شده در حال طی مسیر قانونی هستند.
    
    توضیحاتی درباره ندامتگاه قرچک
    سخنگوی دستگاه قضایی در پاسخ به توضیحات خبرنگاری درباره اخبار منفی رسانه های بیگانه درخصوص زندان های ایران هم گفت: به صراحت عرض کنم که در پاره ای موارد در زندان ها تراکم داریم و بر همین اساس است که قوه قضاییه سیاست حبس زدایی و تبدیل مجازات ها به غیر از حبس را دنبال می کند.
    وی با اشاره به بازدید روزپنجشنبه گذشته خود از این ندامتگاه تصریح کرد: هیچ کدام از سالن ها 300 نفر جمعیت ندارد و تعداد سرویس های بهداشتی 39 مورد است.
    
    
    
 روزنامه جام جم، شماره 3137 به تاریخ 3/3/90، صفحه 1 (صفحه اول)

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.