×

حتی با مجازات اعدام، باز هم شاهد کودک‌آزاری خواهیم بود

حتی با مجازات اعدام، باز هم شاهد کودک‌آزاری خواهیم بود

حتی با مجازات اعدام، باز هم شاهد کودک‌آزاری خواهیم بود

حتی-با-مجازات-اعدام،-باز-هم-شاهد-کودک‌آزاری-خواهیم-بود وکیل 

حتی با مجازات اعدام، باز هم شاهد کودک‌آزاری خواهیم بود
 

موسی قربانی در میزگرد «کودک‌آزاری و قانون»  
                                       

قائم مقام معاون تنقیح قوانین مجلس با تاکید بر این‌که پیشگیری از کودک آزاری تنها منوط به وضع قانون نیست، گفت: مطمئنا اگر مجازات اعدام برای کودک‌آزاری در نظر گرفته شود، باز هم شاهد ارتکاب این جرم هستیم.


پیشگیری از وقوع جرم را در کشور ضابطه‌مند نیست

حجت‌الاسلام موسی قربانی در میزگرد « کودک‌آزاری و قانون» در ایسنا در گفت‌وگو با خبرنگاران حقوقی و پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران، با تاکید بر ایجاد رویه‌ای برای پیشگیری از وقوع جرم ، پیشگیری از وقوع جرم را در کشور ضابطه‌مند ندانست و گفت: به دلیل برداشت‌های متفاوت از پیشگیری از وقوع جرم، به نظر می‌رسد این موضوع طور دیگری در جامعه تفسیر شده است.

وی مسوول پیشگیری از وقوع جرم را مطابق با قانون اساسی، قوه قضاییه عنوان و اظهارکرد: از آن جا که دستگیری، برخورد با مجرمان و رسیدگی به جرایم آن‌ها از اختیارات قوه قضاییه است، منظور قانون اساسی از پیشگیری از وقوع جرم، تعیین چارچوبی در قوه قضاییه برای رخ ندادن جرم و پیشگیری از آن است که در این رابطه کارشناسان با مطالعه قانون اساسی می‌توانند در این رابطه ورود پیدا کنند.


تشکیل شورایی برای پیشگیر ی از وقوع جرم، دردی را دوا نمی‌کند

قائم مقام معاون تنقیح قوانین مجلس، لایحه دولت در مورد پیشگیری از وقوع جرم را بی‌فایده دانست و با تاکید بر این‌که نمی‌توان با درست کردن چند شورا از وقوع جرم جلوگیری کرد، گفت: با توجه به وجود کمیسیون‌ها و شوراهای متعدد در کشور، تشکیل شورایی برای پیشگیر ی از وقوع جرم هیچ دردی را دوا نمی‌کند. چرا که پیشگیری از وقوع جرم مستلزم وضع مقرراتی در چارچوب اعمال مجازات و رسیدگی دادگاه به جرم در حداقل زمان ممکن است.


مجازات‌های کنونی ویژگی تنبیه مجرم و تنبه جامعه را ندارد

قربانی در ادامه با بیان این‌که فلسفه مجازات، تنبیه مجرم و تنبه جامعه است، گفت: رسیدن به این امر به کار گسترده کارشناسی، حقوقی، روانشناسی و جامعه‌شناسی نیاز دارد تا با اعمال مجازات، شاهد تنبیه مجرم و تنبه جامعه باشیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان این‌که مجازات‌های کنونی ویژگی تنبیه مجرم و تنبه جامعه را ندارد، در توضیح این مطلب گفت: به طور مثال فردی که به اتهام مواد مخدر در زندان است، به خرید و فروش مواد در زندان ادامه می‌دهد.

قربانی ادامه داد: نمونه دیگر در رابطه با مجازات‌های موارد منکراتی و اخلاقی است که علی رغم حکم خداوند برای شلاق این گونه مجرمان، بعضا این مجازات به جزای نقدی تبدیل می‌شود؛ با این مجازات خلافکار با پرداخت هزینه‌ای به جرم قبلی خود ادامه می‌دهد؛ این نمونه کوچک مصداق بازدارنده نبودن مجازات‌هاست.


با طولانی شدن پرونده قاتلین، تنفر جامعه به ترحم تبدیل می‌شود

وی با انتقاد از طولانی شدن اعمال مجازات قاتلان، گفت: به دلیل طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده مرتکبین به قتل، بیشتر آن‌ها پس از چندین سال به جزای کارشان می‌رسند که با این رویه نه تنها تنفر در مردم نسبت به قاتل ایجاد نمی‌شود بلکه به ترحم تبدیل می‌شود؛ این در حالی است که هدف از مجازات اعدام، تنبه مردم و جامعه است.

نماینده مردم قائنات در مجلس هم‌چنین با بیان این‌که اثرگذاری مجازات به تشدید آن ربطی ندارد، عوامل متعددی را در این رابطه دخیل دانست و اظهار کرد: در دوران‌های مختلف برخی افراد مسوول در قوه قضاییه همچون آقای خلخالی به دلیل صلابت در تصمیم‌گیری‌هایشان - که بنده به درست یا غلط بودن عملکرد ایشان کاری ندارم - بسیاری از جرم‌ها را کاهش دادند که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در مورد عملکرد برخی مسوولان در استان‌های مختلف همچون سیستان و بلوچستان دید که امنیت را در استان‌ها برقرارکردند.


توقع اعمال مجازات و امید به آن در بین مجرمان بسیار پایین است

قربانی در ادامه با تاکید بر بررسی همه ابعاد پیشگیری از وقوع جرم گفت: باید برای پیشگیری از وقوع جرم، چارچوب‌هایی همچون از بین بردن اطاله دادرسی، پارتی‌بازی، رشوه‌خواری، دادن عفو‌های پشت سر هم و بی‌مورد و مرخصی‌های متعدد را مشخص کرد تا مجرم بداند که با ورود به زندان، تا دوران محکومیتش به پایان نرسد، نمی‌تواند از زندان آزاد شود.

وی افزود: اکنون این شرایط به گونه‌ای است که بیشتر مجرمان امید به اجرای مجازات ندارند و فکر می‌کنند می‌توانند از طرق مختلف همچون پارتی‌بازی، عفو و ... کمتر از مدت تعیین شده توسط دادگاه در زندان باشند؛ یعنی توقع اعمال مجازات و امید به آن در بین مجرمان بسیار پایین است.


برای پیشگیری از کودک آزاری باید والدین آموزش ببینند

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم‌چنین با تاکید بر این‌که اعمال مجازات منحصرا بازدارنده نیست، تصریح کرد: با وجود مجازات سنگین اعدام برای قاتلین و قاچاق مواد مخدر، اما باز هم این جرایم انجام می‌شود؛ این نمونه کوچک نشان می‌دهد که پیشگیری از وقوع جرم‌های مختلف به خصوص کودک آزاری تنها منوط به وضع قانون نیست و باید در این رابطه فرهنگ سازی شود و والدین آموزش‌های لازم را ببینند.

به گزارش ایسنا، قربانی بر اجرای احکام خداوند در مورد مجازات مجرمین و مفسدان تاکید و خاطرنشان کرد: در این رابطه برخی از مجازات‌ها همچون قطع دست دزد به دلائل مختلف و از جمله سلیقه قاضی و عرف جامعه و ... اعمال نمی‌شود که این امر باعث ایجاد ذهنیت‌هایی در مورد پیشگیری از وقوع جرم در جامعه می‌شود.


تشدید کردن مجازات به منزله از بین رفتن جرم نیست

وی با بیان این‌که تشدید کردن مجازات، لزوما به منزله از بین رفتن جرم نیست گفت: مطمئنا اگر در قانون، مجازات اعدام برای کودک‌آزاری در نظر گرفته شود، باز هم شاهد این جرم همچون جرایم دیگر هستیم.

قائم مقام معاون تنقیح قوانین مجلس در مورد نوع تنبیه کودک توسط والدین به نظر فقها اشاره و اظهار کرد: طبق نظر فقها، تنبیه کودکان باید طوری باشد که منجر به دیه، کبود و یا سرخ شدن کودک نشود.


کودک‌آزاری‌های اخیر در مقام تربیت نبوده است

قربانی با اشاره به موارد اخیر کودک آزاری گفت: هیچ کدام از این کودک‌آزاری‌ها در مقام تربیت نبوده است و والدین این کودکان معتاد به مواد مخدر و یا نامادری و ناپدری بودند؛ پس نباید این طور تفسیر شود که به دلیل اجازه دادن شرع برای تنبیه کودکان، والدین می‌توانند در حد متعارف فرزندان را تنبیه کرده و این تنبیه به کودک آزاری ختم می‌شود.


دوری از ارزش‌های معنوی در وقوع جرم موثر است

به گزارش ایسنا، این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه این گفت‌وگو دوری از ارزش‌های معنوی را یکی از عوامل موثر در وقوع جرم برشمرد و با تاکید بر تقویت ارزش‌های دینی برای پیشگیری از وقوع جرایم مختلف به خصوص کودک آزاری، افزود: مطمئنا فرد خداترس و معتقد به ارزش‌های دینی فرزندش را اذیت نمی‌کند.

قربانی هم‌چنین با تاکید بر احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: امر به معروف تنها به معنای تذکر برای رعایت حجاب نیست؛ طبق قانون و شرع، مردم با رعایت امر به معروف و نهی از منکر، در صورت دیدن خلافی به مسوولان گزارش می‌دهند؛ در این صورت همه افراد با احساس مسئولیت، احساس بی‌تکلیفی نمی‌کنند و خود را نسبت به حوادث جامعه حساس می‌دانند.

قائم مقام معاون تنقیح قوانین مجلس در مورد استفاده از صداوسیما برای تقویت تعالیم دینی و مسائل معنوی گفت: تقویت دین و مسائل معنوی با اطلاع رسانی میسر نمی‌شود؛ مسائل معنوی باید از فردی معنوی شنیده شود تا در دل مردم جای گیرد و تنها اطلاع‌رسانی صرف کافی نیست. نمونه‌ی این موضوع آموزش تعالیم دینی در مقاطع مختلف آموزشی است که افراد تنها برای گرفتن نمره، این دروس را مطالعه می‌کنند و گاهی حتی از آن متنفر می‌شوند.

به گفته وی، ایجاد معنویات و اثرگذاری آن در بین افراد، با اطلاع‌رسانی در صداوسیما متفاوت است.


بانک اطلاعاتی در مورد سابقه والدین ایجاد شود

قائم مقام معاون تنقیح قوانین مجلس با تاکید بر وضع مقررات و ایجاد دستگاه‌هایی برای رسیدگی به جرایم کودک‌آزاری و هم‌چنین بانک اطلاعاتی در مورد سابقه والدین گفت: البته تشکیل دادگاه‌هایی برای کودکان و نوجوانان به قانون احتیاج ندارد، روسای دادگاه‌های شهرستان و یا استان‌ها می‌توانند پرونده‌های مربوط به کودک‌آزاری را به افراد متخصص واگذار نمایند؛ این گونه کارها مدیریتی و شدنی است.

قربانی با اشاره به لایحه دولت در مورد حمایت از کودکان و نوجوانان تاکید کرد: وکلا و صاحب‌نظران پس از اعلام وصول لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس، می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون حقوقی و قضایی ارائه دهند تا این لایحه به صورت قانونی جامع تصویب شود.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم‌چنین در مورد جرم جرائم اخلاقی نابالغ گفت: با وجودی که اطفال مبرا از کیفر هستند اما در موارد خاصی که از حالت ممیزی عبور کرده و به بلوغ نرسیده باشند، جرایم تعزیری دارد، چون نفس این عمل نشان دهنده نوعی رشد و توانائی است، پس مستحق کیفر است.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.