×

جستارهایی درباره مطالعه ی آموزه محور حقوق

جستارهایی درباره مطالعه ی آموزه محور حقوق

این کتاب خلاصه‌ی 40 سال تحقیق و پژوهش نویسنده در حوزه حقوق خصوصی و فلسفه حقوق است نویسنده دو ویژگیِ مطالعه‌یِ آموزه‌‌محور حقوق را مورد توجه قرار داده‌است تفسیر[2] و تنظیم[3] هنجارهای قانونی

جستارهایی-درباره-مطالعه-ی-آموزه-محور-حقوق وکیل 

این کتاب خلاصه‌ی 40 سال تحقیق و پژوهش نویسنده در حوزه حقوق خصوصی و فلسفه حقوق است. نویسنده دو ویژگیِ مطالعه‌یِ آموزه‌‌محور حقوق را مورد توجه قرار داده‌است: تفسیر[2] و تنظیم[3] هنجارهای قانونی.

آروی اُلیس آرنیو[1]، زاده‌ی 14 می 1937، اهل فنلاند است. وی از سال 1970 تا 1996 به عنوان پروفسور حقوق خصوصی در دانشگاه هلسینکی مشغول به‌کار بوده‌است. همچنین از 1974 تا 1982 استاد پژوهشگر در آکادمی فنلاند بوده و از 1991 تا 2002 مدیر انیستیتو ی دانشکده علوم اجتماعی هلسینکی بوده‌است. وی تاکنون بیش از 40 کتاب و مقاله حقوقی چاپ کرده‌است.

این کتاب خلاصه‌ی 40 سال تحقیق و پژوهش نویسنده در حوزه حقوق خصوصی و فلسفه حقوق است. به گزارش ترجمان، نویسنده دو ویژگیِ مطالعه‌یِ آموزه‌‌محور حقوق را مورد توجه قرار داده‌است: تفسیر[2] و تنظیم[3] هنجارهای قانونی.به‌این‌ترتیب پروفسور آرنیو، با هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و روش‌شناسی اندیشه‌ی حقوقی سروکار دارد و ایده‌هایی را در این زمینه پرورش ‌می‌دهد. در ویرایش جدید کتاب، گفتار‌هایی درباره رابرت الکسی[4]، یورگن هابرماس[5]، رونالد دورکین[6] و آلف راس[7] اضافه شده‌است. کانون بحث‌های مورد نظر، تمایز میان پوزیتیویسم و نا-پوزیتیویسم[8] می‌باشد که برای نقد نظرات بر واقع‌گرایی اسکاندیناویایی[9] تکیه شده‌است.

philosophy of law

کتاب لاتین/ جستارهایی درباره مطالعه‌ی آموزه‌محور حقوق، نوشته اُلیس آرنیو، انتشارات اسپرینگر، لندن، 2011، 222ص، 2 نمایه، 199 دلار.

کتاب با مطالعه آموزه‌‌محور حقوق سروکار دارد هرچند که به نظر می‌رسد که تمرکز آن به طور کلی بر روی استدلال حقوقی[10] است. کتاب در چهار بخش تنظیم شده‌است: بخش اول مقدمه است که در آن درباره مطالعه آموزه‌محور  حقوق، ماهیت و دوگانگی آن  بحث می‌شود. بخش دوم راجع به بنیاد‌های اندیشه حقوقی است. در این بخش معضلات وکلا، بازی‌های زبانی، مبانی شناخت، هستی‌شناسی حقوق، اخلاق و حقوق، و آزادی به بحث گذاشته‌ می‌شود. در بخش سوم تحت عنوان واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی، از چیستی علم، تفسیر نوین از واقع‌گرایی حقوقی، طرح بلاغت‌های نو[11]، و استنتاج علمی بحث شده‌است. در بخش چهارم، درباره مطالعه آموزه‌محور حقوق، از دولت مشروطه و دولت رفاه، هنجار، هنجار قانونی، شیوه استدلال حقوقی، منابع حقوق و تنظیم[12] در حقوق بحث شده‌است. آرنیو در دیباچه کتاب می‌نویسد: « عناوین به دلایل خاصی انتخاب شده‌اند. حدود پنجاه سال پیش به این مطلب می‌اندیشیدم که مطالعه فلسفه برای وکلا ضروری است. گذر زمان نشان داد که دقت‌ نظر من بیهوده نبوده‌است. بنابراین هدف من، توجه بیشتر به ارزش فلسفه برای وکلا می‌باشد. دنیای عینی، مفاهیمی همچون الزام، تعهد، حق، تکلیف، اجبار، منع و غیره را در ذهن وکلا به چالش می‌کشد». وی همچنین از لودویگ ویتگنشتاین و جورج انریک فون رایت[13] به عنوان پدران علمی[14] خود یاد می‌کند.

از دیگر آثار وی می‌توان به آموزه‌ی حقوق چیست؟[15](1971) و نظریه تفسیر حقوقی[16] (1989) اشاره‌کرد.
[1]-Arvi Aulis Aarnio
[2]- interpretation
[3] – systematization
[4]- Robert Alexy
[5] – Jürgen Habermas
[6] – Ronald Dowrkin
[7] – Alf Ross
[8]- non-positivism
[9] – Scandinavian realism
[10]- legal reasoning
[11]- outlines of the new rhetoric
[12] – systematization
[13]-Georg Henrik von Wright
[14]-scientific fathers
[15]- What is the legal doctrine?
[16]-Legal interpretation theory

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.